تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۰۴۰۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندارخوزستان:
خود را برای بدترین سناریو دررابطه با کرونا آماده کنیم
  استاندار خوزستان با اشاره به تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا در ماه‌های پیش رو گفت: باید خود را برای بدترین سناریو پیش رو آماده کنیم؛ این ویروس بی‌رحم می‌تواند تا حد نسل‌کشی هم پیش برود.

 غلامرضا شریعتی  روز یکشنبه در  حاشیه نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان در جمع خبرنگاران در اداره کل مدیریت بحران استان بیان کرد: شاید روزهای خوب مبارزه با کرونا را پشت سرگذاشته‌ایم اما احتمالا شرایط پاییز و زمستان آینده به مراتب بدتر از شرایط فعلی باشد لذا همچنان رعایت موازین بهداشتی و  استفاده از ماسک به صورت اجباری و حضور نداشتن در تجمع‌ها و فاصله‌گیری فیزیکی از افراد توصیه می‌شود.

وی افزود: آگاهی عمومی از کرونا و نحوه سرایت هنوز هم می‌تواند به ما کمک زیادی بکند چرا که هر چه مردم از این ویروس و رفتارش بیشتر آگاه باشند بهتر می‌توانند از این بیماری مصون بمانند. 

وی گفت: در این روزها با دمای بالای ۵۰ درجه و شرجی بالای ۸۰ درصد در خوزستان و در عین حال استفاده از ماسک سخت و دشوار است اما باید تحمل کنیم چراکه گرما و شرجی کشنده نیست ولی ویروس کرونا کشنده است.

استاندار خوزستان  افزود: شرایط ویروس کرونا در استان خوزستان در همه شاخص‌ها اعم از موارد مثبت، تعداد بستری، فوتی و... در ۲۴ روز اخیر رو به کاهش بوده  و پیک مورد نظر را رد کرده‌ایم در عین حال هنوز بیمارانی که در آی‌سی‌یو هستند به نسبت زیادند لذا باید برای بهبود این وضعیت نیز تلاش کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: استفاده مستمر از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شرکت نکردن در تجمع‌ها، آیین عروسی و ترحیم  از جمله موارد بسیار مهمی هستند که  به نزولی شدن نمودار شیوع کرونا در خوزستان کمک می‌کند.

شریعتی افزود: با وجود تمامی شرایط مناسبی که در خوزستان ایجاد شده اما وضعیت همچنان ناپایدار است  و اگر مردم موازین بهداشتی در رابطه با کرونا را رعایت نکنند، امکان دارد باز هم به شرایط قبلی باز گردیم لذا باید به طور جد پروتکل‌ ‌ها را رعایت کرد.

وی با اشاره به آیین‌های روز عرفه و عید قربان و نیز ماه محرم و صفر بیان کرد:  برای محرم و دعای عرفه برنامه‌ریزیهایی صورت گرفته است که به زودی اعلام می‌کنیم.

استاندار خوزستان  ادامه داد:در ۶ ماه گذشته درگیری با ویروس کرونا دارای فراز و نشیب زیادی  بوده است؛ تصور ما از این ویروس پس از مواجهه با آن نسبت به پیش از شیوع آن تغییر کرد و حتی در مرحله سازگاری نیز تصورات و آگاهی‌ها دچار چالش شد به همین دلیل بود که ما در مقابل ویروس سیاست سیال اتخاذ کردیم.

وی افزود: اجرای قرنطینه تا حدود زیادی موثر بوده اما کدام کشور دنیا می‌تواند تا ابد قرنطینه را ادامه دهد زیرا  زندگی  تعطیل شدنی نیست. هم اکنون بیشتر کشورها از جمله کشور ما در مرحله سازگاری و مدیریت هوشمند کرونا به سر می‌برند و کشورها هر چه بیشتر عادی‌سازی کردند بیشتر هم مبتلا شدند؛ سیاست فعلی ما  ادامه فعالیت‌های ضروری و کنترل شده است.

شریعتی بیان کرد: رقم ها و رکوردهای جدید ابتلا به کرونا باور کردنی نیست؛ سرایت این ویروس و میزان چرخش آن بین افراد شدیدتر شده و به نظر می‌آید تلفات بیشتری را هم به ما تحمیل کند.

وی توضیح داد: نکته اصلی و قابل تامل این است که تصمیمات ما جنبه فانتزی و اختیاری ندارد و ما انتخاب دیگری نداریم. مجبوربه تمکین از رفتار ویروس هستیم؛ اجباری کردن استفاده از ماسک و ادامه تعطیلی مراکز آموزشی و برخی دیگر از فعالیت‌ها واقعا اجباری است و اگر تصمیم به لغو برخی تصمیم‌ها در رابطه با کرونا بگیریم صحنه‌های درناکی را با تصمیم خود رقم خواهیم زد.

استاندار خوزستان  بیان کرد: در این شرایط کاملا رنج و درد، اضطراب و مشکلات روحی و روانی مردم و حتی مشاغلی که ازدست رفته است را می‌دانیم اما واقعا چاره‌ای نداریم. فشار اقتصادی ناشی از کرونا بسیاری از خانواده‌های آسیب دیده را اذیت کرده است.تنها راه، مدارای اجتماعی و درک متقابل همدیگر و نوع دوستی و کمک به همدیگر و حفظ انسجام و یکپارچگی است.

وی گفت: کادر درمان کشورمان از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان در شرایط ظالمانه تحریم با کمبودها و تحریم‌های دارویی و تجهیزاتی، صادقانه، شجاعانه، فداکارانه به مردم خدمت کرده و می‌کنند و برخی جانشان را تقدیم سلامت مردم کردند. مردم کشور ما بار تحمل کرونا را با تحریم‌ها یکجا تحمل می‌کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار