تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۰۴۲۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عدم تامین حقابه باز هم حیات تالاب «هورالعظیم» را به خطر انداخت
 یک فعال محیط زیست از خشک شدن تالاب هورالعظیم به دلیل عدم تامین حقابه زیست محیطی آن خبر داد و گفت: حوضچه شماره ۵ این تالاب به طور کلی خشک شده است.

ناصر عبیات فعال محیط زیست  از خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه هورالعظیم به عنوان یک ترموستات طبیعی، دمای دشت آزادگان و هویزه را تنظیم می‌کند، گفت: این تالاب پناهگاه حیوانات و پرندگان نادر، پناهگاه معیشتی چندین هزار خانواده، طبیعت زیبا و دیدنی و گردشگری، به دلیل عدم مدیریت صحیح تأمین حقابه از سوی وزارت نیرو حیاتش به خطر افتاده است.

عبیات ادامه داد: هورالعظیم در حال خشک شدن است با این حال وزارت نیرو با کم کردن و قطع حقابه هور باعث خشک شدن کامل حوضچه شماره ۵ طلاییه با ۲۷ هزار هکتار، کاهش آب شده است.

این فعال محیط زیست خوزستانی با بیان اینکه حوضچه‌های یک تا چهار به میزان ۶۰ درصد با کاهش آب مواجه شده‌اند، اظهار داشت: در بقیه حوضچه‌ها نیز شرایط به گونه‌ای است که آب به حدود نیم متر رسیده با و آب تبدیل به گنداب شده است.

وی افزود: این حجم کم آب، در دمای ۵۰ درجه، روزانه باعث قتل عام ده‌ها هزار قطعه ماهی شده است.

عبیات یکی دیگر از چالش‌های کاهش ورودی آب و تأمین نشدن حقابه هور العظیم را جمع شدن نمک در حوضچه‌ها دانست و گفت: که این امر مرگ آبزیان را رقم زده است.

وی همچنین خشک شدن آب در این منطقه را باعث ایجاد زمینه آتش سوزی سطح وسیع در هور و تأثیر منفی بر اکوسیستم آن برشمرد و افزود: که این مساله باعث این زمینه گرد وخاک می‌شود.

این فعال محیط زیست خوزستانی رهاسازی و افزایش ورودی پساب و زهاب ها به تالاب هورالعظیم به جای آبرسانی به آن را باعث ورود حجم وسیعی نمک به این تالاب برشمرد و گفت: با ادامه این شرایط در آینده نزدیک باید منتظر ظهور گردوغبار باشیم.

وی با یادآوری این نکته که هور العظیم یک منبع اقتصادی عظیم و زیستگاه غنی برای استان خوزستان و کل کشور است، ابراز داشت: آبگیری هور العظیم سپر طبیعی برای مقابله با گرد و غبار است و به اعتقاد من حقابه هور العظیم برای همه مسئولین از نان شب واجب تر است.

عبیات ارزش هر هکتار از هورالعظیم را معادل ۱۴ هزار دلار عنوان کرد و ابراز داشت که اگر دولت بتواند ۵۰ درصد از حقابه آن را تأمین کند، صدها میلیون دلار برای منطقه ارزش اقتصادی خواهد داشت. و این ارزش از صید ماهی، دامپروری، کنترل سیلاب، گردشگری طبیعی، مهار گرد و غبار تأمین می‌شود. و چه بسا دلیلی برای عدم مهاجرت مردم به شهرستان‌ها و بخصوص حاشیه اهواز خواهد بود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار