تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۰۴۵۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گام بلند دولت در افزایش سرانه ورزشی خوزستان
 مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: سرانه ورزشی خوزستان طی سه سال گذشته از ۳۳ صدم متر مربع به ۶۶ صدم متر مربع رسیده است که این موضوع نشان از توجه ویژه دولت به تکمیل پروژه های عمرانی ورزش خوزستان دارد.

 افشین حیدری روز چهارشنبه در نشستی در خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: ورزش به عنوان یک نیاز اساسی در خانواده ها و اجتماع باید به عنوان یک فرهنگ عمومی عملیاتی شود که نقش هیاتهای ورزشی، باشگاه ها، ادارات شهرستانی و ارگان ها در این زمینه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ اعتبارات عمرانی ورزش خوزستان، ۲۰۰ میلیارد ریال بود گفت: بر این اساس یک برنامه ریزی پنج ساله انجام دادیم و بنا شد در این مدت ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بخش عمرانی ورزش استان اختصاص داده شود. در سال ۹۶ اعتبارات عمرانی ورزش استان به یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال  افرایش یافت  و در سال ۹۷  نیز بیش از یک هزار و هفصد میلیارد ریال اعتبار به بخش عمرانی ورزش استان اختصاص یافت.

مدیر کل ورزش و جوانان استان خوزستان افزود این اعتبارات در سال ۹۸ به یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت که در نوع خود طی 40 سال گذشته بی نظیر بوده است.

ورزش پس از جنگ جزو اولویت های بازسازی نبود

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان افزود: پس از هشت سال جنگ در خوزستان، ورزش جزو اولویت های بازسازی نبود و ما به لحاظ سرانه ورزشی عقب افتادیم لذا مهمترین هدف خود را احیای زیرساخت‌های ورزشی استان قرار دادیم و استانداری و سازمان برنامه ریزی استان کمک خوبی به ما کردند.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته بیش از ۶۰ چمن مصنوعی افتتاح کردیم و ۷۰ چمن دیگر در مرحله احداث هستند، بیش از ۱۰ استخر را که نیمه کاره بودند تکمیل کردیم همچنین کار احداث ۱۵ سالن چند منظوره و ارائه تجهیزات ورزشی به مدارس و زندان‌ها از دیگر اقداماتی بود که انجام دادیم.

حیدری گفت: در بحث اماکن روباز تعداد زیادی تجهیزات ورزشی پارکی به شهرداری‌ها دادیم و در حوزه قهرمانی به گونه ای برنامه ریزی کردیم که سالی سه تا چهار هیات ورزشی را تجهیز کنیم همچنین هدف‌گذاری کردیم که زیرساخت های ورزشی را مطابق با تمایل نوجوانان و جوانان به هر رشته ورزشی در شهرستان های توسعه دهیم و در این راستا ۶۰۰ میلیارد ریال برای ۲ خانه کشتی هزینه کردیم که تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید، مجموعه ورزشی جانبازان و معلولان از دیگر اماکن مهم ورزشی استان به شمار می رود که پس از ۱۶ سال، آماده افتتاح بوده و قرار است در سفر وزیر افتتاح شود.

اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال برای احداث ۱۲ پروژه ورزشی

وی به اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال برای احداث ۱۲ پروژه ورزشی در خوزستان اشاره کرد و گفت: شهرستان کارون با چهار پروژه بیشترین آمار را دارد. همچنین احداث خانه‌های کشتی ایذه و اندیمشک و چندین استخر در خوزستان جزو این پروژه‌ها هستند که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری رسیده و به سرانه ورزش استان اضافه شوند.

حیدری با بیان اینکه خوزستان همواره یکی از قطب های اصلی ورزش کشور بوده و ورزشکاران این استان شایستگی حضور در رقابت های آسیایی، جهانی و المپیک را دارند افزود: در برخی از رشته ها همچون کشتی، وزنه برداری، والیبال ، بسکتبال، فوتبال، ورزش های رزمی و ... ورزشکاران بسیار خوب و مطرحی داریم که همگی عضو تیم‌های ملی هستند لذا امیدواریم که از وجود آنها به مراتب در مسابقات بین المللی استفاده شود.

وی بیان کرد: توجه به ورزش همگانی از اولویت‌های اداره ‌کل ورزش و جوانان استان بوده است و امیدوارم این ورزش بیش از این وارد خانواده‌ها شود تا جامعه ‌ای شادتر، سالم‌ تر و پویا تر داشته باشیم.  طی سال‌های گذشته هم اقدامات خوبی در ایجاد زیرساخت‌ها و فضاهای ورزشی و همچنین ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی صورت گرفته و امیدوارم از این پس تمام دستگاه های اجرایی سهم مشارکت خود را در ورزش همگانی انجام دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان افزود: با توجه به مشکلات و معضلاتی که در خوزستان وجود دارد، می طلبد که دستگاه ها و ارگان های استان سهم خود را نسبت به مسئولیت اجتماعی و ایجاد نشاط در جامعه ادا کنند.

وی گفت: هیات‌های ورزشی ما دفاتر خوبی نداشتند که قرار است محل مناسبی را برای آنها راه‌اندازی کنیم. رشته بوکس خوزستان سال ها از نبود یک سالن مناسب رنج می برد لذا بنا گذاشتیم یک سالن اختصاصی برای این رشته احداث کنیم، خوشبختانه سالن بوکس استان را بهسازی کردیم و قرار شد در سفر وزیر به استان افتتاح شود.

اختصاص ردیف بودجه برای نگهداری ورزشگاه غدیر

حیدری در خصوص مشکلاتی که برای ورزشگاه غدیر اهواز به وجود آمد گفت: متاسفانه به لحاظ قانونی، هیچ ردیف بودجه‌ای برای حفظ و نگهداری ورزشگاه‌ها نداشتیم و به همین دلیل، نگهداری ورزشگاهی به بزرگی غدیر خیلی مشکل بود لذا با هماهنگی وزیر ورزش ردیف بودجه ای برای حفظ این مکان ورزشی گرفتیم.

وی ادامه داد: زمانی که بازی‌های لیگ برتر در ورزشگاه غدیر برگزار می‌شد، چند میلیارد ریال برای تعمیر آن اعتبار گرفتیم و از این طریق برخی مشکلات، مانند موضوع سنگ ریزه‌ها و دیواره‌های اطراف ورزشگاه برطرف شد. با این وجود، پس از سیل سال گذشته شهر اهواز، خسارت‌های زیادی به ورزشگاه غدیر وارد شد، که مهمترین آن‌ها، آسیب به چمن ورزشگاه بود. پس از سقوط تیم استقلال خوزستان به لیگ دسته اول و بهره‌برداری از ورزشگاه شهدای فولاد، از ورزشگاه غدیر استفاده نشد. از طرفی، درآمدی هم برای تجهیز این ورزشگاه نداشتیم.

مدیرکل ورزش استان  افزود: در بحث مجوز باشگاه‌ها سال گذشته یک رکورد ثبت کردیم، تعداد زیادی باشگاه تاسیس شد که به واسطه آن بسیاری از جوانان مشغول به کار شدند اما متاسفانه بیماری کرونا همه چیز را قفل کرد.  سال گذشته در حوزه زیرساخت پروژه های بسیاری افتتاح شد و باید گفت خوزستان در پروژه های عمرانی در دست اقدام و در حال تکمیل، استان اول کشور است. از سال ۹۶ تا به امروز بیش از ۲۶۰ پروژه عمرانی ورزشی نیمه تمام در استان خوزستان وجود داشت که بخش زیادی از این پروژه ها با استفاده از ظرفیت قانونی به بخش خصوصی واگذار شده است. همچنین به تازگی قرار است ۲۳ پروژه ورزشی دیگر را از طریق مشارکت بخش خصوصی به مزایده بگذاریم که این اقدام بیش از یک میلیارد ریال صرفه اقتصادی خواهد داشت. به عنوان مثال هتل ورزش اهواز را در ورزشگاه تختی احداث کردیم که ۳۴ نفر به واسطه آن مشغول به کار شدند.

وی عنوان کرد: استخر آزادی اهواز که بزرگترین استخر قهرمانی استان است سال ها تعطیل شده بود اما با سرمایه گذاری بخش خصوصی این مکان ورزشی بهسازی و به زودی افتتاح می شود. ما سعی کردیم کار احداث و بهسازی اماکن ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و انرژی خود را صرف توسعه زیرساخت های ورزشی در مناطق محروم کنیم.

کسب بیش از ۲ هزار مدال کشوری توسط ورزشکاران خوزستانی

حیدری عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون هفت هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای ورزش خوزستان در نظر گرفته شد که بخشی از آن تخصیص داده شده است همچنین امیدواریم طی سه سال آینده بسیاری از زیرساخت‌های ورزشی استان به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰۰ ملی پوش خوزستانی داشتیم گفت: در سال ۹۸ ورزشکاران استان به همت هیات های ورزشی ۲ هزار و ۱۹۰ مدال کشوری، ۱۸۰ مدال بین المللی، ۵۸ مدال آسیایی و ۲۷ مدال جهانی کسب کردند همچنین ۱۹۴ تیم ورزشی در لیگ های مختلف داشتیم که این موضوع نشان می‌دهد خوزستان قطب اول ورزش کشور است.

مدیرکل ورزش استان افزود: تیم‌های نفتی استان ما امسال با مشکل مالی مواجه شدند که پس از صحبت با وزیر نفت، توانستیم مبالغ خوبی برای آنها دریافت کنیم تا بتوانند در لیگ برتر سرپا بمانند، اگرچه تیمداری در کشور به بخش خصوصی واگذار شده و اداره کل ورزش استان اجازه تیمداری ندارد اما همواره پشتیبان تیم های ورزشی خود هستیم و نمی گذاریم حق آنها پایمال شود.

نگاه استقلال خوزستان برای صعود به لیگ برتر

وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با مسئولان باشگاه استقلال خوزستان داشتیم قرار شد برای فصل آینده هزینه خوبی در این تیم انجام شود تا به لیگ برتر صعود کند همچنین امسال کمک بسیار خوبی به نفت مسجدسلیمان کردیم و این امر موجب شد تا علاوه بر نتیجه گیری خوب در لیگ برتر حفظ شود.

حیدری عنوان کرد: ما الان بیست و یک پروژه مهم داریم که تلاش می‌کنیم تا پایان کار دولت تکمیل و افتتاح شوند. به زودی کلنگ استادیوم جدید شهرستان ماهشهر با اعتبارات پتروشیمی به زمین زده خواهد شد البته وزارت ورزش نیز سهمی بر عهده دارد و امیدواریم به زودی شاهد احداث یک ورزشگاه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفری در این منطقه باشیم. سال گذشته بعد از ۲۶ سال وضعیت نور ورزشگاه ماهشهر را بهسازی کردیم تا تیم شهرداری ماهشهر در شرایط بهتری مسابقاتش را دنبال کند.

وی ادامه داد: در اندیمشک با کمک وزارت نفت سرانه ورزش این شهرستان را افزایش دادیم همچنین استادیوم مجدیان دزفول بعد از ۲۰ سال وقفه، قرار است در سفر وزیر ورزش افتتاح شود. در بحث ورزش همگانی کارهای خوبی در فضای مجازی و صدا و سیمای استان انجام شد همچنین در حوزه جوانان هر آنچه که از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم و امیدوارم که مسئله مسکن و اشتغال جوانان حل شود ما در این راستا پیشنهاد دادیم که در هر منطقه، شهرکی برای مسکن جوانان احداث شود و شهرستان اهواز ظرفیت آن را دارد که گام اول را در این موضوعبردارد.

صنایع خوزستان در ورزش هزینه کنند

حیدری گفت: با توجه به این که وزارت نفت محدودیت های زیادی را در ورزش قهرمانی ایجاد کرده باید به سمت صنایع برویم گفت: ما آمادگی آن را داریم که با صنایع استان تفاهم نامه ببندیم و از ظرفیت قانون ارزش افزوده در ورزش استان بیشتر استفاده کنیم. ورزش بهترین فرصت برای ایجاد امنیت در جامعه است و شهرداری ها رکن اصلی در توسعه ورزش همگانی هستند لذا می توان با همکاری شهرداری پروژه های بسیاری را به سرانجام رساند. هزینه کردن در ورزش یک نوع سرمایه گذاری بوده و نباید تصور کرد که پول خرج کردن است. خوشبختانه کارهای خوبی در ورزش صورت گرفته و امیدواریم اسکله قایقرانی، خانه وزنه برداری و سایت اهداف پروازی استان را هرچه زودتر افتتاح کنیم. همچنین در سفر وزیر به استان بیش از ۷۰ خانه روستایی را تجهیز خواهیم کرد.

وی به راه اندازی دفتر ورزش محلات در اهواز اشاره کرد و گفت: اخیرا البسه ورزشی مناسبی در اختیار آنها قرار دادیم و مبلغی هم برای برگزاری رویدادهای ورزشی به این نهاد واگذار شد، ما از خیرین و صنایع استان دعوت می کنیم هر پروژه ورزشی را که در استان تکمیل کنند نام گذاری آن بر عهده خودشان باشد. بهسازی مجموعه ورزشیی تختی اهواز در دستور کار قرار دارد و بنا داریم محلی برای دوچرخه سواری خانواده ها در این مکان راه اندازی کنیم. خوشبختانه چندین پروژه ورزشی سپاه استان داریم که یکی از آنها پیست موتورسواری بود که به بهره برداری رسید.

مدیرکل ورزش استان عنوان کرد: در مجموعه هم افزایی خوبی در ورزش استان وجود دارد، ما طی سه سال گذشته در زمینه توسعه زیرساخت های ورزشی بیش از یک هزار و ۴۰۰ سیستم خنک کننده در سالن های ورزشی نصب و بهسازی کردیم. برخی از اماکن ورزشی ما زمانی حتی یک پریز برق نداشتند لذا یکی از اولویت کاری خود را بهسازی اماکن ورزشی قرار دادیم.

ایرنا جزو رسانه ای فعال خوزستان به شمار می رود

وی بیان کرد: خبرگزاری ایرنا جزو رسانه های خوب و فعال استان است که با انعکاس اخبار مثبت در جامعه ایجاد امید می کند، امروز جامعه ما به خودباوری و نشاط نیاز دارد و خبرگزاری ایرنا در این امر بسیار موفق است. در ۴۰ سال گذشته توسعه خوبی در ایران اتفاق افتاده است و ایران جزو کشورهایی که به لحاظ علمی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است اگرچه تحریم‌ها شرایط را سخت کرده است اما با کمک یکدیگر می توان اقدامات مهمی انجام داد.

حیدری به طرح جامع حمایت از قهرمانان و ملی پوشان کشور اشاره کرد و گفت: پیشنهاد این طرح را به وزارت ورزش و جوانان مطرح کردیم و امیدواریم با اجرای آن بتوانیم انگیزه ورزشکاران را برای کسب مدال بیشتر کنیم. اعتقاد داریم هر ورزشکاری که به تیم ملی دعوت شد باید موضوع اشتغال و مسکن آن حل شود تا با خیال راحت به ورزش کردن بپردازد. در جهان پرچم هر کشور برای رئیس جمهور و قهرمانان ورزشی به اهتزاز در می آید و ورزش فرصت مناسبی برای شناساندن دیپلماسی کشورها است.

وی در پایان گفت: ما سالانه پنج هزار میلیارد ریال در لیگ برتر هزینه می‌کنیم اما از این طریق چند ساعت برای مردم می توان خوشحالی ایجاد کرد لذا از نمایندگان مجلس می‌خواهم که در بحث تیمداری و باشگاه داری یک اساسنامه تنظیم کنند تا کسانی که قصد تیمداری دارند با انگیزه بیشتر کار خود را دنبال کنند تا ورزش ما حرفه‌ای ‌تر شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار