تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۲۰۴۵۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسکن مهر خوزستان، رویای زیبای پایان روز‌های مستاجری/ گره کور این مسکن چه زمانی باز می‌شود؟
پروژه مسکن مهر در خوزستان همزمان با سراسر کشور آغاز شد، اما گره‌ای کور بر احداث مسکن در استان خوزستان ظاهرا با هیچ دندانی باز نمی‌شود.
  چند سال پیش خبر رسید که قرار است سقفی از مهر بر سر افرادی که از داشتن خانه ملکی محروم هستند ساخته شود، آنهایی که سال‌ها رنج مستاجری را کشیده بودند، خوشحال و خرسند برای ثبت نام با شرایط نسبتا آسان اقدام کردند و هر از چند گاهی پیغام می‌رسید که باید مبلغی به حساب واریز نمایند و به این شکل اقساط خرید خانه را پرداخت می‌کردند و لحظات را می‌شمردند تا مکانی که برای ساخت خانه در نظر گرفته شده اعلام گردد.

کلنگ‌های احداث مسکن مهر در نقاط مختلف کشور و استان خوزستان به زمین زده می‌شد و تپش قلب‌ها لحظه لحظه با چیدن هر آجر بر سر آجری دیگر بالا می‌رفت و شوق سکونت در منزل شخصی سراسر وجود خانوار‌هایی که لحظات سخت مستاجری را تحمل می‌کردند، فرا می‌گرفت. آجر بر سر آجر می‌نشست و دیوار آرزو‌ها بالا می‌رفت، سقف امید ساخته و خانه‌هایی از مهر آماده می‌شد برای مالکان، نامشان مهر بود، اما بویی از مهر استشمام نمی‌شد، برخی از سر ناچاری مجبور بودند زندگی در مکان‌هایی که از مرکز شهر فاصله زیادی داشت تحمل کنند، اما برخی دیگر نتوانستند تاب بیاورند و فروختند و به مناطق حاشیه ای شهر و با امکانات نسبی ساکن شدند.

برخی از منازل هم در مناطقی احداث شد که هیچ امکاناتی نداشت و با بیابان بی آب و علف تفاوتی نمی‌کرد و به دهکده‌ای عاری از امکانات در جایی دور از شهر تبدیل شده بود. این خانه‌ها نه تنها خریداری نداشتند بلکه تنها مانده بودند و فقط از باد و باران و آفتاب سیلی می‌خوردند. روز‌ها و شب‌ها گذشت، اما خبری از خریدار و متقاضی نبود، مسکن مهر همانطور که از نامش پیداست قرار بود مهر بورزد، ولی اینگونه نبود، شاید جانمایی نامناسب و تصمیمات اشتباه مسئولان باعث شده بود که کسی گوشه نگاهی به این منازل نکند.

مسکن مهر خوزستان، سکونتگاه هایی که مهربانی را مشق می کنند/ تکلیف

البته ناگفته نماند که برخی از شهرستان‌ها بخاطر جانمایی صحیح، بلافاصله پس از بهره برداری صدای هیاهوی بچه‌ها و قهقهه‌های کودکانه در کوچه های آن پیچید  و زندگی در آنها جریان یافت. به منظور بررسی آخرین وضعیت مسکن مهر در استان خوزستان و تعیین تکلیف مسکن‌های بدون متقاضی با مسئولان مربوطه گفتگو کردیم.

احداث ۷۷ هزار مسکن مهر در خوزستان تصویب شد

محمد حسین پناهی فر سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به خبرنگار ما گفت: در ابتدای اجرای طرح مسکن مهر قرار بود ۷۷ هزار مسکن احداث شود، اما در حال حاضر حدود ۶۰ هزار واحد از این خانه‌ها ساخته شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند و حدود ۱۷ هزار واحد دیگر نیز در مرحله ساخت است.

ضمن اینکه حدود ۱۰ هزار واحد از تعداد مسکن باقیمانده به دلیل اینکه به تعاونی‌های مسکن تحویل داده و تعاونی‌ها آنها را در مرحله پی رها کرده بودند، از چرخه مسکن مهر خارج می‌شوند و حدود ۷ هزار واحد دیگر در تعهد مسکن مهر باقی خواهند ماند که ساخت تعدادی از آنها تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و تعدادی دیگر نیز در قالب طرح ملی مسکن با اعطای تسهیلات ویژه این طرح احداث و واگذار خواهند شد.

مسکن مهر مورد استقبال متقاضیان قرار گرفت؟

پناهی فر درخصوص وضعیت استقبال از مسکن مهر در استان خوزستان بیان داشت: استقبال متقاضیان از این مسکن در کلانشهر اهواز و شهرستان دزفول مطلوب است، اما در شیرین شهر و رامین که تحت عنوان شهرک و شهر‌های جدید مطرح هستند، به دلیل فاصله‌ای حدود ۴۰ کیلومتر از مرکز شهر در ابتدا پتانسیل‌های لازم برای رونق را نداشتند و باید خدمات زیربنایی، روبنایی، مشوق‌ها و ... در کنار کار  با صرف هزینه‌های هنگفت لحاظ می‌شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: وقتی شهرک در فاصله زیاد از مرکز شهر احداث می‌شود و نمی‌تواند از امکانات موجود در مرکز شهر بهره‌مند گردد، باید امکانات کامل و معادل یک شهر در نظر گرفت و فراهم کرد، البته ایجاد این موارد هزینه‌های بسیاری را تحمیل می‌کند و به همین دلیل است که شهر‌های رامین و شیرین شهر تاکنون رونق نگرفتند.

سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر امکانات خوبی از جمله؛ سرویس ایاب و ذهاب، مدرسه، پارک، بیمارستان و درمانگاه و... در شهر‌های مذکور فراهم گردید و پیش بینی می‌شود تا سال آینده به طور کلی رونق بگیرد و متقاضیان مسکن مهر در این شهر‌ها افزایش یابد.

انصراف از مسکن مهر امکانپذیر است؟

او درخصوص مخارج متقاضیانی که قصد انصراف از طرح مسکن مهر را دارند، گفت: افرادی که در طرح مسکن مهر عضو هستند و با هزینه شخصی بخشی از احداث ساختمان‌ها را به عهده گرفته اند، در صورت انصراف از این طرح مبالغ صرف شده به آنها عودت خواهد شد، اما مسکن‌هایی در برخی شهر‌های خوزستان که همچنان فاقد متقاضی هستند و بخشی از پیشرفت آنها با تسهیلات بانکی انجام شده و متقاضی جدید داشته باشد و باقیمانده کار و تسهیلات بانکی دریافت نشده، به نرخ روز محاسبه می‌شود.

پناهی فر با بیان اینکه مسکن‌های احداث شده در شیرین شهر و رامین درحال رونق است، ادامه داد: هر چقدر که امکانات در این شهر‌ها افزایش یابد، اما همچنان دچار کمبود‌هایی در مقایسه با مرکز شهر است و افرادی که در اهواز زندگی می‌کنند و محل کار آنها در مرکز استان قرار دارد، از این شهر‌ها استقبال کمتری می‌کنند.

مسکن مهر شیرین شهر مکانی مناسب برای سکونت کارگران شرکت توسعه نیشکر

او بیان کرد: برنامه ریزی‌هایی برای سکونت کارگران توسعه نیشکر در مسکن مهر شیرین شهر با توجه به نزدیکی آن به محل کارشان صورت گرفت، اما به دلیل سکونت آنها در سایر مناطق، ظرفیت مسکن در شهر مذکور به حدنصاب نرسید که پیش بینی می‌شود تا سال آینده مسکن مهر در این شهر همچون سایر مناطق استان رونق بهتری بگیرد و زندگی در آن جاری شود.

محمد حسین پناهی فر درخصوص واگذاری مسکن مهر فاقد متقاضی در شهر‌های مذکور به شرکت توسعه نیشکر و سایر ادارات افزود: اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با این طرح مشکلی ندارد و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند واحد‌های باقیمانده را خریداری کرده و آنها تکمیل نمایند و  راه و شهرسازی استان با فراهم کردن شرایط لازم در اختیار آنها قرار می‌دهد و آنها می‌توانند منازل را قالب سازمانی و یا سایر سرمایه گذاری‌ها در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

صدور اخطاریه به تعاونی‌هایی که با طرح مسکن مهر قرارداد دارند

این مقام مسئول اظهار داشت: واقعیت امر این است که به تعاونی‌ها اخطار‌های لازم درخصوص اینکه اگر از فرصت موجود استفاده نکنند و مسکن‌های مهری که در تعهد آنها است تکمیل و واگذار نکند، ما ناچار به فسخ قرارداد با هر میزان پیشرفت فیزیکی هستیم و به افراد جدید واگذار خواهند شد.

او با بیان اینکه بخشی از مراحل ساخت به نرخ سال‌های قبل و بخشی از آن با استفاده از تسهیلات بانکی انجام شده است، تصریح کرد: قیمت مسکن‌های باقیمانده بستگی به درصد پیشرفت آنها دارد و خریداران خود باید اقدام به بروزرسانی مسکن مدنظر نمایند، اما آینده خوبی برای این طرح انتظار می‌رود.

به گفته محمد حسین پناهی فر، همه امکانات ضروری اعم از احداث کلانتری، مدرسه، آسفالت خیابان‌ها و معابر، ایجاد شبکه فاضلاب و رفع مشکلات مربوط به آن و... فراهم می‌شود و تا پایان امسال هیچ مسکن مهری بدون متقاضی و خالی از سکنه و فاقد امکانات اساسی نخواهد ماند و خدمات آنها تکمیل خواهد شد.

۳ هزار واحد مسکن مهر از طرح مسکن مهر خارج شده اند

او در ادامه به وجود ۳ هزار مسکن مهر در شهر‌های بندر امام خمینی (ره)، آبادان و ماهشهر با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قریب به ۱۰ سال تعاونی‌های مربوطه به تعهدات خود عمل نکرده اند، این مسکن‌ها از طرح مسکن مهر خارج شده اند و اتمام  و واگذاری آن‌ها در اختیار تعاونی‌ها نیست.

پناهی فر در ادامه با اشاره به صرف هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در زمینه مسکن مهر افزود: انشاءالله تا پایان سال ۹۹، عملیات بهسازی معابر، جوی و جدول و فاضلاب تکمیل می‌شود، برای مثال تاکنون آسفالت معابر در شهرستان بهبهان، گتوند، ۴۲ هکتاری خرمشهر، آبادان، چوئبده، اروندکنار، شوشتر، بندر امام خمینی (ره)، ماهشهر، هندیجان، رامشیر، شادگان و سوسنگرد  تکمیل شده و یا مراحل پایانی آنها در حال انجام است و برخی با انعقاد قرارداد‌های جدید عملیات آنها سرعت خواهد گرفت

او درخصوص تامین امنیت در شهرک‌های جدید بیان داشت: عملیات احداث و تکمیل کلانتری در ماهشهر و آبادان رو به اتمام است، همچنین بندر امام خمینی (ره) که شرایط حاد امنیتی دارد، مناقصه‌های مربوطه احداث و راه اندازی کلانتری در دست بررسی قرار دارد و به زودی احداث خواهد شد و در مجموع  می‌توان گفت امکانات روبنایی بسیار خوبی در پروژه در حال انجام است.

۳ هزار واحد مسکن مهر آماده بهره برداری هستند

فاضل عبیات معاونت برنامه ریزی و عمرانی استانداری خوزستان به خبرنگار ما گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، مجموع مسکن مهر که در استان در نظر گرفته شده بود، ۷۷ هزار و ۳۶۵ واحد بود که با توجه به زمان آغاز این پروژه از سال‌های قبل، باید تا به الان همه این واحد‌ها ساخته می‌شدند و در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفتند، البته تاکنون حدود ۵۶ هزار و ۹۳۴ واحد افتتاح شدند، ضمن اینکه درحال حاضر ۳ هزار واحد دیگر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و آماده بهره برداری هستند.

او با بیان اینکه حدود ۵۹ هزار و ۳۲۹ واحد تکمیل شده اند، افزود: حدود ۱۷ هزار واحد از طرح مسکن مهر هم اکنون باقیمانده است که ۳ هزار واحد آنها مراحل اولیه را طی می‌کنند و فاقد متقاضی هستند و باید به زودی تعیین تکلیف خواهند شد و این احتمال وجود دارد که قرارداد آنها فسخ می‌شود، بنابراین با اضافه کردن این تعداد، ۵ هزار واحد دیگر تا پایان امسال به پایان خواهند رسید و حدود ۹ هزار واحد باقی خواهد ماند که حدود ۷ هزار واحد آنها مشکلات حقوقی دارند، یعنی بین تعاونی و سازنده مشکلاتی به وجود آمده است.

مجموعه ۲ هزار واحدی نفت چه مشکلاتی دارد؟

عبیات مجموعه ۲ هزار واحدی نفت در اهواز را از جمله پروژه‌های مسکن مهر عنوان کرد و بیان داشت: اهالی آنها مشکلاتی داشتند و جلسه‌ای در ۱۱ تیرماه امسال برگزار شد تا مشکلات آنها با راه و شهرسازی و مجموعه بانک‌ها در ارتباط با قرارداد پیمانکاری که ملزم به انجام کار است، ولی هم اکنون کار متوقف شده است برطرف گردد.

این مقام مسئول به افتتاح ۸۰۰ واحد از ۲ هزار واحدی مجموعه نفت اشاره و اظهار کرد: ۲۰۰ واحد دیگر به مرحله افتتاح نزدیک شده اند و به زودی شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود، اما یک هزار واحد باقیمانده دچار مشکلاتی بین سازنده و تعاونی هستند که تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۸۵ الی ۹۰ درصد پیشرفت در پروژه‌های این نوع مسکن برسیم

 ۷ هزار خوزستانی برای مسکن ملی ثبت نام کردند

معاونت برنامه ریزی و عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: به موازات مشکلات مسکن مهر و تجاربی که از این طرح کسب کرده ایم، طرح مسکن ملی را در دست اجرا داریم که آغاز شده است و مقرر شده راه و شهرسازی استان خوزستان اراضی دولتی را به شیوه‌های مختلف و قانونی در اختیار متقاضیان واجد شرایط و فاقد مسکن قرار دهد. البته همه تجارب و کاستی‌های مسکن مهر در طرح مذکور برطرف خواهد شد، اگرچه فاز اول ثبت نام مسکن ملی برای ۴ هزار واحد و فاز دوم آن برای ۳ هزار واحد انجام شده است.

انتخاب موقعیت مناسب برای احداث مسکن ملی

او گفت: زمین‌ها برای احداث این نوع مسکن در نظر گرفته شده و در برخی شهر‌ها نسبت به مسکن مهر موقعیت بسیار خوبی دارند، به عنوان مثال در منطقه فرهنگ شهر اهواز حدود ۵ هکتار در نظر گرفته شده و اقدامات مربوط به آماده سازی کارگاه برای آغاز عملیات احداث در حال انجام است، همچنین در منطقه اکباتان نیز زمین اختصاصی انتخاب و اقدامات اولیه آغاز شده و به زودی شاهد آغاز این پروژه عظیم خواهیم بود.

فاضل عبیات تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند در این طرح سرمایه گذاری کنند، احراز  آورده آنها برای در اختیار گرفتن پروژه باید اثبات شود، همچنین از طریق سامانه موضوع احراز هویت اشخاص، موثر بودن آنها و واجد شرایط بودن مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بتوانیم امسال اقدام مربوط به ۷ هزار واحد مسکن را انجام دهیم.

او ادامه داد: اقدام ملی مسکن برای همه دستگاه‌های اجرایی این امکان را فراهم کرده که زمین‌های در اختیار خود را معرفی نمایند و با اولویت کارمندان و اعضای دستگاه اجرایی عملیات مربوط به ساخت و ساز مسکن انجام شود، دولت برای تامین مسکن افراد فاقد مسکن که شرایط لازم را دارند، این سیاست کلی را در کنار تکمیل مسکن مهر در نظر گرفته است.

داشتن خانه و سرپناه برای رهایی از مستاجری و بی خانمانی آرزویی است که شاید برای بسیاری از افراد جامعه به خصوص اقشار کم درآمد به رویایی بی تعبیر تبدیل شده است، اما با طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی، داشتن منزل شخصی خوابی بی تعبیر نیست و همه می‌توانند شب در حالتی سر بر بالین بگذارند که وقتی خورشید طلوع می‌کند، سرآغاز روزی آرام و پایان بخش دغدغه مستاجری شود که این مهم همت همگانی دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد تا شاهد هیاهوی کودکان و قهقهه آنها و لبخند شوق پدری که دیگر عرق شرم از جبینش سرازیر نمی‌شود، باشیم.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار