تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۰۴۱۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امام محمد باقر (ع) شکافنده علوم آل محمد (ص) بود
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) احیاء کننده و شکافنده علوم آل محمد (ص) بود، گفت: پیامبر (ص) لقب باقر العلوم یعنی شکافنده علوم به امام محمد باقر (ع) دادند و عملا پیشگویی پیغمبر (ص) تحقق پیدا کرد و امام محمد باقر (ع) در مدینه بساط آموزش و تعلیم و تربیت را به راه انداخت.

آیت‌الله محسن حیدری با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)، اظهار کرد: امام محمد باقر (ع) در سال ۵۷ هجری قمری متولد شد و در سال ۶۱ هجری قمری به همراه جد و پدر بزرگوارشان در واقعه عاشورا شرکت کردند و طعم تلخ اسیری را در کنار پدرشان چشیدند.

وی با بیان اینکه یکی از منابع عمده روایت عاشورا امام محمد باقر (ع) بوده است، افزود: با توجه به به حضور امام محمد باقر(ع) در صحنه های مختلف عاشورا، بسیاری از احادیث و جریانات عاشورا از طریق شاگردان ایشان روایت شده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام محمد باقر (ع) در سن ۳۸ سالگی عهده دار امامت شدند و در ۵۷ سالگی به شهادت رسیدند؛ ایشان در دوره حیات، منبع موثقی برای شیعیان جهت شناخت جریانات عاشورا بود.

حیدری ادامه داد: همچنین ایشان در کنار پدر بزرگوارشان در همه مسائل مربوط به امامت و رهبری جریان شیعه کمک می کردند. این دوره سخت بود. اگر چه به برکت شهادت امام حسین (ع) قیام های متعددی رخ داد اما دستگاه بنی امیه حساسیت خاصی نسبت به امام سجاد (ع) داشتند، بنابراین در چنین شرایطی امام محمد باقر (ع) در کنار پدر بزرگوارشان بود.

وی تصریح کرد: پیامبر (ص) لقب باقر العلوم یعنی شکافنده علوم به امام محمد باقر (ع) دادند. عملا پیشگویی پیغمبر (ص) تحقق پیدا کرد و امام محمد باقر (ع) در مدینه بساط آموزش و تعلیم و تربیت را به راه انداخت. روایت هایی که از امام محمد باقر (ع) در کتاب های اهل سنت آمده، بیشترین فراوانی را دارند. بنابراین این موضوع نشان می دهد ایشان، مکتب تربیت علما و دانشمندان را آغاز کرد و این کار مقدمه ایجاد حوزه علمیه توسط فرزند بزرگوارشان شد. در واقع امام محمد باقر (ع) احیاء کننده و شکافنده علوم آل محمد (ص) بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام محمد باقر (ع) در دوران امامت خود، با سازمان دهی مخفی، وسیع و دقیق و از طریق شاگردانی که تربیت کرد، ارتباطات وسیعی با شیعیان ایجاد کرد؛ اگر چه پایه کار از قبل آغاز شده بود اما گسترش و تعمیق آن در زمان امام محمد باقر (ع) رخ داد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار