تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۰۴۱۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هرگونه عرضه دام زنده خارج از شبکه دامپزشکی استان خوزستان تخلف است
 مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: متاسفانه یکی از نقاط تثبیت نشده ما در خوزستان بخش فروش و عرضه دام زنده است؛ برای مقابله فروش دام زنده در خوزستان دستگاه های متولی زیادی وجود دارد و بخش پایانی با دامپزشکی است.

مصطفی کنارکوهی  اظهار داشت: رسالت سازمان دامپزشکی در بخش بهداشت عمومی و تأمین بهداشت دام است. دامپزشکی نقش مهم و ارزنده‌ای در بهداشت عمومی دارد.

وی افزود: در انجام این رسالت براساس ضوابط ابلاغی سازمان و پروتکل‌های سازمان‌های بهداشت دام اقدام می‌شود. رسالت تأمین و کمک به بهداشت دام در زمان حیات دام به شکل تخصصی به سازمان دامپزشکی مربوط است.

چرخه تولید گوشت سفید و قرمز زیر ذره بین سازمان دامپزشکی است

کنارکوهی بیان داشت: صنعت دامپروری بسیار جایگاه مهم و ارزنده‌ای در دنیا و کشور دارد. این صنعت شامل ابعاد و شاخه‌های مختلف از دامپروری دام صنعتی و تا دام سنتی تا صنایع وابسته به دام است.

وی درباره صنعت طیور اظهار داشت: صنعت طیور یکی از صنایع بزرگ در کشور است. زنجیره این صنعت از تولید مرغ لاین، مرغ مادر، مرغ گوشتی و تخم گذار تا حمل جوجه یک‌روزه تا تولید در مرغداری گوشتی و تا کشتارگاه و حمل و مصرف همه این فعالیت‌ها زیر نظر سازمان دامپزشکی است.

دستگاه‌های متولی ابتدا به ساکن باید مانع احداث استخرهای پرورش ماهی غیر مجاز شوند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در زمینه پرورش آبزیان و نظارت بر این بخش اظهار داشت: در زمینه آبزیان و بهداشت این بخش دامپزشکان کار سختی دارند. در این زمینه سازمان دامپزشکی در رصد و پایش بیماری های آبزیان فعال هستند. نمونه برداری دوره‌ای و تست‌های تشخیصی و کنترل و پیشگیری از بیماری برعهده دامپزشکی است

وی با اشاره به بخش قرنطینه اظهار داشت: قرنطینه بسیار مهم است. در ارتباط با ترددها و کنترل‌های بهداشتی و تداخلات داخلی و صدور مجوزها و واردات قرنطینه بخش مهمی است. این بخش زیر نظر دامپزشکی فعالیت می‌کند. بویژه اینکه بخش عمده نهاده‌های دامی کشور از بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شود.

کنارکوهی به مساله نظارت پویا و فعال بر واردات نهاده‌ها گفت: 34 نفر دکتر دامپزشکی در انبارهای بندر امام مستقر و بهداشت نهاده‌های دامی را کنترل می‌کنند.

دامپزشکی سد محکمی مقابل واردات نهاده‌های ناسالم به کشور است

وی بیان داشت: در زمینه نهاده‌های دامی هم اداره استاندارد و هم دامپزشکی آزمایشگاهای مجهز دارند و تا سلامت این نهاده‌ها؛ تأیید نشوند امکان ورود وجود ندارد. به طور مثال از ورود 140 هزار تن ذرت جلوگیری کردیم و مردم مطمئن باشند اجازه ورود هیچ نهاده‌ای ناسالم و آلوده به کشور را نمی‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به فروش و عرضه دام زنده در خوزستان گفت: متاسفانه یکی از نقاط تثبیت نشده ما در خوزستان بخش فروش و عرضه دام زنده است.  برای مقابله فروش دام زنده در خوزستان دستگاه های متولی زیادی وجود دارد و بخش پایانی با دامپزشکی است.

برای مقابله با عرضه دام زنده در اهواز، نیاز به همکاری شهرداری داریم

وی ادامه داد: در این زمینه بارها اعلام هشدار به مسئولان دادیم و بارها با حکم قضایی برخورد داشتیم ولی این عزم همگانی بویژه شهرداری را می طلبد. یا مثلا در بخش مراکز پرورش غیرمجاز ماهی نباید اجازه داد تا فردی به شکل غیرقانونی استخر احداث و آب برداشت کند ولی همه این نظارت‌ها فراموش شده و در پایان همه انتظار دارند فقط دامپزشکی برخورد کند. هر چند دامپزشکی برای مقابله با این تولیدکننده‌های غیربهداشتی تعارف هم ندارد.

کنارکوهی بیان داشت: در قضیه عرضه دام زنده زنجیره‌ای از دستگاه‌های متولی وجود دارند و لازم است هم شهرداری، هم نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها با این پدیده برخورد کنند و ما هم آماده همه نوع همکاری هستیم. در مساله فروش زنده و عرضه دام بارها در شورای سلامت استان  گلایه کردیم و البته در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی داریم.

وی با اشاره به انگیزه این سازمان در مقابله با این پدیده علی رغم کمبودها تصریح کرد: این سازمان با کمبود نیرو و اعتبار مواجه است و نیمی از پست‌های این سازمان با وجود نیاز بالای، خالی است.

کشتارگاه‌های صنعتی نیاز به حمایت حقوقی و قضایی دارند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در بخش احداث کشتارگاه، دو کشتارگاه صنعتی در خرمشهر و باغملک راه اندازی شده است ولی برای حمایت از این کشتارگاه‌های صنعتی نیاز ورود جدی بخش خصوصی در این حوزه است. درباره برخورد با موارد تخلف و عدم رعایت اصول بهداشتی، پرسنل دامپزشکی که با این افراد خاطی برخورد می‌کنند از سوی افراد متخلف مورد تهدید جانی قرار می‌گیرند. اخیرا رئیس یکی از مراکز ما را مورد تهدید جانی قرار دادند.

وی بیان داشت: دومین کشتارگاه صنعتی اهواز در حال احداث است و این مرکز متعلق به بخش خصوصی است. درباره کشتارگاه شهرداری، این مرکز با حمایت سازمان دامپزشکی راه اندازی شده است.

کشتارگاه صنعتی خرمشهر یکی از مراکز برجسته در تولید گوشت است

کنارکوهی با اشاره به نقش مهم و ارزنده کشتارگاه خرمشهر در تامین گوشت کشور بیان داشت: کشتارگاه صنعتی خرمشهر یک کشتارگاه مهم و مجهز کشور است. دام‌های زیادی چند سال پیش برای تنظیم بازار از رومانی وارد این کشتارگاه شد و با حمایت استانداری خوزستان وارد چرخه توزیع استان شدند.

وی درباره حمایت از ناظرین فنی در مراکز کشتارگاهی و تولیدی گفت: برای حمایت از ناظرین فنی در واحدهای دامی 3شیوه داریم. پرداخت حقوق به شکل غیر مستقیم از طریق بانک یا صندوق های نظام دامپزشکی و انجمن های صنفی صورت می‌گیرد که بر اساس دستورالعمل ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی سازوکار آن مشخص شده است.

مرغ‌های زنده عرضه شده در کنار خیابان‌ها مورد تایید نیست

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اطمینان کامل به مردم در زمینه گوشت و مرغ تولیدی در خوزستان گفت: مسئولین فنی بهداشتی مرتب در مراکز تولیدی نظارت دارند و تاییدمرغی که به شکل بسته بندی و با برچسب و نشان دامپزشکی است، 100درصد مورد تایید است و مردم مطمئن باشند از نظر تولید و کشتار و توزیع مورد اعتماد است.

وی تصریح کرد: نظارت های دامپزشکی از بدو جوجه‌ریزی  تا کشتار در کشتارگاه‌های طیور اعمال می‌شود و 100درصد مورد تأیید است ولی مرغی که به شکل زنده در خیابان‌ها توزیع می‌شود به هیچ وجه مورد تأیید نیست و این‌ها در واقع، مرغ‌های زائد کارگاه‌ها هستند که وارد چرخه توزیع غیررسمی شدند.

در صنعت مرغداری هیچ هورمونی مصرف نمی‌شود

کنارکوهی در زمینه مصرف هورمون در طیور اظهار داشت: چیزی به اسم هورمون در صنعت مرغداری ایران وجود ندارد و تولید نشده است. علت تولید گوشت بالای مرغ در زمان کم، به سبب اصلاح ژنتیکی صورت گفته در این طیور است. این اصلاح ژنتیک باعث شده در زمان کم حجم بالای گوشت تولید و ربطی به هورمون ندارد.

گزارشی درباره بوتاکس حیوانات خانگی مشاهده نکردم

وی درباره فعالیت‌های زیبایی روی حیوانات خانگی گفت: از بوتاکس و زیبایی حیوانات اطلاعی ندارم ولی ممکن است برخی افراد اقدام کنند. بر کلینک‌ها براساس نوع مصرف دارو و پروتکل‌ها  نظارت داریم و اگر تخلفی شود برخورد می‌شود. البته جراحی زییایی در دنیا است و منع قانونی وجود ندارد ولی من اطلاعی ندارم.

متولی تخصیص ارز دولتی به غذای سگ و گربه وزارت صمت است

این مقام مسئول درباره ورود غذای سگ و گربه با ارز دولتی اظهار داشت: در مورد غذای حیوانات که وارد کشور می‌شود، ما فقط نظارت بهداشتی داریم و مجوز این واردات را دستگاه‌های دیگر صادر می‌کنند.

فراوردهای دامی استاندارد صدرصد سالم و فاقد ویروس کرونا هستند

وی درباره شایعه انتقال کرونا از حیوان به انسان بیان داشت: میزبان اصلی کرونا انسان است و البته گزارشی درباره ابتلا یک سگ در بلژیک وجود داشت که از صاحب انسانی خود گرفته بود. تا الان سازمان بهداشت جهانی در این مورد گزارشی نداده است. هیچ مورد انتقال کرونا از حیوان به انسان مشاهده نشده است.

کنارکوهی گفت: با این وجود مردم در استفاده از فرآورده های دامی دقت کنند و البته از خود فرآورده‌های دامی به دلیل رعایت شرایط بهداشتی امکان انتقال کرونا وجود ندارد ولی مردم باید حتما قبل از مصرف فراورده‌های دامی مسایل بهداشتی را رعایت و به شکل پخته کامل مصرف کنند. در شبکه توزیع دقت می‌کنیم که  حین توزیع مشکلی پیش نیاید.

وی بیان داشت: مردم از فراورده‌های دامی دارای نشان دامپزشکی و مراکز فروش مورد تایید خریداری کنند. بهتر است 24 ساعت قبل مصرف هم در یخچال نگهداری شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان به نامتناسب بودن پذیرش دانشجو در این رشته و بازار کار گفت: در زمینه بیکاری فارغ‌التحصیلان باید براساس نیاز استان‌ها مجوز دانشجو دامپزشکی به مراکز آموزش عالی  داده شود. پذیرش دانشجو بدون ضابطه باعث می‌شود که دانشجو پس از دانش‌آموختگی با معضل بیکاری روبرو شود. مسئولان نظام دامپزشکی هشدارهای لازم را در این زمینه دادند.

وی افزود: صادرات فراورده‌های دامی برای کنترل قیمت ممنوع است ولی واردات دامی از سایر استان‌ها کنترل می‌شود.

پرندگان مهاجر از نظر بیماری پایش و رصد می‌شوند

کنارکوهی در زمینه انتقال بیماری از پرندگان مهاجر به هورالعظیم و تالاب شادگان بیان داشت: در این زمینه متولی اصلی پرندگان مهاجر و وحشی اداره محیط زیست است. این سازمان با دامپزشکی همکاری نزدیکی دارد و گونه‌های مهاجر را شناساسی و از نظر بیماری رصد و پایش می‌شوند.

وی در پایان درباره تعرفه‌های بخش خصوصی گفت: تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و بر اساس آن اقدام می‌شود. البته باید برای افزایش قیمت‌های بخش دامپزشکی فکری شود زیرا ممکن است به چرخه تولید آسیب بزند.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار