تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۲۰۴۰۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باید فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نهادینه شود
امام جمعه دزفول گفت: لازم است برای برگزاری آیین‌های محرم و صفر فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نهادینه شود.

 سید محمدعلی قاضی دزفولی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه دزفول در نهاد امامت جمعه این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: ایام محرم و صفر برای کشور بسیار مهم و ارزشمند است و از سویی کمبود مراسم و آئین‌های معنوی باعث بروز خلأهایی در جامعه شده است که با این وجود، همه ما تابع مصوبات ستاد کرونا و فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید داشته‌اند که هر کاری باعث نشت و گسترش ویروس شود گناه است. ایشان کاملاً به مصوبات ستاد کرونا مقید هستند. از سویی رئیس ستاد کرونای کشور شخص رئیس‌جمهور است و هر تصمیم و مصوبه‌ای که از سوی این ستاد اعلام می‌شود ناشی از بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان این ستاد است. لذا این ستاد تا از درست بودن یک تصمیم یقین حاصل نکند، مصوبه‌ای اعلام نمی‌کند.

امام جمعه دزفول عنوان کرد: اکنون نیز که بر اساس سیاست‌های کلی مقرر شد تا آئین‌های محرم و صفر در کشور برگزار شوند، شرط برگزاری این آئین‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده است.

حجت الاسلام قاضی دزفولی یادآور شد: شب گذشته نیز استاندار خوزستان اعلام کرد که آئین‌های محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و مدیریت صحیحی در این ایام شکل خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم فرهنگ رعایت توصیه‌های بهداشتی را در جامعه نهادینه کنیم، می‌توانیم تمام مجالس و آئین‌ها را در ایام محرم و صفر بدون هیچ‌گونه مشکلی برگزار کنیم. لذا مردم باید در این زمینه همکاری کنند.

امام جمعه دزفول در خصوص مشکلات و کمبودهای جهادگرانی که در دزفول فی سبیل الله اموات کرونایی را غسل می‌دهند، گفت: در برخی از موارد از طریق وجوهات شرعی کمک‌هایی برای رفع مشکلات و کمبودهای این جهادگران انجام شد اما کمبودها بسیار زیاد هستند و تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌ها و خیران این مشکلات را برطرف کنیم.

حجت الاسلام قاضی دزفولی بزرگداشت چهارم خرداد روز دزفول و کنگره آیت الله معزی را از دستاوردهای شورای فرهنگ عمومی دزفول برشمرد و گفت: در این شورا تلاش کردیم تا جایگاه واقعی، ریشه و پیشینه فرهنگی و تاریخی دزفول احیا شود.

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در توسعه جامعه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر تعامل صحیح مسئولان با اصحاب رسانه تأکید کرد و گفت: در جامعه باید گفتمان وجود داشته باشد و آرمان‌ها و اهداف به گفتمان تبدیل شوند تا جامعه بتواند از طریق این گفتمان رشد و تعالی برسد.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه نقش رسانه یک نقش بی‌بدیل است، افزود: اکنون در دنیا جنگ رسانه‌ها است. لذا رسانه‌ای موفق است که بتواند روایت خود را به کرسی بنشاند. ما نیز اگر در شهرستان رسانه‌های قوی داشته باشیم که روایت‌ها را بر اساس دقت و صحت به کرسی بنشانند، موفق خواهیم بود.

وی اظهار کرد: بنده رسانه را در امور فرهنگی و اجتماعی همچون یک مددکار می دانم و در هر مکانی که رسانه‌ها حضور داشته باشند، احساس می‌کنم سخنانم ضمانت بیشتری دارند چرا که من یک نکته را بیان می‌کنم ولی رسانه‌ها آن را به ثمر می‌رسانند.

امام جمعه دزفول بیان کرد: در ایام کرونا تلاش کردیم تا با اقدامات مختلف حس مسئولیت‌پذیری و انسان‌دوستی را در بین مردم پرورش دهیم چرا که یکی از شاخص‌های پیشرفت جامعه احساس مسئولیت داشتن مردم نسبت به یکدیگر است. لذا لازم است رسانه‌ها در این زمینه ورود کنند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم تا نبض اجتماعی جامعه در دستمان باشد که در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند نقش بی‌بدیلی را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: نقد رسانه‌ها به نهاد امامت جمعه یک هدیه است. لذا از اصحاب رسانه شهرستان می‌خواهم هر موضوعی را که در جامعه می‌بینند و ما از آن غافل هستیم، تذکر بدهند چرا که رسانه‌ها بازوی ما برای پیشرفت و توسعه شهرستان هستند.

نماز جمعه یک ظرفیت بالقوه است

امام جمعه دزفول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در دزفول، عنوان کرد: شهرستان دزفول پس از تهران دومین شهرستانی بود که پس از انقلاب شاهد برپایی یک نمازجمعه کم‌نظیر و باشکوه بود.

حجت الاسلام قاضی دزفولی ضمن گرامیداشت خون شهدای محراب و علما و بزرگان این شهرستان، افزود: مرحوم آیت الله قاضی امام جمعه فقید دزفول تلاش‌های بسیاری کرد تا نهاد امام جمعه جایگاه والای خود را به دست بیاورد. وی خود را در قبال انقلاب اسلامی مسئول می‌دانست و خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد.

امام جمعه دزفول با اشاره به وجود ۹۰۰ پایگاه امامت جمعه در کشور، عنوان کرد: نماز جمعه پس از کنگره حج بزرگ‌ترین اجتماع مؤمنان است که در آن مطالبه گری می‌شود. به گفته رهبری «نماز جمعه یکی از زیباترین و کارآمدترین ابتکارات اسلام است» چرا که هم عبادت خدا، نماز، ذکر و بندگی در آن وجود دارد و هم اینکه مسائل روز جامعه در آن مطرح می‌شوند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه امام جمعه باید عدالت داشته باشد، اضافه کرد: در نماز جمعه معیارها و شاخص‌ها بر اساس امانت، صداقت و تقوا بیان می‌شود و یک دستور جامعی است که تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی در آن دیده شده است. لذا باید تلاش کنیم این ظرفیت بالقوه را بیش‌ازپیش به فعلیت برسانیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار