تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۲۰۵۲۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر جهادکشاورزی:
منابع مالی فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان در حال تامین است
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان گفت: طی مکاتباتی که با رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته منابع مالی مورد نیاز فاز دوم این طرح در حال تامین است.

کاظم خاوازی اظهار داشت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی استان خوزستان، این وزارتخانه آمادگی دارد تا پایان امسال ۱۵ هزار هکتار از این زمین‌ها را برای کشت انواع محصولات کشاورزی آماده سازی کند.

وی در بخش دیگری از این نشست به تحریم‌های اعمال شده در بخش کشاورزی به منظور تامین کودهای مورد نیاز از جمله فسفاته که از خارج کشور تامین می‌شود، اشاره‌ کرد و گفت: با این وجود در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته در تلاش هستیم تا بر اساس وعده‌ای که در مجلس شورای اسلامی داده شده، در تولید کود به خودکفایی برسیم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان در آستانه کشت پاییزه قرار دارند، گفت: به‌همین منظور توزیع ۸۰ هزار تن کود فسفاته آغاز شده و به خاطر اینکه یکی از مبادی ورودی این کودها بندر امام خمینی(ره) محسوب می‌شود، نیاز استان خوزستان نیز به‌زودی تامین خواهد شد.

خاوازی با تاکید بر اینکه به‌ زودی کودهای مورد نیاز کشاورزی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، افزود: در خصوص تامین کودهای نیتروژنی به ویژه اوره هیچ محدودیتی در داخل کشور وجود ندارد و علاوه بر این با مصوبه هیئت دولت ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت قبلی این کود اضافه شده است.

وی یادآورشد: همچنین ۴۰ هزار تن دیگر از کود فسفاته در حال تامین است که در این مقطع نیاز کشور را رفع می‌کند و همزمان برای تامین نیاز کشور به دیگر کودها، طی قراردادی بیش از ۲۰۰ هزار تن کود توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و عرضه خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان‌کرد: در زمینه تامین کود بخش کشاورزی نگرانی نداریم  و در حال تدارک زمینه‌های لازم برای تامین نیاز کشور بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته هستیم.

حمایت همه جانبه وزارت جهادکشاورزی از سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی و تکمیلی

خاوازی همچنین در بخش دیگری از این نشست به هماهنگی‌های صورت گرفته بین روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی و استانداران سراسر کشور به‌منظور استفاده از امکانات تسهیلاتی بانک کشاورزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره‌کرد و گفت: در این رابطه دولت سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نخواهد داد اما وزارت جهادکشاورزی در صدور مجوزها و پشتیبانی تسهیلاتی از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران با جدیت عمل می‌کند.

وی ادامه‌داد: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی در استان خوزستان وجود حلقه‌های مفقوده در صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در این رابطه مذاکرات خوبی با یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ کشور انجام شده و کمک‌های لازم برای صدور پروانه فعالیت پروژه مربوطه، در حال انجام است.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، این سرمایه‌گذار می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تولیدات بخش کشاورزی تاثیرگذار باشد.

تولیدات کشاورزی ایران نسبت به خیلی از کشورهای دنیا سالم‌تر است

خاوازی به موضوع استاندارد سازی محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مهم این وزارتخانه اشاره‌کرد و گفت: به‌همین منظور ستاد و دبیرخانه ویژه‌ای برای امر استانداردسازی محصولات کشاورزی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه شناسایی و خرید از مزارع تولیدی سالم در بحث صادرات تولیدات کشاورزی به اتحادیه‌های اروپا و اوراسیا بسیار با اهمیت است، گفت: در این رابطه وزارت جهاد کشاورزی  برنامه‌ریزی مفصل و دقیقی را آغاز کرده است تا صادرات محصولات کشاورزی با عملکرد بهتری صورت گیرد.

خاوازی همچنین در خصوص ایجاد مراکز لجستیک ماشین آلات کشاورزی، گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد تا به طور کامل از متقاضی بخش خصوصی در این زمینه حمایت کند.

وزیر جهادکشاورزی به راه‌اندازی یک مرکز لجستیک ماشین آلات کشاورزی در استان مازندران اشاره‌کرد و گفت: مراحل تکمیلی بهره‌برداری از این مرکز در مراحل نهایی است و در استان  فارس نیز مقدمات لازم برای ایجاد یک مرکز دیگر، فراهم شده است.

 وی یادآورشد: در صورت وجود متقاضی بخش خصوصی، این آمادگی را داریم که در شهر جیرف در استان کرمان نیز یک مرکز لجستیک ماشین آلات کشاورزی راه‌اندازی شود.

 

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار