تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۲۰۴۶۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اتمام لایروبی کارون در خرمشهر
 مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اتمام عملیات لایروبی رودخانه کارون در خرمشهر گفت: بازگشایی و لایروبی پنج شاخه انتهایی رودخانه کرخه تا شهریور ماه به پایان می‌رسد.

سیامک عباسپور اظهار داشت: لایروبی و نی‌زدایی رودخانه کارون حد فاصل پل جدید خرمشهر تا دهانه اروند (نقطه اتصال کارون به اروندرود) که از پارسال آغاز شده بود، به پایان رسید.

وی افزود: لایروبی انهار انتهایی رودخانه کرخه نیز با هدف افزایش آبگذری این رودخانه، از بهمن ماه پارسال آغاز شد که در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تا شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

عباسپور با اشاره به تقسیم شدن رودخانه کرخه در پایین دست به ۱۴ شاخه، اضافه کرد: لایروبی انهار «سعیدیه»، «ساهندی» و بخشی از «سابله» در انتهای کرخه به اتمام رسیده و نهر «اصبعیه» نیز اکنون آغاز شده است.

وی اعتبار این پروژه را ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سیل ۹۸ عنوان کرد و گفت: حجم لایروبی در این طرح ۵۰۰ هزار مترمکعب است، طول اولیه ۳۰ کیلومتر بوده که اکنون افزایش یافته است.

عباسپور همچنین اظهار داشت: در نقاط انتهایی کرخه رسوبگذاری در طی زمان اتفاق می‌افتد، بنابراین نگهداری و عملیات رسوب برداری باید به صورت مستمر و هر سه سال یک بار، انجام شود تا آب از این انهار به تالاب هورالعظیم به خوبی جریان یابد.

به گفته وی، انهار انتهایی کرخه سال‌های زیادی است که لایروبی نشده و فقط نهر «اصبعیه» است که آخرین بار در سال ۹۵ رسوب برداری شده بود، این در حالیست که باید اعتبار همیشگی برای نگهداری این انهار اختصاص یابد.

وی علت عدم لایروبی انهار انتهایی کرخه را نبود اعتبار لازم دانست و افزود: فعلا برنامه‌ای برای لایروبی سایر انهار کرخه نداریم.

عباسپور در ادامه گفت: لایروبی یکی از جزایر بزرگ رودخانه کارون در مقطع اهواز (زیر پل کابلی) نیز در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، یکی از مطالبات شهروندان در سال‌های اخیر لایروبی رودخانه کارون در حالیکه رسوب و جزایر متعدد آنرا  فراگرفته بوده است. در سیلاب اخیر بخشی از انتقادات به مسئولان عدم لایروبی رودخانه‌ها به ویژه کارون و کرخه بوده است. لایروبی نشدن انهار رودخانه کرخه در سیل گذشته مانع جریان درست آب به هورالعظیم شده بود.

رسوب برداری بخشی از جزیره شادی در اهواز از تیر تا آبان ۹۸ انجام شد و بعد از آن لایروبی در پایین دست پل پنجم ادامه یافت. سیلاب بهار امسال باعث شد در حدود ۲ میلیون مترمکعب به رسوب کارون در اهواز اضافه شود. ۷۰۰ هزار مترمکعب رسوب در «جزیره شادی» انباشته شد که به تناسب اعتبار تخصیص یافته،  ۳۰۰ هزار مترمکعب از رسوبات اطراف این جزیره  برداشته شد.

لایروبی کارون از پل جدید خرمشهر تا انتهای رودخانه (دهانه اروند) به طول یک کیلومتر نیز از مهر ۹۸ آغاز شده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار