تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۰۴۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رزمایش پیامبر اعظم (ص) و پیام‌های صلح و اقتدار
 چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم واجد پیام‌های صریح تهران به دوستان و دشمنان است؛ پیام‌آن به دوستان صلح و دوستی، و به کسانی که به فکر تهدید ایران و ایجاد تنش هستند، اقتدار است.

مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی بن ابی طالب(ع)» در حالی از روز سه شنبه هفتم مرداد ماه در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شده که یکی از بخش‌های مهم این رزمایش تمرین جنگ دو نیروی هوافضا و دریایی سپاه در کنار یکدیگر است که در طول مراحل مقدماتی و نهایی رزمایش با ایجاد سامانه فرماندهی و کنترل مشترک و ترکیب تاکتیک‌ها و شیوه‌های رزم دونیرو، تقابلی غافلگیرکننده با دشمن را به نمایش گذاشتند.

آن طور که روابط عمومی سپاه اعلام کرده، در مرحله نهایی این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات و سناریوهای رزمایش پرداختند. اتفاق مهمی که در این رزمایش مورد توجه قرار گرفت، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به صورت کاملاً استتار شده بود که برای نخستین بار اجرا شد. این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در خطاهای محاسباتی رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی مواجه کند.

به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه این پرتاب‌ها بدون داشتن سکو و تجهیزات مرسوم انجام می‌شود که موشک‌های مدفون شده به یکباره زمین را می‌شکافند و اهداف خود را مورد اصابت قرار می‌دهند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه عبور از سپر موشکی و منهدم کردن سامانه‌های پدافندی دشمن را اقدامی نو و بدیع در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴سپاه عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش برای اولین بار سامانه‌ای را مستقر کردیم و با موشک‌های ضد رادار آن را مورد هدف قرار دادیم؛ همچنین پهپادهای رزمی هوافضای سپاه از فاصله دور اهداف از پیش تعیین شده بویژه پل فرماندهی ماکت ناو هواپیمابر آمریکا را با دقت مورد هدف قرار دادند.

این در حالی است که استفاده از پهپادهای شاهد ۱۸۱، مهاجر و باور و جنگنده‌های سوخو ۲۲ با موشک‌های بالدار نیروی هوافضای سپاه برای حمله به ناو هواپیمابر شبیه‌سازی شده و دیگر اهداف دشمن فرضی با سطح مقطع کم و از فاصله دور بود.

اجرای عملیات رزم موشکی موفق با شلیک دو فروند موشک زمین به زمین "هرمز" و "فاتح" و یک فروند موشک بالستیک به سمت اهداف از پیش تعیین شده، همچنین اجرای آتش پدافند هوایی نقطه‌ای از دیگر از دیگر بخشهای این رزمایش بود.

علاوه بر این در این رزمایش،  نوعی جدید از لانچر موشک‌های بالستیک کلاس فاتح به کار گرفته شد لانچری که در ابعادی کوچکتر از نمونه‌های قبلی و با استفاده از کاورهای مشابه خودروهای تجاری، پیش از این دیده نشده بود. این لانچر قابلیت شلیک دو فروند موشک را دارد در حالی که پیش از این لانچرهای تک فروندی در این کلاس عملیاتی شده بود.

از نکات قابل توجه دیگر در این رزمایش، استفاده از لانچر جدید برای پرتاب موشک کروز "نصر" به شکل یک کامیون غیرنظامی استتار شده بود. در مدل‌های قبلی برای شلیک می‌بایست ابتدا کاور پشت کامیون را کنار زده و سپس لانچر آماده شلیک شود، ولی در این مدل تمام قسمت پشتی متحرک است که این باعث می‌شود سرعت آماده‌سازی و شلیک لانچر افزایش یابد؛ علاوه بر این، استتار لانچرهای موشک به شکل کامیون‌های غیرنظامی شناسایی آن را برای دشمن بسیار مشکل می‌کند.

اجرای آتش انواع تیربار، آرپی جی و سلاح‌های سبک نیروهای رزمی جهادی در خط و دژهای پیرامون جزایر، عملیات موشکی سطح به سطح شناوری، اجرای رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا، اجرای آتش سنگین توپخانه و ادوات، همچنین عملیات مین‌ریزی آفندی برای قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی از دیگر برنامه‌های اجرا شده رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ بود که با موفقیت اجرا شد.

همچنین در این رزمایش بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام ماکت ناوهواپیمابر، در مرحله نخست ماکت شناور آمریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. راکت‌اندازهای نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند.

در ادامه این سناریو بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی از نوع نصر هواپایه با برد ۳۵ کیلومتر را به سمت ناو آمریکایی شلیک می‌کند.  پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان‌های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود درمی‌آورند.

یکی از نکات قابل توجه در این رزمایش،  اجرای عملیات رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از ماهواره نور ۱ بود که برای نخستین بار صورت گرفت.

ماهواره نور۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر۳ مرحله‌ای قاصد، ۴ اردیبهشت ۹۹ از کویر مرکزی ایران از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گفته سردار حسین سلامی فرمانده سپاه؛ آنچه در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود. سطح رزمایش‌های سپاه وسیع و نزدیک به واقعیت و با سناریو پردازی بر اساس دشمنان واقعی است.

بر اساس اظهارات سردار سلامی توسعه تجهیزات و تسلیحات منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است و دکترین دفاعی ایران بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید در معرض آزمایش قرار گرفته و در میدان واقعی به کار گرفته می‌شود.

سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم، عنوان کرد: تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.

سرتیپ پاسدار «عباس نیلفروشان» سخنگوی رزمایش، اجرای دفاع ضدموشکی بالستیک و کروز و همچنین استفاده از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیرکننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست از بخش‌های این رزمایش عنوان کرد.

 ارتقای آمادگی‌های رزمی در تمامی سطوح، تمرین و حصول اطمینان از اجرای طرح‌های عملیاتی، افزایش سطح هماهنگی در اجرای عملیات مشترک و تمرین دفاع و آفند جنگ الکترونیک و پایداری ارتباطات چند لایه،  طرح‌ریزی مدرن براساس جنگ‌های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک از اهداف مهم رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ به شمار می‌رود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار