تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۰۴۷۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
طرح آبرسانی غدیر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی طرح آبرسانی غدیر خبر داد و گفت: بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

 فرهاد ایزدجو روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه ها در اهواز  اظهار داشت: سازمان‌ آب و برق یکی از نهادهای مهم به شمار می رود که نقش مهمی در توزیع آبرسانی، تولید برق و توسعه کشاورزی استان بر عهده دارد. ما در طی یک سال اخیر به دلیل شرایط تحریم‌ها با محدودیت‌های بسیار زیادی از نظر مالی مواجه بودیم و این امر موجب شد تا استفاده بهینه ای از منابع خود داشته باشیم. 

وی افزایش تقویت سیستم آب غدیر و تامین آب شهر اهواز و دیگر مناطق استان را جزو اقدامات مهم این سازمان دانست و گفت: به واسطه طرح غدیر طی یک سال آینده آب رودخانه دز به شهرهای هدف منتقل خواهد شد هر چند برای این کار نیاز به تامین اعتبار لازم است که خوشبختانه در دولت موافقت اولیه با این موضوع انجام شده و به زودی نهایی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: طرح انتقال آب از رودخانه دز به طرح غدیر با هدف بهبود کیفیت آب این طرح که آب شرب شهرها و روستاهای مرکز، جنوب و جنوب غرب استان را تامین می‌کند، اجرا می‌شود و در صورت تحقق آن، کیفیت آب شرب تامین شده توسط طرح غدیر ۲ برابر بهتر از قبل خواهد شد و شوری (EC) آب از یک هزار و ۲۰۰ میکروموس بر سانتیمترمکعب به کمتر از ۵۰۰ میکروموس بر سانتیمترمکعب کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با دستور استاندار بخشی از طرح را با توجه به اعتبارات موجود اجرایی کردیم و امیدوارم که آب دز را وارد مدار کنیم تا مردم از این آب باکیفیت بهره‌مند شوند. سال گذشته با وجود اینکه به لحاظ اعتباری با محدودیت بسیاری مواجه بودیم اما برای اولین بار در کشور خط فولادی بالای ۲ هزار را وارد مدار کردیم همچنین کار ساخت مخزن ۴۲ هزار مترمکعبی انجام شده و مراحل پوشش آن اکنون به پایان رسیده است. 

 ایزدجو گفت: در این طرح مقرر شده ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از منابع رودخانه دز و از محل کانال موسوم به «اسپیل کرخه» (کانال ارتباطی رودخانه‌های دز و کرخه) برداشت شود. این طرح شامل احداث ۷۶ کیلومتر خط انتقال به قطر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیمتر است که ۳۸ کیلومتر آن در راستای طرح دراز مدت اجرا شده است و ۳۸ کیلومتر باقیمانده باید اجرا شود. همچنین احداث یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰ متر مکعب بر ثانیه، یک پست برق با ظرفیت ۱۱مگاوات و عبور ۶ خط لوله انتقال آب یک هزار میلیمتر با طول هر خط حداقل ۲۰۰ متر از عرض رودخانه کرخه (با روش HDD ) نیز از دیگر الزامات طرح غدیر است.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های آقای شریعتی استاندار خوزستان  ۲ هزار میلیارد ریال اضافه بر اعتبارات مصوب شده به طرح آبرسانی غدیر تخصیص داده شد گفت: با وجود اینکه طرح آبرسانی غدیر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما تاکنون ۹۵ درصد از این طرح بهره‌برداری شده و توانستیم آب شهرها و روستاهای هدف را به طور متوسط تامین کنیم که در نوع خود جالب توجه است. در سال های گذشته آرزوی همه مردم استان این بود که از آب رودخانه دز بهره مند شوند لذا قرار است در میان مدت آب دز را از محل رودخانه کرخه به سیستم آبرسانی غدیر تزریق کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: سیستم آبرسانی غدیر تا قبل از این پروژه روی یک مخزن ۱۴۲ هزار مترمکعبی قرار داشت اما با برنامه ریزی که انجام دادیم بنا شد یک مخزن دیگر به شهرستان اهواز اختصاص دهیم تا درصد بیشتری از آب مصرفی شهرها را تامین کنیم. 

وی افزود: متاسفانه برداشت آب مازاد بر سهمیه و کارگذاشتن سیفون (لوله‌های خرطومی بلند برای برداشت آب از کانال‌های آبیاری) در برخی از کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری وجود دارد که علاوه بر ایجاد اشکال در توزیع عادلانه آب باعث صدمه زدن به کانال‌های آبیاری می‌شود بنابراین باید مرتب پایش و کنترل شود تا از گذاشتن سیفون در کانال‌ها جلوگیری کرد.

ایزدجو با بیان اینکه در بخش کشاورزی اقدامات خوبی انجام دادیم  گفت: در سال ۹۹ بستر مناسبی برای کشت تابستانه انجام شد، حدود ۲۳۰ هزار هکتار کشت شلتوک در استان انجام شد که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشتیم هرچه در برنامه تعیین شده ۱۳۰ هزار هکتار لحاظ شده بود. سال گذشته در حوزه آبی ۲۷ درصد کاهش آورد نسبت به متوسط دراز مدت داشتیم ولی به خوبی آب را به نخیلات شادگان هدایت کردیم که جا دارد از نیروهای انتظامی و دادستان شهرستان ها تشکر کنم.

وی با اشاره به اینکه خوزستان به لحاظ کشت تابستانه در شرایط خوبی قرار دارد افزود: در دشت آزادگان محدودیت‌هایی برای کشت داشتیم که با طرح‌های موقت و نصب پمپاژهای دیزلی توانستیم کاری کنیم که کشت خوبی صورت گیرد. در مدیریت پایین‌دست رودخانه ها با استفاده از روش‌های نوین، کارهای بسیار خوبی صورت گرفت همچنین در بخش نیروگاه‌ها با وجود مشکلات شدید نقدینگی با استفاده از روش های نوین در تولید برق به خوبی عمل کردیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق استان در خصوص ممانعت از کشت برنج در حوضه مارون گفت: با توجه به اینکه در حوضه مارون، آورد ما نسبت به میزان نرمال ۲۷ درصد کاهش یافته بود، هیچ راهی به غیر از این نداشتیم که کشت برنج را کاهش دهیم تا در پایین دست با مشکل مواجه نشویم. از طرفی در حوضه آبی مارون حدود ۲ هزار هکتار کشت جدید یونجه به صورت غیرقانونی انجام شده بود و این موضوع سیستم آبرسانی را با مشکل مواجه می‌کرد که با تصمیم استانداری قرار شد آب آنها را تامین کنیم. 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی استان است گفت: ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استان هفت هزار و ۷۰ مگا وات است و در سال جاری تا این لحظه هفت میلیون مگاوات ساعت از نیروگاه‌های استان برق تولید کردیم. با استفاده از روش‌های نوین، توانستیم خرابی ها را به حداقل برسانیم همچنین تعداد واحدهای در مدار نیروگاه‌ها را نسبت به سال‌های گذشته بیشتر کنیم. رکورد سالانه تولید برق از نیروگاه‌های استان، ۱۷ میلیون و ۷۰۰ مگاوات ساعت است که در نوع خود بی نظیر است. در سال جاری بحث تولید برق یکی از مسائل بسیار مهم در کشور بوده و ما توانستیم با کمترین میزان خروج از مدار این وظیفه را به خوبی انجام دهیم همچنین از طریق پست کرخه، به کشور عراق برق صادر کنیم. 

ایزدجو به  افتتاح طرح های وزارت نیرو در قالب پویش الف – ب اشاره کرد و گفت: آبگیری سد بالارود دزفول تنها طرح استان در پویش الف – ب است که در پاییز امسال انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه کار حفاظت ۳۰ هزار کیلومتر از سواحل رودخانه های استان را برعهده داریم و در این راستا طرح های مطالعاتی خوبی در بستر حریم رودخانه ها صورت گرفته است گفت: رودخانه های خوزستان نیازمند ۳۰ میلیون مترمکعب لایروبی با اعتبار ۱۷ هزار میلیارد ریال هستند که تا قبل از سال ۹۸ حدود ۶ میلیون مترمکعب کار لایروبی صورت گرفت همچنین ظرف ۲ سال اخیر حدود ۲میلیون مترمکعب کار لایروبی در رودخانه‌های استان انجام شد.برای لایروبی رودخانه های استان به ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم نگاه ویژه ای به این موضوع شود تا به سرانجام برسد. 

مدیرعامل سازمان آب و برق گفت: حدود ۲۹۵ روستای استان در محدوده بستر رودخانه ها هستند که در سیل ۹۸، نزدیک به ۱۷۰ روستا در معرض خطر قرار گرفتند. با توجه به اینکه فرایند جابجایی روستا از بستر رودخانه‌ ها غیرممکن است باید ارتفاع خانه‌هایی که در بستر رودخانه قرار دارند بازسازی شود.

وی در پایان گفت: امسال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد مکعب آب وارد هورالعظیم شد که به موجب آن ۹۲ درصد سطح تالاب پوشیده از آب است که این میزان در طی سال های اخیر بی سابقه است. 

گفتنی است طرح آبرسانی غدیر با هدف تامین پایدار آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان (شامل ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستا) که پیش از این از کارون تامین می‌شدند، طراحی شده است. این طرح در حال حاضر حدود ۴۵ درصد پیشرفت دارد و آب شرب چهار شهر آبادان، خرمشهر، اهواز و شادگان را تامین می کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار