تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۰۴۲۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امام جمعه دزفول: عزاداری محرم تعطیل شدنی نیست
 امام جمعه دزفول با تاکید بر لزوم خودداری از شتابزدگی در تصمیمات مرتبط با عزاداری‌های محرم از سوی برخی هیات‌ها گفت: عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست.

  حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر نهاد امامت جمعه این شهرستان با تاکید بر لزوم وجود وحدت رویه درخصوص عزاداری‌های محرم افزود: برخی افراد در تعدادی از هیات‌های عزاداری دزفول خودسرانه و بدون مشورت بیانیه‌هایی مبنی بر لغو عزاداری محرم امسال صادر کردند و موجب اضطراب در هیات‌های عزاداری شدند که باید به آنها تذکر داد.

وی با تاکید بر پرهیز از هرگونه اقدامی که عظمت عزاداری شهرستان دزفول را تحت شعاع قرار می‌دهد، ادامه داد: دشمن در تلاش است به عزاداری امام حسین(ع) صدمه وارد کند لذا نباید با اظهارات غیرکاشناسی خود به دشمن اجازه سوء استفاده دهیم.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه نباید تحت تاثیر احساسات قرار گیریم، گفت: نه اهل افراط و نه تفریط هستیم؛ نه می‌گوییم عزاداری همچون سال‌های گذشته برگزار شود و نه خواستار تعطیلی این مراسم هستیم بلکه باید با اعتدال و میانه روی در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

وی خواستار برنامه ریزی و جلوگیری از هرج و مرج در بین هیات‌های عزاداری‌ شد و افزود: اگر هیاتی امسال قصد ندارد در عزاداری شرکت کند دلیلی ندارد بیانیه صادر و فضای منفی در شهرستان ایجاد کند. 

حجت الاسلام قاضی دزفولی با تاکید بر اینکه نباید به اسم امام حسین(ع) در زمین دشمن بازی کرد، گفت: درخصوص عزاداری‌ها براساس سیاست‌های کلی نظام و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام می‌شود.

وی بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر گناه نشر ویروس کرونا را یادآور شد و افزود: تصمیم باید از مجرای صحیح گرفته و اجرا شود نه اینکه برخی افراد بخواهند نظر خود را به دیگران تحمیل کنند. 

امام جمعه دزفول گفت: هر تصمیمی ممکن است معایب و محاسنی داشته باشد ولی بهتر از بی‌قانونی است لذا اگر تصمیم بر برگزاری مراسم شد باید برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای عزاداران، تدابیر لازم درنظر گرفته شود.

نذر ماسک و مواد صدعفونی مدنظر باشد

حجت الاسلام قاضی دزفولی از هیات‌های عزاداری خواست نذر ماسک و مواد ضدعفونی را در محرم امسال مدنظر قرار دهند و گفت: ستاد محرم اداره تبلیغات اسلامی دزفول باید تشکیل و درخصوص اقدامات لازم برای برگزاری مراسم محرم برنامه ریزی کند.

وی: برخی هیات‌های عزاداری فضای کافی برای عزاداری ندارند لذا باید مکان‌های روباز نظیر مدارس نزدیک هیات‌ها شناسایی و از آنها برای عزاداری استفاده شود.  

امام جمعه دزفول از شورای هیات‌های مذهبی این شهرستان خواست سامانه‌ای برای دریافت نظرات و پیشنهادهای مردم و همچنین ارائه پروتکل‌های بهداشتی به هیات‌های عزاداری تعریف کند. 

وی با بیان اینکه عزاداری محرم تعطیل نیست ولی کم و کیف آن اعلام خواهد شد، گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری محرم را با حداقل تبعات بیماری برگزار کرد.

امام جمعه موقت دزفول نیز در این نشست گفت: یکی از فعالترین کمیته‌های محرم اداره تبلیغات اسلامی دزفول، کمیته بهداشتی است که باید از ظرفیت آن به خوبی استفاده شود.

حجت الاسلام مرتضی بیگدلی افزود: حرکت هیات‌های عزاداری با توجه به شیوع کرونا باید منتفی شود زیرا جلوگیری از ازدحام جمعیت در این شرایط بسیار دشوار است.

 وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردم و انتظامات برای ایجاد نظم در هیات‌های عزاداری اظهارداشت: باید با افرادی که قصد ندارند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند برخورد جدی صورت گیرد.

رئیس مرکز بهداشت دزفول نیز اظهارداشت: چارچوب کلی درخصوص برگزاری مراسم عزاداری محرم مشخص شده ولی هنوز پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ نشده‌اند.

رضا پورآیین با بیان اینکه هنوز دزفول جزو شهرستان‌های قرمز کرونا در خوزستان است، افزود: به محض ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی آنها را در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌دهیم.

حرکت هیات‌های عزاداری پروتکل‌های بهداشتی را به چالش می‌کشد

محمد قمری عضو شورای هیات‌های مذهبی شهرستان دزفول نیز در این نشست اظهارداشت: چند جلسه برای دریافت نظرات افراد موافق و مخالف برگزاری مراسم عزاداری امسال برگزار و قرار شد کارگروهی در این زمینه تشکیل شود. 

وی دلیل بلاتکلیفی هیات‌های عزاداری را نبود تصمیم قطعی برای برگزاری مراسم دانست و افزود: همه هیات‌های عزاداری باید تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند. 

قمری با بیان اینکه حرکت هیات‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به چالش می‌کشد، گفت: می‌توان در فضای باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عزاداری‌ها را برگزار کرد.

عزیز الله پژوهیده مسوول گروه جهادی سفیران ایثار شهرستان دزفول نیز در این نشست اظهارداشت: ۱۴ هیات عزاداری دزفول تا روز گذشته، لغو مراسم عزاداری را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا در شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونا هستند عزاداری‌ها نباید در مکان‌های بسته باشند و هیات‌ها نباید در سطح شهر حرکت کنند. 

حمیدرضا چمن آرا رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز بر لزوم پیش بینی یک بسته اجرایی کامل برای ماه های محرم و صفر تاکید کرد و گفت: برای هیات‌های عزاداری سه مکان روباز بزرگ نظیر ورزشگاه‌ها در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شود.

شهردار دزفول نیز با بیان اینکه برخی از روی احساسات بیانیه‌هایی در لغو مراسم محرم صادر کردند، اظهارداشت: تصمیمات در این زمینه باید تابع تصمیمات کشوری باشد.

محمدعلی دوایی فر افزود: هرگونه تجمع برای عزاداران و مشایعت کنندگان خطرساز است لذا در این ایام باید از فضای مجازی و رسانه‌ها بیشتر استفاده کرد.

نحوه تامین امکانات نظیر دستگاه تب سنج، مواد ضدعفونی و ماسک و راه‌های به حداقل رساندن خطرات کرونا در عزاداری‌های محرم از موارد مهم مورد بحث در این نشست بودند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار