تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۰۵۲۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به عملکرد نمایندگان خوزستان در لیگ‌ برتر فوتبال
سه نماینده فوتبال خوزستان در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور با وجود فراز و نشیب‌هایی که داشتند در مصاف با حریفان نتایج خوبی کسب کرده، به گونه‌ای که رضایت فوتبال دوستان خوزستانی را به همراه داشت.
 نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور در حالی به پایان رسید که تیم‌ فولاد خوزستان با قرار گرفتن در جایگاه سوم جدول رده بندی، توانست سهمیه آسیایی کسب کرده و انتظار هوادارانش را به سرانجام برساند؛ همچنین تیم‌های نفت آبادان و مسجدسلیمان با قرار گرفتن در جایگاه هفتم و هشتم جدول نتایجی خوبی گرفتند که این موضوع نشان از قدرت فوتبال خوزستان در سطح اول کشور است.

تیم فولاد خوزستان در ۳۰ بازی خود ۱۴ برد، ۹ تساوی و هفت باخت کسب کرد و اگر با بی‌مهری داوران روبه‌رو نمی شد می‌توانست در جایگاه دوم رده بندی قرار گیرد اما تلاش فولادیها و انگیزه بازیکنان جوان این تیم موجب شد تا با ۵۱ امتیاز در رده سوم جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال قرار گیرند.  

شاگردان نکونام پیش از بازی هفته پایانی لیگ، در ۹ بازی متوالی خود در خانه موفق به کسب هشت برد و یک تساوی شدند و تنها با پیروزی مقابل تراکتورسازی می‌توانستند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند که این مهم با درخشش ستارگانی چون احمدزاده، شیمبا، آغاسی، آبشک و... به ثبت رسید و سرخپوشان اهوازی پس از ۶ سال مجدد به جام باشگاه‌های آسیا صعود کردند.

تیم فولاد در این فصل نشان داد که با اتحاد و همدلی راه غلبه بر تیم‌ها را به خوبی بلد بوده و برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کند تا از این طریق دل هوادارانش را شاد کند. نکونام در مصاف با رقبای خود، ثابت کرد با فرصت دادن به نیروهای جوان می‌تواند موانع بزرگ را از سر راه بردارد.

فولاد خوزستان در نیم‌فصل دوم رقابت ها روند فوق‌العاده‌ای داشت و تغییرات و خریدهای این تیم باعث شد تا آنها به یکی از خطرناکترین تیم‌های ایران تبدیل شوند، شرایط جسمانی بازیکنان این تیم و برگزاری اردوهای منظم یکی از نقاط قوت تیم فولاد برای رسیدن به موفقیت بود؛ همچنین نباید نقش مربی بدنساز اسپانیایی این تیم را نادیده گرفت.

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که تیم فولاد بتواند در پایان لیگ سهمیه کسب کند اما بازیکنان فولاد رفته رفته با گذشت مسابقات نشان دادند که هدف بزرگی در ذهن داشته و می‌خواهند آرزوی هواداران این تیم را برآورده کنند؛ البته در این مسیر نقش سعید آذری و حمایت مدیریت شرکت فولاد خوزستان بر کسی پوشیده نیست؛ همچنین جواد نکونام که رکن اصلی تیم به شمار می‌رود به دور از توجه به حاشیه ها مسیر خود را طی کرد و از فولاد یک تیم جنگنده و پرانگیزه ساخت.

حال تیم فولاد با صعود به لیگ آسیا کار سخت تری در پیش دارد و بازیکنان این تیم باید قدر این فرصت به دست آمده را به خوبی بدانند. اگرچه سعید آذری و جواد نکونام به خوبی می‌دانند که برای موفقیت در آسیا باید نقاط ضعف تیم را با جذب بازیکن، پر کنند تا موفقیت‌های این تیم خوزستانی در آسیا نیز ادامه داشته باشد.

تیم صنعت نفت آبادان دیگر نماینده خوزستان در لیگ برتر فوتبال ایران نیز شانس کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را داشت و فوتبال دوستان آبادانی تصور می‌کردند به این مهم دست می‌یابند اما رفته رفته این شانس از اردوی نفتی ها فاصله گرفت و این تیم در نیم فصل دوم و پس از وقفه چهار ماهه لیگ، عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت تا اینکه هواداران آبادانی نسبت به کسب سهمیه ناامید شدند.

نفت آبادان فصل را با مربیگری دراگان اسکوچیچ خیلی خوب شروع کرد و در مقاطعی صدرنشین لیگ هم شدند و تا پایان نیم فصل اول با نتایج خوب و فوتبال زیبایی که به نمایش می‌گذاشتند یکی از شانس های کسب سهمیه آسیایی بودند اما در ادامه مشکلات مالی در این تیم تاثیرگذار بود و علاوه بر آن  جدایی اسکوچیچ از این تیم،بازیکنان نفت آبادان انگیزه خود را از دست دادند و با ۱۱ برد، هشت مساوی و ۱۱ باخت در رتبه هفتم جدول قرار گرفتند.

نفت آبادان که یکی از ریشه دارترین تیم‌های فوتبال ایران است و بازیکنان بسیاری را به فوتبال ایران معرفی کرده است به دلیل بخشنامه جدید وزارت نفت مبنی بر ممنوعیت تیمداری در لیگ برتر، در نیم فصل دوم رقابت‌ها وضعیت خوبی نداشت و در تامین هزینه‌های جاری خود با مشکلات فراوانی روبه ‌رو بود.

هفته‌های پایانی لیگ برای صنعت نفت آبادان بسیار سرنوشت ساز بود و اگر نفتی‌ها قدر این فرصت را می‌دانستند، می‌توانستند با صعود به لیگ قهرمانان آسیا بهترین اتفاق را برای فوتبال آبادان و هوادارانشان رقم بزنند. تیم نفت آبادان در هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر میهمان تیم ماشین سازی بود که بی انگیزگی بازیکنان موجب شد تا سه امتیاز بازی را از دست دهند.

تیم نفت مسجدسلیمان دیگر نماینده خوزستان در لیگ برتر در هفته پایانی رقابت‌ها مقابل پارس جنوبی صف آرایی کرد که با ارایه یک بازی خوب و دیدنی علاوه بر شکست نماینده بوشهر، موجب سقوط این تیم به لیگ پایین تر شد.نفتی ها که با مشکلات زیادی رو به رو بودند در رقابتهای امسال عملکرد خوبی داشته و نتایج خوبی گرفتند.

تیم نفت مسجدسلیمان مانند دیگر تیم‌های زیرحمایت وزارت نفت، در این فصل به لحاظ مالی با مشکلات فراوانی روبه رو بود و بازیکنان این تیم تاکنون ۶۰ درصد مبالغ قرارداد خود را دریافت کرده‌اند و این موضوع ناراحتی اعضای تیم را به همراه داشته است. اعضای تیم نفت مسجد سلیمان که باید خود را برای حضور در نیمه نهایی جام حذفی آماده کنند اکنون به دلیل پرداخت نشدن دستمزد خود از تمرین سرباز زده‌اند.

نفت مسجدسلیمان با مهدی تارتار فصل را خوب شروع کرد و با متوقف کردن همه مدعیان قهرمانی، چشم‌ها را به خود خیره کرد. نفت در نیم فصل اول تنها تیم بدون شکست لیگ برتر بود اما رفته رفته با زیاد شدن مشکلات مالی، روند نتایج این تیم سیر نزولی به خود گرفت. نفتی ها در این فصل هفت برد، ۱۷ تساوی و ۶ تساوی کسب کردند و در مجموع جایگاه خوبی از جدول را به خود اختصاص دادند.

زردپوشان مسجدسلیمانی هرسال جزو نامزدهای سقوط به لیگ یک بودند و حتی خوشبین ترین طرفدار این تیم تصور نمی‌کرد که نفت مسجدسلیمان در نیمه بالایی جدول قرار گیرد؛ این تیم در جام حذفی نیز به جمع چهار تیم برتر مسابقات رسیده است. شاگردان تارتار تنها با ۶ شکست پس از پرسپولیس، استقلال و سپاهان کمترین باخت را در رقابت‌های این فصل لیگ برتر داشته که این موضوع نشان از خط دفاع قدرتمند نفت مسجدسلیمان بود.

نفت مسجدسلیمان در این فصل از تیم‌های بزرگی همچون پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان، فولاد و پدیده امتیاز گرفت و این امر موجب موفقیت آنها در لیگ شد.اگر مسوولان شهرستانی و استانی نتوانند بودجه این تیم را تامین کنند، نفت مسجدسلیمان برای فصل آینده با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.

گفتنی است تیم های فولاد خوزستان، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان در پایان رقابت‌های لیگ برتر به ترتیب با ۵۱، ۴۱ و ۳۸ امتیاز به ترتیب در مکان سوم، هفتم و هشتم جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال قرار گرفتند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار