تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۲۰۴۷۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تسهیلات بازآفرینی شهری به متقاضیان بافت‌ ناکارآمد فاقد سند ملکی در خوزستان
  معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان از توافق صورت گرفته با سرپرستی بانک مسکن استان برای اختصاص تسهیلات بازآفرینی شهری به متقاضیان بافت‌های ناکارآمد فاقد سند مالیکت خبر داد.

محمد جامع  با اشاره به تشکیل کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری خوزستان، بیان کرد:یکی از مشکلات مهم در حوزه تسهیلات بافت‌ فرسوده نداشتن سند مالکیت متقاضیان در بافت‌ ناکارآمد شهری است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بیشتر محلات بافت‌ ناکارآمد شهری املاک فاقد سند مالکیت هستند، پیش از این امکان بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات بازآفرینی وجود نداشت، به همین دلیل با توافق و مصوبه‌ای که در کمیته کارشناسی تسهیلات بازآفرینی شهری صورت گرفت، امکان استفاده از سند جایگزین واجد شرایط پس از کارشناسی و ارزیابی بانک برای مالکان این نوع از واحدهای مسکونی فراهم شد.

جامع افزود: علاوه بر موضوع سند مالکیت، پرداخت تسهیلات بانکی ، پیشرفت فیزیکی مورد انتظار بانک در ساخت این نوع از واحدها یکی دیگر از مشکلاتی است که در مسیر تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده وجود دارد که لازم است نظارت و اطلاع‌رسانی‌ لازم در این رابطه با جدیت پیگیری شود.

ضرورت ارایه مشوق‌ بیشتر در اجرای طرح بازآفرینی شهری

این مقام مسوول در اداره کل راه و شهرسازی خوزستان موضوع تخفیف شهرداری در صدور پروانه‌های ساختمانی و لزوم ایجاد مشوق بیشتر دربافت‌ فرسوده را در اجرای هرچه موفق‌تر طرح بازآفرینی شهری بیان کرد و گفت: قرار است در نشستی با شهرداری‌های خوزستان درخصوص افزایش میزان تخفیف صدور پروانه در بافت ناکارآمد شهری مذاکراه صورت بگیرد و از این طریق مشوق‌ تعیین شده، مورد بازنگری قرار گیرد.

جامع، به بالارفتن هزینه ساخت و پایین بودن مبلغ تسهیلات مربوط به این طرح اشاره کرد و افزود: مشارکت انبوه سازان در انجام ساخت وساز در بافت‌ فرسوده می‌تواند به عنوان یک محرک تسهیلات باعث بهبود وضع کالبدی و همچنین تحقق سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی و بانک مسکن در بخش نوسازی پلاک‌های واقع در این محدوده‌ها شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان ادامه داد: همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن باعث جلوگیری از هدررفت انرژی و بالارفتن کیفیت ساخت وساز در این مناطق خواهد شد.

۲۹ شهر خوزستان دارای محدوده مصوب بافت ناکارآمد

وی با بیان اینکه استان خوزستان ۲۹ شهر دارای محدوده مصوب ناکارآمد دارد، گفت: تسهیلات بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

به گفته جامع، به واحدهایی که به روش فناوری‌های نوین ساخته شوند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهری خوزستان ادامه داد: به واحدهای ناکارآمد در شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر ، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سایر شهرها به اینگونه واحدهای مسکونی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۹ درصد و تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.

استان خوزستان با ۹.۶ درصد بالاترین میزان بافت فرسوده نسبت به مساحت شهری را در کشور داراست.

معضل حاشیه‌نشینی از مواردی است که تقریبا تمامی کلان‌شهرهای ایران با آن روبه رو هستند. بر اساس برخی آمار، ۳۰ درصد از جمعیت شهر مشهد، ۴۳ درصد بندرعباس، ۶۰ درصد چابهار، ۲۵ درصد اراک، ۳۵ درصد اهواز، ۳۳ درصد تبریز و حدود ۲۰ درصد جمعیت تهران با معضل حاشیه‌نشینی روبه رو هستند. دبیر مجمع نمایندگان استان تهران چند ماه پیش در جلسه شورای اداری قرچک گفته بود تهران سه میلیون حاشیه‌نشین دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار