تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۰۴۴۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری‌های دیابت و قلبی مهمترین عوامل خطرساز در کرونا
  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: مهمترین فاکتور یا عامل خطرساز در ویروس کرونا بیماری‌های دیابت، قلبی، عروقی و فشار خون است.

دکتر هانیه راجی روز دوشنبه در نشست شبکه ملی جامعه و دانشگاه به‌منظور بررسی تلاقی سه مشکل کووید ۱۹، حساسیت‌های تنفسی اولین بارندگی و آنفولانزای فصلی در استان بیان کرد: چاقی و سن بالا نیز از عوامل و فاکتورهای مهم و خطرساز در زمینه کرونا شناخته شده اند.

وی افزود: از عوارض بیماری کرونا عفونت بافت ریه، نارسایی تنفسی، آسیب در سیستم عصبی و عفونت‌های ثانویه باکتریایی است و تشکیل لخته خون در عروق ریه، قلب و پاها ایجاد می‌شود و مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به آنفلوآنزا بیشتر بوده است.

راجی، در خصوص تفاوت‌ها و شباهت های آنفلوآنزا و کرونا گفت: همه ساله در پاییز و زمستان درگیر بیماری آنفلوآنزا هستیم که مرگ و میر قابل توجهی را نیز به دنبال داشته است.

این فوق تخصص بیماری های تنفسی اضافه کرد: ویروس کرونا و آنفلوآنزا مشکلات تنفسی ایجاد می‌کنند و از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و قطرات تنفسی، ترشحات مدفوع و دستگاه گوارش انتقال می‌یابند در نتیجه اصول رعایت بهداشت دستها و آداب سرفه کردن برای پیشگیری مهم است.

وی ادامه داد: تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، خستگی، گلو درد، کوفتگی، درد عضلانی و سردرد وجود دارد در ویروس کرونا و آنفلوآنزا مشهود است و اسهال، استفراغ و علایم گوارشی در بیماران مبتلا به کرونا تابلو شده است.

فرد مبتلا به کرونا ممکن است تا ۶ هفته ناقل باشد

راجی گفت: فرد مبتلا به کرونا ممکن است تا ۶ هفته ناقل باشد اما در آنفلوآنزا اینگونه نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص کودکان بیان کرد: این گروه از عوامل اصلی انتشار ویروس کرونا هستند البته شدت ابتلای آنها نسبت به بزرگسالان کمتر است اما آنفلوآنزا در کودکان رایج تر است.

۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا علایم خفیف دارند یا بدون علامتند

وی ادامه داد: ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا علایم خفیف دارند و یا بدون علامت هستند و در ۱۵ درصد علامت شدید بروز می‌کند که از این میزان پنج درصد نیاز به بستری در بخش ویژه و یا استفاده از ونتیلاتور دارند.

راجی گفت: مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا تاکنون به طور متوسط سه تا چهار درصد گزارش شده است.

یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی نیز در مقایسه کرونا، سرماخوردگی و حساسیت فصلی گفت: ویروس کرونا می‌تواند تا ۲۵ روز علامت داشته باشد اما سرماخوردگی حداکثر۲ هفته و حساسیت فصلی ممکن است هفته ها به طول انجامد.

دکتر نادر صاکی بیان کرد: سرفه خشک و پی در پی در کرونا بیشتر است اما در سرماخوردگی خفیف تر است و حساسیت فصلی بیشتر با علامت گرفتگی بینی خود را نشان می دهد.

وی افزود: آبریزش بینی در حساسیت فصلی نسبت به کرونا بیشتر است و در سرماخوردگی و کرونا تب علامت مشترک است.

صاکی گفت: مشکلات تهوع، استفراغ و و اسهال در کرونا و سرماخوردگی دیده می شود اما در آلرژی به ندرت وجود دارد و از دست دادن حس بویایی در کرونا و سرماخوردگی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.

لزوم استفاده از ماسک سه لایه

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: ماسک و فاصله اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است البته ماسک باید با کیفیت و سه لایه باشد و هر سه تا پنج ساعت تعویض شود و برای پیشگیری از کرونا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حساسیت فصلی تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: در صورت وجود واکسن در کشور مرحله اول برای افراد مستعد با سیستم ایمنی ضیعف تر استفاده می‌شود چون تامین آن ممکن است سخت باشد.

صاکی، به طرح بزرگ کوهورت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره کرد و گفت: در این طرح شهر هویزه به عنوان یک نمونه تحقیقاتی تعیین شد، جمعیت ۳۵ تا ۷۰ سال را در ۷۰۰ متغیر مورد پایش قرار داده و از فصل پاییز وارد فاز محیط زیست می‌شویم.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  ۱۱ مردادماه در نشست ستاد مدیریت کرونای خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: در استان خوزستان در هفته جاری مثل سه هفته گذشته همچنان روند کاهشی را در زمینه بیماران مبتلا به کرونا داشته‌ایم، تعداد مبتلایان بستری امروز در خوزستان ۴۴ نفر شدند که نشانه خوبی است و به سمت کاهشی می‌رود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند و  با این حساب، مجموع بیماران به ۳۱۲ هزار و ۳۵ نفر رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار