تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۰۴۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احداث کشتارگاه صنعتی دام دزفول اندر خم یک کوچه
 احداث کشتارگاه صنعتی دام دزفول با توجه به مشکلات زیست محیطی کشتارگاه فعلی و لزوم حفظ سلامت شهروندان ضروری است.

 زمینی به مساحت سه هکتار از یک سال قبل برای احداث کشتارگاه صنعتی حوالی شهرک صنعتی دزفول اختصاص یافته ولی هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

البته ناگفته نماند این زمین طبق اعلام مسوولان معارض‌هایی دارد که ابتدا باید این معارضان تعیین تکلیف شوند تا بتوان گام‌های بعدی را در این زمینه برداشت. 

با توجه به اینکه کشتارگاه فعلی در جاده زاویه و نزدیک روستا است و مجوزهای زیست محیطی را ندارد باید اقدام لازم برای احداث کشتارگاه صنعتی شهرستان دزفول صورت گیرد.

احداث کشتارگاه صنعتی گامی بلند در راستای تامین واحدهای کشتار و تامین نیاز گوشتی مردم دزفول و حتی استان است.

یکی از موضوعات اصلی نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول امروز چهارشنبه به بحث کشتارگاه صنعتی دزفول و وضعیت زمین آن اختصاص یافته بود.

شهردار دزفول در این نشست در سالن جلسات فرمانداری ویژه دزفول درخصوص وضعیت زمین کشتارگاه صنعتی دام این شهرستان گفت: زمینی که برای احداث کشتارگاه صنعتی اختصاص یافته مورد تایید ما نیست چون توجیه اقتصادی ندارد.
محمدعلی دوایی‌فر افزود: کشتارگاه فعلی با ۶۵۰ میلیون ریال ضرردهی ماهیانه، توجیه اقتصادی ندارد ضمن اینکه زمین موردنظر دارای معارض است در نتیجه قرار شد کشتارگاه فعلی ارتقا و به صنعتی تبدیل شود.
رئیس اداره دامپزشکی دزفول نیز گفت: ۱۰ سال برای اختصاص زمین احداث کشتارگاه صنعتی دام پیگیری شده و سرمایه گذارانی برای احداث آن اعلام آمادگی کرده‌اند.
محسن ورجاوند افزود: زمینی که در نظر گرفته شده همه اصول بهداشتی و فاصله قانونی را دارد ولی در استعلام‌های اخذ شده مشخص شد این زمین زیر کشت گندم دیم است و معارض دارد که در این زمینه شکایتی تنظیم و تحت بررسی قضایی است.
وی ادامه داد: نرخ‌ها در چندین نشست با مسوولان شهرداری به شرط ارتقای موارد بهداشتی افزایش یافت ولی با وجود این افزایش نرخ، هیچ کدام از موارد تعهدداده شده رعایت نشد و اکنون نیز شهرداری مدعی ضررده بودن کشتارگاه و نداشتن توجیه اقتصادی آن است.
ورجاوند درخصوص ارتقای کشتارگاه فعلی به صنعتی گفت: کشتارگاه فعلی منطبق بر اصول بهداشتی نیست و باید مجوز محیط زیست برای آن گرفته شود زیرا نزدیک روستا است.

تاکید فرماندار دزفول بر لزوم تسریع در ارتقای کشتارگاه دام دزفول

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت: طبق پیگیری‌های قضایی زمین موردنظر معارض داشت که به علت برخی دلایل فرصت اعتراض تمام شد.
علی فرهمندپور افزود: مجوز احداث کشتارگاه به علت اتمام زمان لغو و مقرر شد کشتارگاه فعلی ارتقا و به صنعتی تبدیل شود که باید از فرصت پیش آمده تا پیش از لغو شدن این مجوز استفاده شود.
در این نشست مقرر شد کارگروهی با حضور بهداشت، شهرداری، محیط زیست، دامپزشکی و فرمانداری برگزار و اصول بهداشتی اولویت بندی شود تا اقدام لازم برای رفع آنها صورت گیرد.

رضا پورآیین رییس‌ مرکز بهداشت دزفول درخصوص امحای پسماندهای عفونی گفت: طبق مصوبات قبل، سازمان نظام پزشکی باید حداکثر ظرف مدت یک هفته گزارشی از وضعیت ایستگاه امحای پسماندهای عفونی به انضمام قرارداد شرکت دانش طب با آزمایشگاه معتمد محیط زیست به مرکز بهداشت و محیط زیست ارسال کند که اعلام کردند در حال انجام است. 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نیز گفت: مدیریت پسماندهای عفونی یکی از مشکلات سال‌های اخیر بوده که با همکاری بهداشت، شهرداری و نظام پزشکی تا حدودی به سرانجام رسید.

مصطفی استاد چینی‌گر افزود: با توجه به استقرار دستگاه‌های امحا باید پسماندهای عفونی مراکز خصوصی به آنجا منتقل شوند ولی مشکلاتی در این خصوص وجود دارد برای مثال فعالیت نکردن مداوم این مرکز موجب تراکم پسماند شده است.
وی ادامه داد: برخی پسماندهای عادی و شیمیایی نیز با پسماندهای عفونی ترکیب می‌شوند ولی مشکل اینجا است که بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی به روش شیمیایی هنوز مورد تایید نیست و در این خصوص ابهام وجود دارد.
وی گفت: آزمایش‌های انجام شده مورد تایید است ولی باید دید با روش شیمیایی کاملا پسماندهای عفونی ضدعفونی می‌شوند یا خیر که این موضوع بین محیط زیست و بهداشت مطرح است و انتظار می‌رود در این خصوص تجدیدنظر شود.
شهردار دزفول نیز اظهارداشت: یک ساختمان مجزا و ۲ دستگاه امحای پسماند برای مدیریت پسماندهای عفونی و عادی سازی آنها در نظر گرفته شد.
دوایی‌فر افزود: در حال حاضر وضعیت سایت عادی است ولی آزمایشگاه محیط زیست باید نحوه عادی سازی پسماندها را بررسی کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: وزارت بهداشت استانداردهایی برای امحای پسماندهای عفونی دارد که ممکن است مورد تایید محیط زیست نباشند لذا در این خصوص باید به اجماع رسید.
یوسف پریدار افزود: این موضوع باید در نشستی با حضور بهداشت، محیط زیست و نظام پزشکی بررسی شود تا پیمانکار نسبت به اجرای آن اقدام کند.
لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز دزفول
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص ایمن سازی نقاط حادثه خیز شهرستان گفت: بهداشت درخصوص زمینه‌های مختلف برای کاهش مرگ و آسیب برنامه دارد که یکی از این موارد مرگ نوزادان و کودکان زیر پنج سال است.
پریدار افزود: غرق شدگی و حوادث ترافیکی ۲ عامل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است که درخصوص غرق شدگی باید ایمن سازی مناطق حادثه خیز کانال‌ها و رودخانه مشخص شوند.
وی اظهارداشت: نقاط حادثه خیز شناسایی و مشخص بوده و در دستگاه قضایی نیز پیگیری شده‌اند و باید در برخی مناطق تابلو و حفاظ نصب شود. 
رئیس مرکز بهداشت دزفول نیز گفت: سال گذشته، هشت کودک بر اثر حوادث جان باختند که مقرر شده بود شهرداری‌ها و بخشداری‌ها گزارش‌های مربوط به رفع مشکلات نقاط حادثه خیز  را به صورت فصلی به دبیرخانه شورای سلامت ارسال کنند.
وی افزود: طبق گزارش‌ها، کانال‌های آبیاری بندبال، گاومیش آباد، قلعه سید، سنجر و زاویه مرادی از جمله نقاط حادثه خیز هستند که ممکن است جان کودکان را هنگام آبتنی یا موارد دیگر تهدید کنند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: نقاط حادثه خیز برای کودکان باید براساس اولویت مشخص شوند تا متولی موردنظر نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

در این نشست درخصوص تامین نیروی انتظامی کشتارگاه، آهک پاشی، وضعیت ماهی فروشان و رعایت بهداشت مواد غذایی بحث و تبادل نظر شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار