تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۰۴۷۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کانون‌هایی از بیماری «تب سه روزه» در خوزستان وجود دارد
 مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر با توجه به تغییرات جوی و سبب‌شناسی بیماری، کانون‌هایی از بیماری «تب سه روزه» میان دام ها در استان وجود دارد.

مصطفی کنارکوهی  در خصوص بروز بیماری تب سه روزه میان دام‌های بهبهان، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تغییرات جوی و سبب‌شناسی بیماری، کانون‌هایی از بیماری در سطح استان وجود دارد.

وی در خصوص علت شیوع بیماری گفت: بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند و این بیماری گذرا بوده و قابل‌درمان است.

کنارکوهی عنوان کرد: واکسیناسیون صرفاً به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF در دنیا مطرح بوده و واکسن فعلی واکسن ویروس غیرفعال شده تب سه‌روزه است که در حال حاضر در استان موجود است.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال سرایت به جاهای دیگر دارد، بیان کرد: این بیماری یک بیماری عفونی و غیر واگیر است ولی با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان به دامداران برای مقابله با این بیماری توصیه کرد و گفت: انجام واکسیناسیون در دو نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان از جمله اقدامات مؤثر است.

کنارکوهی ادامه داد: از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام (دستگاه خنک‌کننده) نیز از دیگر اقدامات مؤثر است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مبارزه با این بیماری گفت: پایش و مراقبت بیماری توسط اکیپ‌های شهرستانی به صورت روزانه، آموزش و ترویج دامداران، برگزاری جلسات با اتحادیه‌های دامداران و توزیع سم بین دامداران روستایی از جمله اقدامات است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در پایان گفت: تأمین واکسن به اندازه کافی در سطح استان که باید توسط دامداران یا مجتمع‌های دامداری از مراکز مایه‌کوبی مجاز تهیه شود، هماهنگی با نیروی انتظامی در خصوص انتقال و جابه‌جایی غیرقانونی دام‌ها و همچنین هماهنگی با فرمانداری‌ها، شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی به منظور دفن بهداشتی تلفات احتمالی ناشی از بیماری نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار