تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۰۴۵۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حال و روز نه چندان خوب کشاورزی گتوند
 کمبود تجهیزات، لایروبی نشدن زهکش‌ها و کانال‌های کشاورزی، نبود نظارت بر تقسیم سهمیه کود و سم شیمیایی و آب از جمله مشکلات این روزهای بخش کشاورزی این شهرستان است که اعتراض دهقانان گتوندی را به دنبال داشته است.

  در این میان اداره جهاد کشاورزی گتوند هم فعلا مدیر ندارد و این مساله نیز مزید بر علت شده است.

بخش کشاورزی شهرستان گتوند با بیش از۳۲ هزار هکتار اراضی آبی و دیم این روزها حال و روز خوبی ندارد و با وجود تلاش شبانه روزی کشاورزان در تولید محصولات،مشکلات زیادی گریبانگیر این بخش مولد شده است.

از سویی اداره جهاد کشاورزی شهرستان گتوند بیش از سه ماه است مدیر ندارد و به گفته کشاورزان اختلاف نظر بین مسئولان انتصاب مدیر برای این اداره را به تاخیر انداخته است که این مشکل به بخش کشاورزی گتوند خسارت مضاعفی وارد کرده است. 

با گذشت بیش از سه ماه از پایان ماموریت ابوالقاسم زراعتکار مدیر قبلی جهاد کشاورزی گتوند و با وجود اینکه این شهرستان با  مشکلات زیادی در بخش کشاورزی مواجه است اداره جهاد کشاورزی این شهرستان متولی ندارد . از سویی بلاتکلیفی این اداره  اعتراض کشاورزان این منطقه را به دنبال داشته است.

در چند ماه گذشته اعتراض زیادی از سوی کشاورزان گتوند نسبت به عملکرد نامناسب اداره جهاد کشاورزی این شهرستان صورت گرفت و کشاورزان گتوندی خواستار تسریع در رسیدگی به این وضعیت شدند.

جمعی از کشاورزان شهرستان گتوند جمعه در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی با فرماندار این شهرستان در مسجد صاحب الزمان(عج) شهر گتوند، از بلانکلیفی اداره جهاد کشاورزی گتوند و منصوب نشدن مدیر جدید برای این اداره همچنین مشکلات کشاورزی این منطقه انتقاد کردند.

نبود نظارت در توزیع کود شیمیایی و آب اراضی کشاورزی، تحویل حواله کود بدون داشتن موجودی، وضعیت نامناسب کانال های آبیاری درجه ۲ و۳ ، لایروبی نشدن زهکش ها و کانال ها،  کمبود تجهیزات کشاورزی، نبود صنایع تبدیلی و سردخانه نگهداری محصولات، ضعف نظارت بر خدمات کشاورزی ، ورود ضعیف این اداره به اراضی یک هزار و صد هکتاری پادگان شهید باغبانی، نبود سامانه منظم ثبت محصول مهمترین مشکلات مطرح شده از سوی کشاورزان در این نشست بود.

یکی از کشاورزان شهرستان گتوند در این نشست به مشکلات موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: چرا بعد از گذشت چند ماه تاکنون وضعیت مدیر این اداره مشخص نشده است.

تعدادی دیگر از کشاورزان نیز به عادلانه نبودن و نحوه نامناسب توزیع کود و سم بین کشاورزان گتوند انتقاد کردند و اظهار داشتند: جهادکشاورزی شهرستان گتوند نظارتی بر توزیع این نهاده ها ندارد.

یکی از اهالی شهرستان گتوند نیز علت تاخیر چند ماهه و تعلل در معرفی ریاست جدید اداره جهاد کشاورزی را خواستار شد و گفت: طولانی شدن روند معرفی مدیر جدید برای جهاد کشاورزی گتوند در این شرایط سخت اقتصادی و کرونا چه توجیهی دارد.وی تسریع در تعیین مدیری متعهد، متخصص و توانمند برای تصدی مدیریت جهاد کشاورزی گتوند را خواستار شد.

فرماندار شهرستان گتوند نیز در این نشست گفت: به علت اینکه کشاورزی شغل اصلی مردم شهرستان گتوند است باید مدیری قوی و متخصص برای این اداره انتخاب شود.

عبدالرضا احسانی نیا با بیان اینکه پیگیر انتصاب مدیر جدید برای اداره جهاد کشاورزی گتوند هستیم افزود: تلاش بر این است تا مدیری توانمند و متعهد برای ریاست این اداره انتخاب شود تا بتواند مشکلات این بخش را رفع کند.

گندم، جو، لیمو، انگور، ذرت، بادمجان، خیار، یونجه، سبزی، کلم، کاهو، فلفل، هندوانه، خربزه، هویج، گوجه، سیب زمینی، پیاز، ماش و لوبیا از مهمترین محصولات کشاورزی گتوند می‌باشند.

میزان تولید انواع محصولات کشاورزی از سطح ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی و دیم شهرستان گتوند حدود ۴۶۰ هزار تن است.

شغل اصلی مردم شهرستان گتوند کشاورزی است.

شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان با داشتن منابع آبی و خاک حاصلخیز از قطب‌های کشاورزی خوزستان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار