تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۰۴۸۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی درمراسم عزاداری خوزستان یک تکلیف قانونی است
 مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با تبیین دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) بیان کرد:رعایت این شیوه نامه ها که با سلامت مردم و عزاداران گره خورده است یک تکیلف قانونی است و همه ما ملزم به رعایت دقیق آن هستیم.

 حجت الاسلام محمد مهدی نبی زاده روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار داشت:ضوابط کلی حاکم بر این شیوه‌نامه ها بر کاهش زمان مراسم عزاداری ، تجمع حداقلی ، فاصله گذاری اجتماعی ، ممنوعیت پذیرایی و اطعام عزاداران متمرکز است.
وی با بیان اینکه عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)  تعطیل بردار نیست افزود: با این حال حفظ سلامت مردم اولویت نخست است و تلاش می شود با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی که نظارت و حسن اجرای آن برعهده مسوولان هیات‌های عزداری و اداره‌های شهرستانی تبلیغات اسلامی است مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر به بهترین نحو برگزار شود.
 

ممنوعیت تعزیه
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به ممنوعیت تعزیه در محرم و صفر امسال در استان از سوی ستاد مقابله با کرونا افزود:با اینکه در برخی مناطق خوزستان نظیر شوش برگزاری تعزیه یک سابقه ۳۰۰ساله دارد ولی ناچار هستیم به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم این تعزیه رابرگزار نکنیم.
وی گفت:برگزاری روضه‌های خانگی که یک سنت قدیمی در خوزستان است امسال نیز ممنوع است ولی برپایی محدود این مراسم به صورت خانوادگی و بسیار محدود بلامانع است.

نذر ماسک
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان از عموم مردم که در ماه های محرم و صفر نذر دارند خواست نذر خود را با اهدای ماسک ادا کنند تا گامی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است برداشته شود.
حجت الاسلام نبی زاده در ادامه با بیان اینکه انجام نذرواطعام عزاداران در محل برگزاری مراسم ممنوع است ولی غذای آماده در ظروف یک بار مصرف در خارج از محدوده عزاداری که منجر به تجمع نشود اشکالی ندارد اظهار داشت:توزیع نوشیدنی ، قهوه و چای حتی در ظروف یک بار مصرف نیز نباید انجام شود.
وی گفت: توصیه ما این است که نذور و اطعام به صورت کمک مومنانه صورت گیرد تا سلامت مردم تضمین شود.
وی با بیان اینکه امسال دسته روی عزاداری همچون سال‌های گذشته درروزهای تاسوعا و عاشورا نخواهیم داشت اظهار داشت: امسال ایستگاه‌های پذیرایی و صلواتی نیز که ممکن است باعث تجمع و شیوع بیماری کرونا شود و سلامت مردم را به خطر بیندازد تعطیل خواهد بود و توصیه اکید ما است این است تحت هیچ شرایطی پذیرایی ازعزاداران در محل و در جایی که امکان تجمع وجود دارد انجام نشود.
 وی از ممنوعیت سنج و دمام در قالب دسته عزاداری به عنوان یکی از تکالیف الزام آور ستاد ملی با مقابله با کرونا خبر داد وافزود: البته سنج در دسته های زنجیرزنی که با هماهنگی صورت گیرد اشکالی ندارد.

برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های سربسته با ۲۵درصد گنجایش
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت:امسال برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های سربسته همچون مساجد ، حسینیه‌ها و تکایا با۲۵درصد گنجایش بلامانع است.
وی گفت:در جاهایی که سقف بیش از ۶ متر است حکم فضای باز را دارد و برگزاری مراسم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بلامانع است.

برپایی نماز جماعت در مساجد سراسر استان
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت:برپایی نماز جماعت در مساجد سراسر استان با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در ستاد استانی مبارزه با کرونا مصوب شده است.
وی گفت: در ستاد استانی مبارزه با کرونا ، برپایی نماز جماعت در اداره‌ها با پیشنهاد سازمان تبلیغات اسلامی با رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی برگزار می شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار