تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۲۰۴۳۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۳.۵درصد محصولات کشاورزی ایران در خوزستان تولید می‌شود
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن، ۱۳.۵درصد کل محصولات کشاورزی ایران را تامین می‌کند و از این حیث در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

  خدارحم امیری زاده روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات و چالش های کشاورزی شمال شرق خوزستان با اشاره به پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌نظیرخوزستان در تولید انواع محصولات کشاوزی و باغی اظهار داشت: ذخیره ۲۲میلیارد متر مکعبی آب در پشت سدهای شمالی و شمال شرقی خوزستان به نقطه اتکای کشاورزی استان تبدیل شده که باید از این ظرفیت برای ارتقای بخش کشاورزی خوزستان سود جست.
وی اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دارمناطق شمال شرق خوزستان را یکی از پروژه‌های بسیار مناسب و مستعد برای این مناطق عنوان کرد و افزود:با توجه به شرایط  خاص آب و هوایی و شیب اراضی، اجرای آن در این مناطق پربازده خواهد بود.
امیری زاده با بیان اینکه خوزستان پهناورترین جلگه کشاورزی کشور است و همچنان بر قله رفیع تولیدات بخش کشاورزی کشور ایستاده است افزود: با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌هایی که در کشور و به‌خصوص در خوزستان وجود دارد می‌توان به ارزآوری، پایداری تولید و ارتقای امنیت غذایی دست یافت.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه در بخش کشاورزی خوزستان پتانسل‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد گفت: لازمه رسیدن به استقلال اقتصادی ، تولید محصولات کشاورزی و رسیدن به پایداری تولید و خودکفایی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به شرایط سخت کنونی کشوراشاره کرد و افزود: درزمان حاضر با شرایط سختی رو به رو هستیم، تحریم‌های ظالمانه و حداکثری از یک سو و شیوع بیماری کرونا در کشور و استان از سوی دیگر، می‌طلبد تا از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها برای پشت سرگذاشتن این شرایط سخت بهره گیریم.

لزوم همکاری وزارت نیرو برای اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری
امیری زاده با اشاره به اهمیت اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان اظهار داشت: با اجرای این طرح مجموع تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان به ۲۵میلیون تن خواهد رسید و ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید در این بخش افزوده می‌شود.
وی گفت: تعیین تکلیف اختصاص آب به گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان با وزارت نیرو است از این رو وزارتخانه باید مشارکت و همکاری لازم را برای اجرای گام دوم این طرح ملی که هدیه مقام معظم رهبری به مردم خوزستان است داشته باشد.
گام نخست این طرح بزرگ ملی از دی ماه ۱۳۹۲ همزمان با شروع به کار دولت تدبیرو امید با تخصیص ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی شروع شد و در اسفند ماه ۱۳۹۷ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سطح ۲۹۵هزار هکتار به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری جزو طرح‌های ضروری برای کشور محسوب می‌شود یادآور شد:اجرای گام دوم این طرح در مناطق شمالی و شمال شرقی بسیار حیاتی و راهگشا خواهد بود از این رو ما برای اجرای گام دوم تاکید داریم.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه گفت:با اجرای کامل گام طرح ۵۵۰هزار هکتاری و راه اندازی بخش های پایین دستی ، فراوری و تبدیلی ، کشاورزی استان از کشاورزی معیشتی به سوی کشاورزی تولید محور خواهد رسید.
وی لزوم توسعه آموزش‌های کشاورزی به بهره برداران و توجه به نظام‌های بهره برداری در بخش کشاورزی استان را پایه و اساس جهش تولید در کشاورزی استان بیان و از آن به عنوان حلقه مفقوده کشاورزی استان یاد کرد.

 خوزستان با داشتن ۱.۲میلیون هکتار زمین‌های زیرکشت ، ۱۷.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی باعمل آوری ۱۳۸نوع محصول به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال تولید می‌کند که از حیث تنوع نیز مقام نخست کشوری را دارد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار