تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۲۰۴۱۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین پمپ هیدرولیک چاه‌های نفت ساخت ایران در آبادان رونمایی شد
نخستین پمپ هیدرولیک مولتی فاز سطح الارضی چاه‌های نفت که بدست متخصصان داخلی بومی‌سازی شده‌است روز چهارشنبه با حضور رییس کمیسیون انژی مجلس شورای اسلامی در منطقه آزاد اروند رونمایی شد.

معاون سرمایه گذاری و کسب کارهای سازمان منطقه آزاد اروند چهارشنبه در این آیین گفت: این دست‌آورد ملی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به تولید رسیده و زمینه اشتغال ۹ هزار نفر ساعت را به طور مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد کرده است.

سیدعلی موسوی اظهار داشت: شرکت دانش بنیان نخستین نسل تولید پمپ‌های هیدرولیک رفت و برگشتی مولتی فاز دابل دابلکس سطح الارضی استخراج و انتقال نفت و گاز را تولید کرده که برای بازگشت چاه‌های نفت غیرفعال و غیر تولیدی نفتوگاز مناطق خشکی کشور وارد مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: این دستاورد کشور را از وابستگی فنی و مهندسی صنعت نفت به کشورهای دیگر در این حوزه خارج خواهد کرد.

معاون سرمایه گذاری و کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: تولید هر دستگاه از این پمپ ها  صرفه جویی ارزی چهار میلیون دلاری  برای صنعت کشور به دنبال دارد.

موسوی بیان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه صنعتی امکان تولید صیانتی از چاه‌های غیر فعال کشور و افزایش تولید تا پنج هزار بشکه نفت از چاه‌های مرده به ازای هر دستگاه پمپ فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین امکان تزریق، میعانات گازی مازاد بر تولید صنعت نفت به چاه‌های نفت و گاز مناطق خشکی و دریایی در این پروژه وجود دارد، با اجرایی شدن این پروژه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه ملی در قبال تولیدی شدن همراه غیر فعال، به چرخه اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

این دستگاه توان فشارافزایی چاه‌های نفت و گاز از ۲۰ PSI تا ۱۴۰۰ PSI، توان تلمبه و انتقال نفت و گاز از ۱۰۰ تا ۱۰ هزار بشکه در روز ، توان فشار افزایی نفت خام همراه با گازهای همراه و آب و نمک، ذرات جامد، ماسه های همراه نفت و گاز، توان پمپاژ نفت تا ۹۸ درصد با گازهای همراه، توان پمپاژ گاز همراه تا ۱۰۰ درصد بدون آسیب دیدن پمپ و خاموش شدن تلمبه، کاملا ضدانفجاز و ایمن در برابر قابل انفجار چاه های نفت را داراست.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار