تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۲۰۴۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمرنگ‌شدن نقش معلمان ورزش در استعدادیابی
 یک کارشناس فوتبال با اشاره به کمرنگ شدن نقش معلمان ورزش در استعدادیابی، گفت: در سال‌های اخیر به درس تربیت‌بدنی در مدارس توجه کمتری شد و از نام مسابقات آموزشگاه‌ها تنها یاد و خاطراتی بیش باقی نمانده است.

محسن بابادی  با بیان این‌که معلمی شغل انبیا است، اظهارکرد: هرچند امروزه بسیاری از پارامترهای ارزشی در خصوص این شغل از بین رفته و همچون چند دهه قبل توجهی به معلمان نمی‌شود، اما هنوز هم معلمان تاثیرگذارترین افراد جامعه پس از والدین در زندگی هر فردی بوده و نمی‌توان نقش تربیتی، مدیریتی و رهبری آن‌ها در زندگی آحاد جامعه را نادیده گرفت.

وی با اشاره به نقش معلمان ورزش نیز عنوان کرد: در گذشته نه چندان دور یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب شد ورزش ما همپای رقبای جهانی رشد نکند، کمبود علم و دانش در میان جامعه ورزشی اعم از عمومی و قهرمانی بود که در این شرایط نیز بسیاری از معلمان ورزش، بار این مشکلات را به دوش کشیده و به واسطه دانش و علمی که در دانشگاه‌ها، دانش‌سراها، دوره‌های ضمن خدمت و... کسب کرده بودند، جور تفکرات سنتی و شیوه‌های آموزشی و ورزشی قدیمی و منسوخ شده را کشیده و در کنار تعلیم و تعلم شاگردان در مدارس، در رشته‌های مختلف ورزشی نیز به عنوان بازیکن، مربی، داور، مدرس، مؤلف و... پا به پای دیگر اساتید استان جهت پیشبرد ورزش در سطوح قهرمانی کوشیدند که ثمره آن افتخارات بزرگی برای ورزش خوزستان در سطح کشور، آسیا و میادین بین‌المللی بوده است.

این کارشناس فوتبال افزود: این معلمان به واسطه تحصیل علوم تربیت‌بدنی، با طی نمودن دوره‌های مربیگری، داوری و مدرسی، تاثیرات شگرفی بر ورزش استان به جای گذاشتند و با تربیت هزاران شاگرد، مربی و داور دیگر دین خود را به ورزش استان و کشور ادا کردند. البته زمانی که ورزش آموزشگاه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در استعدادیابی و شکوفایی ورزش استان و کشور داشت، معلمان و دبیران ورزش هم قدرت مانور بیشتری داشتند و از میان فرزندان این استان، ورزشکاران رشته‌های مختلف را گلچین کرده و با آموزش، تمرینات مناسب و برگزاری مستمر مسابقات آموزشگاه‌های استان و اعزام به مسابقات کشوری، ورزشکاران مستعد را همچون سیلی خروشان به شاکله ورزش کشور در سطوح قهرمانی وصل می‌کردند.

وی با اشاره به برخی معلمان ورزشی تاثیرگذار در ورزش خوزستان، افزود: موسی سواری، سید نبی‌الله احمدپور، سیدعباس میرسالاری، فریدون حردانی، داریوش یزدی، منصور ربیعه، مجید باقری‌نیا، مرحوم هوشنگ فیروزفر و فاروق فتاحی، مرحوم کریم صف‌شکن، حسین موسی و رستم لطیفی از جمله معلمان ورزشی استان هستند که سهم بسیاری در رشد و شناسایی استعدادها و معرفی آن ها به ورزش استان و کشور داشته‌اند.

این کارشناس فوتبال گفت: اما طی ۱۵ سال اخیر به درس تربیت‌بدنی در مدارس توجه کمتری شد و از نام مسابقات آموزشگاه‌ها تنها یاد و خاطراتی بیش باقی نماند و به واسطه دستمزد کم معلمان و همچنین عدم استخدام بسیاری از آن‌ها، دلسردی‌هایی برای این قشر به وجود آمد. همچنین با ورود گوشی‌های پیشرفته، تبلت، بازی‌های کامپیوتری، کاهش سرانه اماکن ورزشی و... دانش آموزان نیز آن میل و رغبت گذشته به ورزش را نشان نداده‌اند و رفته رفته نیز این روند کند و کندتر پیش رفت تا جایی که امروزه مشاهده می‌کنیم این استعدادیابی دیگر به هیچ عنوان در مدارس و آموزشگاه‌ها صورت نگرفته و بیشتر در محیط‌های باشگاهی و... که معلمان کمتر در آن‌جا حضور داشته و عمدتا به صورت خصوصی اداره می‌شوند، صورت می‌پذیرد که این در امر استعدادیابی و کشف نخبه‌ها نگران‌کننده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار