تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۲۰۴۱۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارون در سیطره برج‌های بی‌مجوز؛ طرح جامع شهری اهواز چه زمانی اجرایی می‌شود؟
فضای سبز شهر اهواز به‌دلیل عدم اجرای طرح جامع شهری و تبدیل‌شدن به معابر عمومی از بین رفته است و بخش زیادی از فضای عمومی شهر اهواز در حاشیه کارون به اشغال ساختمان‌های ناموزون درآمده است.

 شهر اهواز با جمعیتی بالغ بر 1 میلیون و 200هزار نفر یکی از کلانشهر‌های ایران محسوب می‌شود. شهری که صنایع مهمی همچون فولاد، مناطق نفتخیز و... را در خود جای داده و سالانه بخش عظیمی از بودجه کشور را تامین می‌کنند.

با وجود تمام این‌ها مردم اهواز همچنان در کنار سایر مشکلاتی که در این شهر وجود دارد از نبود فضای تفریحی برای گذران اوقات فراغت خود محروم هستند. اما واقعا چرا شهری با این منابع نمی‌تواند فضای تفریحی مناسبی را در خود ببیند؟!

ظرفیت‌های شهری اهواز به شکل مناسب مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد

می‌گویند "آب در هر کجا جاری باشد سبب رونق، نشاط و آبادانی خواهد شد" اما این موضوع در شهر اهواز صدق نمی‌کند. رودخانه کارون که زمانی محل عبور‌ و مرور کشتی‌های تجاری بود اکنون بی‌رمق‌تر از هر زمان دیگر به محلی برای تخلیه فاضلاب تبدیل شده است. ساحل رودخانه‌ها معمولا فضاهای مناسبی جهت ایجاد تفرجگاه هستند که متاسفانه در اهواز از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

فرهاد، جوانی 22 ساله که در رشته پارکور فعالیت می‌کند در این‌باره می‌گوید: در اهواز حتی باشگاهی استاندارد و مجهزی برای این رشته ورزشی وجود ندارد و ورزشکاران با امکانات کم در فضاهای مختلف شهر مشغول به تمرین هستند.

این ورزشکار اهوازی بیان داشت: در حال حاضر پارک‌های ساحلی به محلی برای صرف قلیان تبدیل شده و نبود امکانات سرگرم‌کننده سبب شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود به سمت این گونه فضاها سوق داده شوند.

این جوان اهوازی ادامه داد‌: خوزستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی نامناسب و از طرفی معضل ریز‌گردها به شدت نیازمند توسعه فضای سبز و امکانات فرهنگی و تفریحی سالم است.

توسعه معابر شهری فضاهای سبز را نابود کرد

سید محمد لاری، کارشناس شهرسازی می‌گوید: حدودا 85درصد از بودجه عمرانی محقق‌شده شهرداری صرف آسفالت و احداث خیابان و بزرگراه و تقاطع های ترافیکی می‌شود تا وضعیت تردد وسایل نقلیه شخصی بهتر شود اما توسعه شبکه معابر بودجه‌ای برای ایجاد فضاهای عمومی باقی نگذاشته است و شهرداری همچنان اصرار بر ادامه این روند دارد.

وی با بیان این که "فضاهای تفریحی شهر اهواز با توسعه معابر نابود شدند" افزود: به‌عنوان مثال پارک لاله که یکی از بهترین پارک‌های اهواز بود و یا پارک باغ‌معین و پارک اطراف هتل فجر، همه صرف توسعه معابر شده اند و در نتیجه جایی برای حضور شهروندان در شهر باقی نمانده است.

شهرداری به شهرفروشی روی آورده  است

لاری با بیان این که "در حال حاضر شهرداری به دلیل کمبود بودجه به شهرفروشی روی آورده است" ادامه داد: شهر‌داری دائما در حال تغییر کاربری فضاهای عمومی و فضای سبز است. قسمت زیادی از جاده ساحلی به اشغال اتوبان‌ها درآمده و بخشی دیگر از طریق زمین‌خواری و یا واگذاری از بین رفته است.

ساخت برج در حاشیه کارون با مجوز شهرداری خلاف قانون است

کارشناس شهرسازی گفت: رودخانه کارون مهم‌ترین قسمت شهر برای گذران اوقات فراغت است و راه تنفس شهر است اما متاسفانه شهرداری در حریم رودخانه مجوز ساخت ساختمان‌های بلند‌مرتبه را داده که این امر خلاف قانون و طرح جامع است. نظارت بر اجرای طرح جامع بر عهده اداره راه و شهرسازی است؛ از طرفی در راس این بخش‌ها، معاونت عمرانی استانداری قرار دارد که باید به عنوان نماینده عالی حاکمیت به این موضوع ورود کند و جلوی شهرفروشی را بگیرد.

وی عنوان کرد: حد فاصل پل لشکر تا پل شهید صیاد شیرازی کیانپارس قطعه زمینی نسبتا وسیع با کاربری فضای سبز بود که در زمان تصدی "سید خلف موسوی" در شهرداری اهواز‌، کاربری آن به مسکونی تغییر کرد و با وجود این که از نظر کارشناسی برای کاربری مسکونی مناسب نبود اکنون به یک منطقه لاکچری تبدیل شده است.

چرا امکان دسترسی به نقشه شهر اهواز وجود ندارد؟

کارشناس شهرشناسی گفت: طبق قانون انتشار آزاد اطلاعات تمامی شهروندان باید به نقشه شهر دسترسی داشته باشند تا بتوانند متوجه نوع کاربری زمین‌های شهر شوند اما اداره کل مسکن و شهرسازی این نقشه‌ها را در دسترس مردم قرار نمی‌دهد.

لاری خاطرنشان کرد: اهواز از نظر بدمسکنی و حاشیه‌نشینی به نسبت جمعیت رتبه اول را در کشور دارد و حدودا 450 تا 600هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده سکونت دارند. شهرداری اهواز طبق طرح جامع، سرانه فضای سبز را مطلوب می‌داند؛ در صورتی که معتقدم این حرف نمی‌تواند درست باشد.

سرانه فضای سبز اهواز کمتر از طرح جامع است

وی افزود: سرانه فضای سبز اهواز در وضع موجود طبق طرح جامع حدود12مترمربع است در صورتی که در شهر‌هایی مانند شیراز و اصفهان که سرسبزی در آن‌ها بسیار بیشتر است عدد سرانه فضای سبز به مراتب کمتر از این عدد است.

اخیرا موسی شاعری شهردار اهواز در صفحه اجتماعی خود از احداث اتوبان‌های جدید برای تکمیل شبکه راه های اهواز خبر داده است.

در این پیام شهرداری اهواز آمده است: انجام این پروژه‌ها نیز موجب دسترسی مطلوب‌تر به بخش‌های مختلف شهر اهواز و خارج‌شدن نقاط مختلف از بن‌بست خواهد بود. از دیگر مزایای احداث اتوبان‌های جدید در شبکه راه‌های اهواز، باز شدن گره‌های ترافیکی و ایجاد رونق در نقاطی است که کمتر به آن‌ها توجه شده و از اقدامات جدی شهرداری در این دوره خواهد بود.

به گفته موسی شاعری، پروژه بلوار 44 متری شامل دو باند 18 متری به همراه آیلند وسط به طول مسیر 2.6 کیلومتر که کیلومتر 700 بلوار قدس در منطقه لشکر را به میدان امام رضا(علیه‌السلام) در کیانشهر وصل می‌کند، یکی از همین پروژه‌ها است که عملیات اجرایی آن رو به پایان و در مرحله نهایی زیرسازی پیش از آسفالت قرار دارد.

در سایر کلانشهر‌های کشور نیز شاهد توسعه یافتگی معابر شهری جهت تسهیل عبور و مرور خودرو‌ها هستیم اما نکته حائز اهمیت این است که اینگونه کلانشهرها در کنار توسعه معابر شهر به توسعه فضای سبز و ایجاد تفرجگاه نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

وضعیت نابسامان تغییر کاربری فضای سبز و سایر کاربری‌ها

بدیعی‌فر عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان در این باره گفت: سرانه‌هایی برای کاربری‌های مختلف از جمله کاربری فضای سبز داریم.

وی با بیان این که شهرداری مجری طرح‌های جامع و تفصیلی است بیان کرد: بنده قصد متهم کردن کسی را ندارم اما در حال حاضر شاهد وضعیت نابسامانی در بخش کاربری فضای سبز و سایر کاربری‌ها رخ داده است، به عنوان مثال اگر بنا بود طرح جامع و تفصیلی شهر اهواز را رعایت کنیم با این همه ساختمان بلندمرتبه مواجه نبودیم.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان ادامه داد: اگر تغییر کاربری در ارتباط با فضای سبز صورت گرفته عمدتا مجوز کمیسیون ماده5 را نداشته و متاسفانه از برخی ضوابط و دستورالعمل‌ها به نوعی سوءاستفاده شده است.

فلسفی‌زاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز نیز در این رابطه گفت: تغییر کاربری‌ها مستلزم طی فرآیند قانونی از طریق کمیسیون ماده‌5 است، در دوره تصدی بنده موردی در خصوص تغییر کاربری به کمیسیون ارجاع داده نشد.

وی ادامه داد: اما یک‌سری تغییر کاربری‌ها در طرح‌هایی مثل طرح جامع که سال گذشته ابلاغ شد در حال اجرا هستند.

زمانی که فضاهای تفریحی در شهری ایجاد نشود مردم وقت خود را در فست‌فود‌ها می‌گذرانند که این موضوع سبب چاقی و بروز بیماری‌ در بین مردم خواهد شد، از طرفی فضای سبز به عنوان ریه شهر و منبع تولید اکسیژن تلقی می‌شود و در شهری مانند اهواز با وجود آلایندگی‌های بسیار توسعه فضای سبز از اهمیت زیادی برخوردار است.

واگذاری پارک‌ها به بخش خصوصی راهکاری برای بهبود شرایط

واگذاری پارک‌ها و فضای سبز به بخش خصوصی می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب جهت ساماندهی و بهبود وضعیت اهواز در این بخش باشد که علاوه بر این در برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت منجر به کاهش هزینه های عمرانی و خدماتی و در مجموع هزینه های شهرداری‌ها خواهد شد.

مهران بابا‌پور، نایب رئیس شورای شهر اهواز با بیان این که رویکرد شورای اسلامی شهر اهواز واگذاری پار‌ک‌ها به بخش خصوصی بوده گفت: این سیاست‌گذاری به دلیل محدودیت منابع مالی شهرداری و سازمان‌های وابسطه به آن و از طرفی هزینه بالای نگهداری پارک‌ها بوده است.

وی ادامه داد: یک نمونه از این واگذاری باغ‌وحش سابق اهواز در پارک ساحلی بوده که اکنون در آن مکان سوئیت، وسایل ورزشی و امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران احداث شده است. همچنین با جذب سرمایه‌گذار پروژه باغ‌پرندگان به صورت مدت‌دار واگذار شده است.

شورای شهر منتقد جدی تغییر کاربردی است

نایب‌رئیس شورای اسلامی اهواز درخصوص پارک‌های محله‌ای گفت: زمین‌های خاکی موجود در محله‌ها که متاسفانه به محل زباله تبدیل شده قرار است با جذب سرمایه‌های خرد و کمک مردم محله به پارک تبدیل شوند تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای حفظ و نگهداری پارک‌ها بتوان با ایجاد غرفه‌هایی مانند کافه و‌‌... سبب اشتغال‌زایی شود.

باباپور عنوان کرد: برای رودخانه کارونی طرح حمل‌ونقل آبی درنظر گرفته شده که می‌تواند بهتر از مترو باشد. در خصوص تغییر کاربری شورای شهر به عنوان یکی از منتقدین است و تلاش می‌شود تا از این اتفاق جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که اهواز شهری صنعتی است لذا جهت کاهش آلایندگی‌ها، تولید اکسیژن و تغییر آب‌وهوا نیازمند فضای سبزی است که امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های مسئول و مردم بتوانیم

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار