تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۰۴۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکات کلیدی برای مدیریت زمان در آزمون کنکور
 یک مشاور تحصیلی با اشاره به پنج راهکار مدیریت زمان در جلسه کنکور، گفت: موفقیت در کنکور تنها با تکیه بر آموزه‌های علمی میسر نمی‌شود و دانش آموزانی وجود دارند که با وجود اطلاعات علمی خوب اما به دلیل اینکه مدیریت زمان ندارند، فرصت کافی برای پاسخگویی پیدا نمی‌کنند که این موضوع باعث افزایش اضطراب آن‌ها می‌شود.

مجتبی احمدی   اظهار کرد: مدیریت زمان یعنی چگونگی برنامه‌ریزی کردن برای تقسیم زمان است. برای دانش‌آموزان کنکوری و داوطلبان، چند مهارت وجود دارد که برای مدیریت زمان می‌توان آن‌ها را فرا گرفت. این مهارت‌ها می‌توانند در موفقیت داوطلب در کنکور موثر باشند، در نتیجه این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مدیریت زمان در جلسه کنکور است.

وی افزود: موفقیت در کنکور تنها با تکیه بر آموزه‌های علمی میسر نمی‌شود بلکه دانش‌آموزانی وجود دارند که اطلاعات علمی بسیار بالایی دارند اما به دلیل اینکه مهارت مدیریت زمان در جلسه کنکور را ندارند، فرصت کافی برای پاسخگویی به سوالات را پیدا نمی‌کنند. از طرف دیگر این موضوع باعث افزایش استرس و اضطراب داوطلب می‌شود و عواقب پس از کنکور نیز کسب تراز و یا رتبه نامطلوب خواهد بود.

این مشاور تحصیلی با اشاره به تکنیک‌های مدیریت زمان، گفت: اولین تکنیک داشتن محدودیت زمان است؛ میان آزمون‌های تشریحی و آزمون‌های تستی تفاوت‌هایی وجود دارد. در آزمون‌های تشریحی محدودیت زمانی وجود ندارد اما در آزمون‌های تستی و جلسه کنکور محدودیت زمان وجود دارد، به عنوان مثال برای درس‌های عمومی یک ساعت و ۱۵ دقیقه زمان و برای درس‌های تخصصی، سه ساعت و نیم به طور میانگین زمان در نظر گرفته شده است و داوطلب باید در این محدوده زمانی به سوالات پاسخ بدهد. برای هر درسی نیز محدودیت زمانی وجود دارد پس داوطلب باید در محدوده زمانی مشخص به سوالات پاسخ دهد.

احمدی با بیان اینکه یکی از دلایلی که باعث می‌شود داوطلب نتواند زمان خود را به خوبی مدیریت کند استرس است، تاکید کرد: در تکنیک محدودیت زمان برای اینکه استرس به سراغ داوطلب نیاید باید سعی کند که ترتیب پاسخگویی به دروس را حفظ کند؛ چون به داوطلب در مدیریت زمان و تکمیل پاسخنامه کمک می‌کند تا اشتباهی رخ ندهد. دومین تکنیک، ضربدر و منها است؛ در این تکنیک سوالات به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول سوالات آسان، دسته دوم سوالات زمان‌بر و دسته سوم سوالات سخت هستند. در این تکنیک داوطلب سوالات آسان و سوالاتی که پاسخ آن‌ها را می‌داند، حل می‌کند، کنار سوالات زمان‌بر را ضربدر می‌زند و سوالات سخت را با علامت منها مشخص کند تا در صورتی‌که داوطلب در پایان، زمان اضافه پیدا کرد، دوباره به سوالاتی که با علامت ضربدر مشخص کرده پاسخ دهد. این چارچوب‌بندی باعث می‌شود تا داوطلب به خوبی زمان خود را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه تکنیک سوم، زمان‌های نقصانی است، گفت: در این تکنیک داوطلب سعی می‌کند از زمان تعیین شده برای پاسخگویی به هر درس، دو تا سه دقیقه را ذخیره کند تا دوباره جواب‌ها و سوالات را باهم تطبیق دهد و چک کند. چهارمین تکنیک بازگشت است؛ در این تکنیک داوطلب پس از به کار گرفتن تکنیک‌های مدیریت زمان، زمان اضافه پیدا می‌کند. در این تکنیک داوطلب دوباره به سوالاتی که پاسخ نداده و از قبل با علامت ضربدر مشخص کرده است، پاسخ می‌دهد. این تکنیک ویژه داوطلبانی است که در کنکور زمان اضافه دارند.

این مشاور تحصیلی کنکور ادامه داد: پنجمین تکنیک، تکنیک وقفه در آزمون است؛ در این تکنیک داوطلب پس از پاسخگویی به هر درس و عمل به تکنیک‌های ذکر شده، وقفه‌ای ۳۰ ثانیه‌ای در آزمون داشته باشد و از این زمان برای نوشیدن آب، خوردن و یا کمی استراحت استفاده کند تا در ادامه آزمون با مشکلی روبرو نشود.  

احمدی با بیان اینکه استرس در حد نرمال برای کنکوری‌ها مفید است و باعث افزایش تلاش می‌شود اما اگر از حد نرمال افزایش یابد و بر عملکرد فرد تاثیر منفی گذارد، باعث می‌شود داوطلب دچار نوعی از هم گسستگی شود، افزود: در جلسه آزمون استرس داوطلب معمولا همراه با عرق کردن، لرزش دست، تپش قلب و خشک شدن دهان است و هر دانش‌آموزی که با این علائم روبرو می‌شود یعنی استرس آزمون دارد. برای کنترل این استرس راه‌کارهایی توصیه می‌شود که یکی از آن‌ها کاهش علائم بدنی است؛ یعنی داوطلب با تنفس عمیق، منقبض کردن انگشتان و نوشیدن آب، باعث کاهش علائم ناشی از استرس می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه برخی از داوطلبان در روبرو شدن با سوالات سخت، روحیه خود را از دست می‌دهند، برای کنترل این مساله داوطلب چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ گفت: در طول آزمون ممکن است داوطلب با سوالات سخت مواجه شود و در نتیجه باعث افزایش استرس او شود. اما باید بداند که امکان دارد سطح این سوالات برای همه داوطلبان سخت باشد و تنها برای شخص وی سخت نیست، بنابراین همه در یک رقابت مساوی هستند.  داوطلب در چنین مواقعی به خود دلداری دهد و با خود زمزمه کند که "من می‌توانم" و روی نکات مثبت تاکید کند و همیشه گفت‌وگویی درونی با خود داشته باشد و به خود اطمینان دهد که مطالعه کافی را انجام داده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار