تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۰۴۲۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دردسرهای آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس/ ساحل و دریا پاکسازی شد
دردسرهای آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس/ ساحل و دریا پاکسازی شد

 آلودگی‌های نفتی یکی از دردسرهای مهم برای محیط زیست دریایی است و در سال‌های اخیر بارها شاهد پخش‌شدن لایه‌های نفتی بر اثر نشتی در خلیج فارس بوده‌ایم.

خلیج فارس به عنوان یک شاهراه اساسی برای صادرات نفت از ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است و تأسیسات عظیم نفت و گاز در ساحل و دریا گسترده شده است.

یکی از مسائل و چالش‌های اصلی در خلیج فارس، نشست نفت و دیگر فرآورده‌ها از لوله‌ها، تأسیسات و شناورها است که هر ساله شاهد بروز این مشکلات هستیم و خسارت‌هایی را به دریا و اکوسیستم آن وارد می‌کند.

اخیراً نیز وجود آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس و رسیدن آنها به ساحل خصوصاً در بندر گناوه باعث شد تا نهادهای درگیر فوراً وارد عمل شوند و نسبت به پاکسازی این آلودگی‌ها اقدام کنند.

پای آلودگی نفتی به گناوه هم رسید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از چند روز پیش آلودگی‌های نفتی به ساحل گناوه رسیده است، از مشاهده لکه‌های نفتی خبر داد.

کامبیز عبدالهی از اجرای دو مرحله پاکسازی ساحل گناوه از لکه‌های نفتی خبر داد و بیان کرد: تلاش شد تا در سریع‌ترین زمان نسبت به پاکسازی ساحل گناوه از این آلودگی‌ها اقدام شود.

وی ادامه داد: در این عملیات پاکسازی سمن‌های شهرستان، اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر، اداره حفاظت محیط زیست و دهیاری روستای مال قائد مشارکت داشتند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه از تلاش کارشناسان برای شناسایی دلیل بروز این آلودگی خبر داد و گفت: هنوز اطلاعات دقیقی برای انتشار این لکه‌ها و محل انتشار آن نداریم.

عبدالهی از انجام پایش دریایی و هوایی برای شناسایی منشأ این آلودگی‌ها خبر داد و بیان کرد: برای شناسایی ماهیت این آلودگی نمونه‌های گرفته شده به آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان ارسال شده است.

دریا و ساحل پاکسازی شد

سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز گفت: در پی دریافت گزارش مبنی بر آلودگی نفتی در محدوده آب‌های استحفاظی استان، بلافاصله هماهنگی‌های لازم برای پاکسازی آن صورت گرفت.

عملیات امحا لکه‌های نفتی به وسعت شش کیلومتر مربع با مشارکت سه شناور از بندر بوشهر، بندر امام و شرکت نفت فلات قاره انجام شد

وی اضافه کرد: با استفاده از چهار نوبت خدمات پروازی از سه پایگاه در استان و دو نوبت پایش دریایی توسط شناورهای ناجی از بنادر عامری و خارگ و همچنین رصد تصاویر ماهواره‌ای، ارزیابی و بررسی محدوده مورد نظر انجام شد.

پاکسازی ۶ کیلومتر مربع سطح دریا

بر اساس اعلام روابط عمومی بنادر و دریانوردی بوشهر، ارجمندزاده افزود: پس از ارزیابی میزان آلودگی و با توجه به حساسیت موضوع، طرح استانی و متعاقب آن طرح ملی مقابله با آلودگی نفتی در دریا در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: با اعزام تیم‌های تخصصی، عملیات امحا لکه‌های نفتی به وسعت حدودی شش کیلومتر مربع با مشارکت سه شناور از بندر بوشهر، بندر امام و شرکت نفت فلات قاره در ٤٨ ساعت و تحت فرماندهی این اداره کل با موفقیت به پایان رسید.

یکی از وظایف و اولویت‌های حاکمیتی و نظارتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر صیانت از محیط زیست دریایی است.

آلودگی‌های نفتی سالانه خسارت‌های زیادی را به دریا و اکوسیستم آن وارد می‌کند و نیاز است که ضمن پیشگیری از بروز چنین حوادثی، با حساسیت کامل و در سریع‌ترین زمان این لکه‌ها پاکسازی شوند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار