تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۰۴۲۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمله حیات وحش به ۱۱ نفر در خوزستان از ابتدای امسال
 رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مراجعه ۱۱ نفر به دلیل حمله حیات وحش طی امسال گفت: ورود به زیستگاه حیات وحش و رعایت نکردن اصول ایمنی، از مهمترین عوامل خسارت به انسان و دام‌ است.

رحیم الوندی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۱ نفر به دلیل مصدومیت در اثر حمله حیات وحش به این اداره کل مراجعه کرده‌اند که ۹ مورد به دلیل حمله پلنگ، یک مورد خرس و ۲ مورد گرگ بوده است.

وی افزود: این حوادث بیشتر در شمال استان در اندیکا، ایذه، دزفول و باغملک رخ داده که شکایت‌های این افراد ثبت شده است.

الوندی خسارت‌ وارد شده به انسان از جانب حیات وحش را سه دسته عنوان کرد و توضیح داد: خسارت جانی و زخمی شدن افراد معمولا توسط خرس یا پلنگ رخ می‌دهد، خسارت به دام از سوی خرس، گرگ، پلنگ، شغال، روباه و سایر گوشتخواران است و خسارت به زراعت و باغات و کندوی عسل توسط جانورانی همچون تشی، گراز و خرس حادث می‌شود.

وی رعایت نکردن اصول ایمنی و ورود به زیستگاه حیات وحش را از مهمترین عوامل خسارت به افراد و دام‌ها دانست و اضافه کرد: خسارت‌هایی که به دام و انسان وارد می‌شود معمولا به این دلیل است که افراد یا دام‌شان وارد قلمرو و زیستگاه حیوانات می‌شوند و یا تجهیزات و امکانات لازم برای حفاظت از دام را بکار نمی‌برند.

الوندی با اشاره به تبعات دخالت‌های انسانی در چرخه زیستی ادامه داد: خسارت‌هایی که حیات وحش به کشاورزی وارد می‌کند نیز اغلب به دلیل ازدیاد حیات وحش است که به اختلال در چرخه زیستی حیات وحش بازمی‌گردد، به طور مثال علت زیاد شدن جمعیت گراز، می‌تواند به دلیل کم شدن پلنگ باشد و یا حمله پلنگ به دام می‌تواند به دلیل کاهش جمعیت کل و بز و قوچ و میش و یا در کل غذای این جانور باشد که مجبور می‌شود به دام حمله کند.

محدوده امن حیات وحش

رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: حوادث حمله حیات وحش و خسارت‌های ناشی از آن معمولا برای روستاییان و عشایر، و در روستاهایی رخ می‌دهد که در دل زیستگاه‌های حیات وحش قرار دارند، به طور نمونه خسارت گراز بیشتر در شهرستان‌های جنوبی و خسارت پلنگ و خرس در شهرستان‌های شمالی و ارتفاعات زاگرس است.

وی درباره راهکارهای کاهش این خسارت‌ها نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین راهکارها خودداری افراد از ورود به قلمرو و زیستگاه حیات وحش است، اگر چه روستاییان می‌گویند که ناچار به چرای دام هستند اما حداقل این است که وارد محل استراحت و یا قلمرو خانگی حیات وحش نشوند.

الوندی با اشاره به تعیین محدوده امن در مناطق حفاظت شده، افزود: این محدوده‌ها دارای بیشتر تجمع حیات وحش است که یک پنجم مساحت هر منطقه حفاظت شده را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: در مناطق حفاظت شده چهل پا در اندیمشک، شیمبار در اندیکا، منگشت در ایذه، کرایی در شوشتر، دیمه در رامهرمز، هفت شهیدان در مسجدسلیمان و تالاب‌های شادگان و هورالعظیم محدوده‌های امن تعیین شده است، البته برخی حوادث نیز در بخش الوار ارتفاعات گرمسیری اندیمشک و یا سالند و سردشت دزفول رخ می‌دهد که هنوز جزو مناطق حفاظت شده ثبت نشده‌اند.

الوندی اضافه کرد: برای مواردی که حیوان وارد روستا می‌شود و به دامها حمله می‌کند، روستاییان باید تمهیدات و تجهیزات حفاظتی متناسب با آن حیوان را در نظر بگیرند، مثلا در محدوده تردد پلنگ، ارتفاع فنس کشی و یا دیوار کشی حدود سه متر باشد و درباره گراز باید باغات را محصور کرد، درباره خسارت به کندوها نیز باید آنها را در محل گذر حیات وحش قرار ندهند.

وی تصریح کرد: افرادی که در حمله حیات وحش کشته یا زخمی می‌شوند، معمولا وارد قلمرو و محدوده‌هایی می‌شوند که محل استراحت حیوانات و یا نگهداری توله‌هایشان است.

رایزنی برای جبران حمله پلنگ و خرس

الوندی اشاره به جبران بخشی از خسارت جانی و مصدومیت افراد در حد اعتبارات گفت: امسال برای مصدومیت به یک نفر ۹۰۰ میلیون ریال دیه پرداخت شد و برای حدود ۲۴ نفر نیز خسارت‌های جزیی مالی تامین شده است.

وی افزود: ۲ سال پیش خسارت‌ حیات وحش جبران می‌شد، اما این طرح به دلیل نواقصی که داشت متوقف شده، اکنون رایزنی‌ برای جبران خسارت ناشی از حمله پلنگ و خرس در حال انجام است.

الوندی یکی از عوامل موثر در کاهش خسارت را آموزش به جوامع محلی عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی برای روستاییان و کشاورزان و دامداران از سوی ماموران محیط زیست نیز اجرا می‌شود.

جبران خسارت از طریق بیمه و جریمه متخلفان، راهکارهایی است که برای حفاظت و صیانت از حیات وحش پیش بینی شده است.

پیش از این بیمه مسئولیت پلنگ برای حفاظت از این گونه اجرا شده بود. پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست خرداد ماه ۹۶ اعلام کرد این بیمه به مدت ۵ سال برای سراسر کشور تمدید شده است.

پلنگ یکی از گونه های باارزشی است که بارها در ارتفاعات خوزستان و محدوده زاگرس میانی مشاهده شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار