تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۴۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وعده بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن اهواز- اندیمشک چه زمانی محقق می‌شود؟
اگرچه در سال‌های اخیر برخی از مسئولان استان خوزستان بارها به پیشرفت ۹۰ درصدی خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیشمک و افتتاح قریب‌الوقوع آن اشاره کرده‌اند؛ اما مردم منطقه خواستار اطلاع از زمان مشخص بهره‌برداری از این پروژه مهم استان هستند.

  عبدالکریم درویش‌زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب امروز در نشست با مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به تاریخچه ساخت راه‌آهن در ایران اظهار داشت: ساخت راه‌آهن در ایران از سال 1306 و از بندر امام خمینی (ره) شروع و در سال 1317 به اتمام رسید که پایان آن به بندر ترکمن متصل می‌شد و در طول 11 سال به پایان رسید.

وی افزود: درگذشته از شهرستان ازنا در استان لرستان تا بندر امام را به‌عنوان راه‌آهن جنوب می‌شناختند اما به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و اتفاقات بسیاری که در آنجا رخ می‌داد آن را از جنوب جدا کردند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب عنوان کرد: استان خوزستان تنها استانی است که دو اداره کل راه‌آهن جنوب و راه‌آهن خوزستان در آن مستقر بوده که راه‌آهن خوزستان از اندیمشک شروع‌شده و جمعاً 699 کیلومتر خط اصلی و 281 کیلومتر خطوط فرعی و تجاری دارد.

درویش زاده ادامه داد: وجود خطوط ریلی تجاری در خوزستان سبب شده تا هزینه جابجایی کالا تا بندر نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای به نصف کاهش یابد و به نفع تولیدکننده تمام شود.

وی افزود: همچنین با اصلاح خطوط ریلی در مسیرها توانستیم سرعت قطارها در مسیر بندر امام را به 160 کیلومتر در ساعت و در مسیر اندیمشک به 140 کیلومتر در ساعت برسانیم.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با اشاره به پروژه‌های دوخطه کردن برخی محورها در راه‌آهن جنوب، گفت: خط دوم محور راه‌آهن اهواز - بندر امام با اعتبار 131 میلیارد تومان در حال انجام است که 81 کیلومتر آن انجام‌شده، خط دوم محور اهواز – اندیمشک با اعتبار 221 میلیارد تومان که حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برشد.

درویش زاده به اتصال شهرهای خوزستان به شبکه ریلی، افزود: ما این قابلیت را داریم که همه شهرهای خوزستان را به شبکه ریلی متصل کنیم و طرح آن به استاندار خوزستان داده‌شده که نیازمند پیگیری نمایندگان و تأمین اعتبار موردنیاز آن است.

احداث خط ریلی ساحل خلیج‌فارس و جاذبه‌های گردشگری آن

حبیب آقاجاری نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدمت تاریخی راه‌آهن در بندرماهشهر، گفت: نخستین خط راه‌آهن از بندر ماهشهر شروع شد و امیدواریم امیدیه و هندیجان نیز به خط ریلی وصل شده و مردم از نعمت راه‌آهن برخوردار شوند.

وی با ارائه پیشنهاد ایجاد خط ریلی ویژه شهرهای ساحلی خلیج‌فارس، افزود: می‌توان خط ریلی جدیدی برای شهرهای ساحلی دریای خلیج‌فارس در نظر گرفت تا جابجایی در این مسیر بسیار زیبا علاوه بر جاذبه توریستی، کاهش هزینه‌های مردم را به دنبال داشته باشد.

آقاجاری تصریح کرد: این خط می‌تواند از هندیجان آغاز و با گذر از استان‌های بوشهر و هرمزگان تا چابهار ادامه داشته باشد.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی درباره خط ریلی بندر امام – شلمچه، گفت: راه‌آهن بندر امام به شلمچه می‌تواند حجم زیادی از مسافران عتبات عالیات به عراق را جابجا کرده و در صورت اتصال آن به شبکه ریلی عراق، صادرات کالا به عراق را آسان‌تر کند.

راه‌آهن جنوب به شمال باید 2 خطه شود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وضعیت اعتباری کشور خوب نیست، گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و برخی تصمیم‌گیری‌های غلطی که در دولت اتفاق افتاد اکنون در تأمین برخی از منابع اصلی دچار مشکل شدیم.

وی افزود: البته ناامید نیستیم و با تکیه‌ بر روحیه انقلابی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

یوسفی ادامه داد: زمانی که اعتبارات وجود داشت و فرصت برای کار زیرساختی در خوزستان داشتیم خوب عمل نکردیم و این مسئله مربوط به جنگ نیست بلکه در همین دولت نهم و دهم استان‌های دیگر از ما فاصله گرفتند اما ما به هر دلیل موفق نبودیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پروژه‌های راه‌آهن باید اولویت‌بندی شود و باصرفه اقتصادی دولت و بخش خصوصی را پای‌کار آورد. اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی درآمد کشور خود را از خطوط ترانزیتی تأمین می‌کنند و این موضوع ارزش خطوط ریلی را بیش‌ازپیش می‌کند.

وی بابیان اینکه باید تلاش کنیم تا راه‌آهن جنوب به شمال 2 خطه شود، عنوان کرد: دوخطه شدن راه‌آهن جنوب به شمال علاوه بر کاهش هزینه جابجایی کالا، سرعت جابجایی را کاهش داده و امنیت مسیر نیز بیشتر تأمین می‌شود.

توسعه خطوط ریلی می‌تواند کلید توسعه کشور باشد

سید کریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط موجود کشور گفت: اکنون کشور در شرایط نامناسبی قرار دارد و مجلس یازدهم در وضعیتی تشکیل شد که می‌تواند در کنار سایر قوا امیدآفرین و اعتمادبخش باشد.

وی افزود: بستر توسعه و پیشرفت هر کشوری زیرساخت‌های آن کشور بوده و خط ریلی یکی از عناوینی است که می‌تواند کلید توسعه در کشور و استان باشد.

حسینی ادامه داد: ما به ضعف و ناتوانی برخی از مدیران در استان اذعان داریم و باید بتوانیم از ابتدای مجلس با مدیران کارآمد و انقلاب پیشرفت استان را شاهد باشیم، تلاش‌های مدیران راه‌آهن جنوب را تقدیر کرده و اعلام می‌کنیم در کنار مدیران آن برای پیشرفت استان هستیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ظرفیت حمل مسافر و ظرفیت حمل بار رشد محسوسی را داشته و این مایه امیدواری است.

وی بابیان اینکه خطوط دوم را در همه مسیرها به‌ویژه در جنوب یکی از خواسته‌ها و مطالبات نمایندگان مردم است، گفت: علاوه بر این خط اهواز- اصفهان را یکی از خطوط ریلی استراتژیک می‌دانیم و از همه توان خود برای تحقق آن استفاده می‌کنیم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار