تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۲۰۵۰۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش /کمین کرونابرای بازگرداندن دزفول به روزهای قرمز/امیدکاذب به رنگ ها
کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضعف در نحوه مدیریت شرایط از سوی مسئولان زنگ خطر بازگشت مجدد وضعیت قرمز کرونایی را در شهرستان دزفول به صدا درآورده است.
 پس از اینکه ویروس کرونا بیش از دو ماه در خوزستان جولان داد و این استان در صدر آمار مبتلایان و فوتی‌های کشور بود، سرانجام در اواسط مردادماه امسال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز وضعیت کرونایی خوزستان را سفید اعلام کرد. این وضعیت سفید در شرایطی اعلام شد که حدود ۹۰ درصد مردم دزفول به دلیل مشاهده وضعیت فاجعه‌آمیز و بحرانی شهرستان و هشدارهای پیاپی مسئولان و رسانه‌ها ماسک را به عنوان سنگری برای مقابله با این ویروس مرگبار پذیرفته بودند.

سفید اعلام شدن وضعیت خوزستان باعث شد تا عده‌ای که به سختی تن به استفاده از ماسک و رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی داده بودند، ماسک‌ها را پایین آورده و رفتارهای پرخطر خود را با خیال آسوده ادامه دهند.

از سویی اعلام وضعیت سفید موجب بدبینی و اعتراض گروهی از مردم نسبت به مسئولان شد. آنها معتقد هستند که عده‌ای رنگ‌بندی کرونا را برای رعایت پروتکل‌ها و حساسیت نسبت به شرایط قرار داده بودند که بهتر بود به منظور جلوگیری از کاهش ناگهانی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی این گروه از مردم در اعلام رنگ‌های کرونایی احتیاط می‌شد و در یک چارچوب منطقی و علمی وضعیت قرمز به یکباره سفید اعلام نمی‌شد. از سویی تا چند روز قبل از اعلام وضعیت سفید، آمار ابتلاء و فوتی‌ها در خوزستان و به ویژه شهرستان دزفول به قدری بالا بود که باور سفید شدن وضعیت برای عده‌ای با وجود گذشت چند روز همچنان دور از ذهن است.

حال وضعیت شهرستان دزفول که در روزهای سیاه کرونایی نیز با چالش‌های متعددی نظیر بی‌توجهی عده‌ای از شهروندان نسبت به رعایت قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مجالس تشییع، ترحیم، عروسی و حضور شهروندان و گردشگران در اماکن تفریحی به ویژه بوستان‌های ساحلی و باغ ویلاها مواجه بود، اکنون در وضعیت نگران‌کننده‌تری به سر می‌برد چرا که پس از اعلام وضعیت سفید، حضور مردم در بوستان‌های ساحلی، باغ ویلاها خیابان‌های مرکزی، مراکز خرید، آرامستان‌ها و دیگر اماکن عمومی دزفول به شکل چشمگیری افزایش یافته است و آرامش و اطمینان کاذبی که از این وضعیت سفید در بین عده‌ای به وجود آمده، موجب کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش روند برگزاری مجالس عروسی، ترحیم و دورهمی‌های مختلف در این شهرستان شده است.

هرچند مسئولان خوزستان و شهرستان دزفول در این روزها همواره اعلام کرده‌اند که وضعیت سفید کرونا در این استان صرفاً به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بوده است و پایداری این وضعیت نیز در گرو تداوم رعایت پروتکل‌هاست اما گویا گروهی از شهروندان دزفول گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست.

در این بین کاهش قاطعیت در اجرای مصوبات ستاد کرونای شهرستان به دلیل طولانی شدن زمان شیوع، ضعف در زمینه اتخاذ تدابیر مناسب، نبود برنامه‌های حمایتی کارآمد برای رسیدگی و رفع آسیب‌های وارد شده به کسب و کار و معیشت مردم و همچنین نبود عزم و اراده سابق برای برخورد قانونی با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسئولان در کاهش حساسیت مردم و شکل‌گیری این وضعیت خطرساز و نگران‌کننده نقش و تأثیر پررنگی دارد.

ویروس در دزفول در حال چرخش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول معتقد است تمام اطلاعات بیماری از روی رنگ‌بندی تعریف نمی‌شود.

یوسف پریدار اظهار می‌کند: مبنای اعلام رنگ‌بندی در شهرستان‌های کشور بر اساس تعداد بیمارانی است که به طور متوسط در بازه زمانی دو هفته اخیر نسبت به هر صد هزار نفر جمعیت در بیمارستان بستری می‌شوند که بر این اساس بیش از ۳ نفر بستری به ازای هر صد هزار نفر جمعیت به معنای قرمز بودن وضعیت هر شهرستان است.

وی می‌افزاید: آمار بستری‌های کرونایی در دزفول در روزهای اخیر کمتر از ۲.۸ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت بوده است. بنابراین طبق تعریف مذکور چون این آمار زیر ۳ نفر است، وضعیت شهرستان سفید است اما تمام اطلاعات بیماری از روی رنگ‌بندی تعریف نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح می‌کند: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ما برای ارزیابی وضعیت، میزان چگالی یعنی تعداد تست‌های مثبت به ازای هر صد تست است. در حال حاضر چگالی تست‌های مثبت در دزفول حدود ۳۰ درصد است. بنابراین وقتی چگالی ۳۰ درصد باشد یعنی ویروس در حال چرخش است و تا زمانی که این میزان چگالی به ۱۵ تا ۱۰ درصد نرسد نباید شرایط را مطلوب تصور کنیم.

پریدار بیان می‌کند: همچنین برخی شهرستان‌های کشور نظیر قم که یک پیک سخت را گذرانده بود، اکنون دوباره در وضعیت قرمز و بحران به سر می‌برد. لذا عبور یک شهرستان از پیک به معنای مصون شدن آن منطقه نخواهد بود و ویروس همچنان خواهد چرخید.

وی به دیگر شاخص‌های ارزیابی وضعیت کرونایی شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموع بیماران کووید – ۱۹ مثبتی که در شهرستان کشف کرده‌ایم و به علاوه ضرایبی که برای بیماران کشف نشده اعمال می‌کنیم نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم دزفول هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند و در معرض خطر جدی هستند.

پریدار تاکید می‌کند: تمام این شاخص‌ها و حقایق را که کنار یکدیگر بگذاریم به این نتیجه می رسیم که خطر همچنان به صورت جدی وجود دارد و اگر ضوابط و موازین بهداشتی رعایت نشود و یا نسبت به آنها کم‌توجهی صورت بگیرد بیماری در دزفول گسترش می‌یابد و یک پیک سنگین‌تر رخ خواهد داد. لذا اعلام وضعیت سفید در استان به معنای کنترل کرونا نیست.

ماسک، ابزاری قوی برای مقابله با کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ادامه اضافه می‌کند: بخش اقتصادی یک متغیر مهم است که در همین راستا بازگشایی مراکز تجاری و بازار آمار بیماران کرونایی را در این شهرستان افزایش داد ولی تبعات محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی کمتر از تلفات کرونا نیست و از طرفی نمی‌توان وضعیت مدارس، دانشگاه‌ها و کنکور را این‌گونه نگه داشت پس باید موارد غیرضروری را حذف کرد.

پریدار با بیان اینکه امکان ندارد بازگشایی صورت گیرد و آمار افزایش نیابد، عنوان می‌کند: ماسک یکی از قوی‌ترین ابزارهای بین المللی و یکی از پنج پروتکل بهداشتی است که لازم است تمام مردم نسبت به استفاده از آن اهتمام داشته باشند و همچنین لازم است ماسک با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و مردم باید بدانند خودشان نیز می‌توانند به سادگی در منزل ماسک تولید کنند.

وی در ادامه به ابتلای بیش از ۱۲ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول که شامل شهرهای دزفول، شوش و گتوند است، اشاره می‌کند و می‌گوید: در پی کاهش آمار بستری‌ها، ۴ بخش از ۱۰ بخشی که در بیمارستان گنجویان دزفول به درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته بود، تعطیل شدند اما ۶ بخش دیگر همچنان فعال هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین پذیرش نشدن بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول و نگرفتن تست کرونا را در این شهرستان تکذیب می‌کند و می‌افزاید: پذیرش بیمار کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول همچنان انجام می‌شود.

پریدار بیان می‌کند: در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و اوایل تیرماه امسال بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت میزان نمونه‌گیری کرونا در دزفول افزایش چشمگیری داشت اما در حال حاضر بر اساس دستورالعمل این وزارت خانه تغییراتی در ضوابط تست گیری حاصل شد و میزان تست‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافته است اما نگرفتن تست کرونا در دزفول کذب است.

بازگشت بحران به رفتار مردم بستگی دارد

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دزفول کاهش محسوسی یافته است و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در جلسه‌ای نسبت به کاهش استفاده از ماسک هشدار داده است اما سرپرست فرمانداری ویژه دزفول می‌گوید «این شهرستان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی رتبه اول را در خوزستان کسب کرده است».

علی فرهمندپور اظهار می‌کند: بر اساس نمودارهایی که در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفتند، شهرستان دزفول در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان و به ویژه استفاده از ماسک در اماکن عمومی رتبه اول را در بین سایر شهرستان‌های استان کسب کرد.

وی تأکید می‌کند: این نتایج نشان‌دهنده رفتار صحیح مردم در برابر کرونا بوده است. لذا تقاضا می‌شود روند رعایت صحیح پروتکل‌های بهداشتی تا شکست کامل این ویروس از سوی آنها تداوم یابد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول در روزهای گذشته نیز از افزایش آمار مراجعان به بیمارستان بزرگ دزفول خبر داده بود و این امر را یک زنگ خطر برای بازگشت دوباره وضعیت بحرانی و وقوع یک پیک جدید در شهرستان عنوان کرده بود.

فرهمندپور با تأکید بر تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، عنوان می‌کند: کرونا تمام نشده است و همچنان به صورت جدی وجود دارد. لذا از مردم عاجزانه تقاضا می‌کنیم که در راستای پایدار ماندن وضعیت سفید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نباید حساسیت‌ها کاهش یابد

به نظر می‌رسد که تعیین شرایط کرونایی جامعه با این رنگ‌بندی‌ها باعث سردرگمی مردم شده است و در این بین هر چقدر مسئولان نسبت به خطر بروز یک پیک سهمگین‌تر هشدار دهند اما کلمه «سفید» یک وضعیت آرام و بدون خطر را برای مردم تداعی می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا خوزستان نیز در روزهای گذشته در گفت‌وگویی با بیان اینکه «اعتقادی به وضعیت سفید، قرمز و نارنجی ندارم و شروع پیک دوم کرونا ممکن است همه ما را غافلگیر کند» اظهار می‌کند: با توجه به تغییر فصل و شیوع بیماری فصلی و آنفلوانزا خطر اوج‌گیری ویروس کرونا در خوزستان وجود دارد.

رضا نجاتی، ضمن توصیه همگانی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌افزاید: شاید افرادی ناقل ویروس کرونا باشند ولی علائمی نداشته باشند و این زنگ خطری برای اوج‌گیری دوباره کرونا در خوزستان است.

وی به فرمانداران، شهرداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌کند که حساسیت مربوط به ویروس کرونای خوزستان را به هیچ وجه پایین نیاورند و مردم نیز نسبت به اجرای کامل شیوه‌های نامه‌های بهداشتی جدی و متعهد باشند.

پذیرش مسئولیت اجتماعی برای مقابله با کرونا

  واقعیت این است که کرونا تمام نشده است و همچون سایر نقاط کشور به صورت جدی در شهرستان دزفول در حال چرخش است. لذا مردم نباید به دلیل طولانی شدن شیوع این ویروس نسبت به آن بی‌تفاوت شوند چرا که کرونا همچون آتش زیر خاکستری است که با کوچک‌ترین اشتباه دوباره شعله‌ور خواهد شد و بسیاری از افراد را اسیر می‌کند و جان‌های زیادی را نیز می‌ستاند.

از سویی با توجه به اینکه ماه محرم در حال فرارسیدن است و مجوز برگزاری آئین‌های مذهبی و مجالس عزاداری محرم با ابلاغ دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی کرونا صادر شده است، لازم است مردم شهرستان دزفول که مردمانی پیشگام در برگزاری مجالس عزاداری محرم هستند، بیش‌از پیش نسبت به رعایت ضوابط و موازین بهداشتی حساسیت و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا هم بتوانند سلامت خود و دیگران را در مقابل این ویروس مرگبار حفظ کنند و هم اینکه بتوانند پس از ماه‌ها دوری از مراسم معنوی در مجالس عزای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) حضور یابند.

بر اساس نتایج آزمایش‌های علمی صورت گرفته در جهان، استفاده از ماسک، بهترین و اساسی‌ترین شیوه حفاظتی در برابر شیوع زنجیره‌وار کرونا است چرا که استفاده از ماسک هم فرد سالم را از گرفتاری به ویروس کرونا در امان می‌دارد و هم باعث می‌شود تا فرد مبتلا خطر کمتری برای دیگران داشته باشد؛ بنابراین فرهنگ استفاده از ماسک یکی از مهم‌ترین اصولی است که مردم باید در دوره شیوع و اپیدمی کرونا و پساکرونا بپذیرند و این همزیستی در کنار ویروس کرونا را حداقل تا زمان پیدا شدن راه درمان مناسب این ویروس بیاموزند.

بدیهی است باور اینکه همگان در مقابله با بیماری کرونا یک مسئولیت اجتماعی داریم، می‌تواند بهتر و راحت‌تر جامعه را در برابر این بیماری مصون نگه دارد. پرورش مسئولیت‌پذیری اجتماعی که همان رعایت حق و حقوق دیگران بدون اینکه ضمانت اجرایی و قانونی داشته باشد و تنها به ضمانت اخلاقی هر فرد وابسته است، می‌تواند در این زمان کرونایی فرصت خوبی باشد. بنابراین در سایه پذیرش این مسئولیت اجتماعی و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم آن به خصوص دادن اطلاعات و اخبار درست از سوی مسئولان و رسانه‌ها می‌توان بحران‌ها و مسائلی را نظیر کرونا به خوبی کنترل و مقابله کرد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار