تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۰۴۰۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرگ و میر ماهیان با کاهش شدید حقابه هورالعظیم
 رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینکه تقریبا هیچ آبی وارد تالاب هورالعظیم نمی‌شود، گفت: کاهش شدید ورودی آب به تالاب هورالعظیم باعث مرگ و میر آبزیان در این تالاب شده است.

محمد ساکی بیان کرد: دیروز حدود سه هزار قطعه ماهی در مخزن شماره پنج تالاب هورالعظیم در منطقه «طلائیه» رخ داد.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده برای تامین حقابه این تالاب، افزود: در هفته‌های اخیر ورودی به تالاب هورالعظیم نزدیک به صفر رسیده و پیش بینی می‌کردیم که با مرگ و میر گسترده ماهی‌ها روبهرو شویم و در صورت ادامه این روند، تلفات آبزیان بیشتر می‌شود.

ساکی اضافه کرد: گرمای بیش از ۵۰ درجه و تبخیر بالا در تالاب نیز باعث کاهش اکسیژن آب شده و در اتلاف آبزیان موثر است اما عامل اصلی قطع شدن حقابه تالاب است.

به گفته وی، همه ماهی‌های تلف شده در منطقه طلائیه از نوع «تیلاپیا» بودند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سطح آب در تالاب هورالعظیم بسیار پایین آمده، گفت: سطح آب به ویژه در مخازن شماره چهار و پنج تالاب پایین آمده و با توجه به قطع شدن ورودی از مخزن شماره ۲ به سه ، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مخزن شماره سه این تالاب نیز خشک شده است.

ساکی ادامه داد: مسوولان سازمان آب و برق دلیل قطع شدن حقابه را کشت شلتوک در زمین‌های کشاورزی بالادست هورالعظیم و برداشت بی‌رویه از آب رودخانه کرخه بیان کرده‌اند، این در حالیست که حقابه کشاورزی و حقابه تالاب جدای از یکدیگر است اما هیچ نظارتی بر برداشت‌های کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: تلفات ماهی‌ها و آبزیان هر ساله به دلیل تامین نشدن حقابه هورالعظیم رخ می‌دهد، اما پارسال به دلیل وقوع سیل و پرآب بودن تالاب هورالعظیم شاهد مرگ و میر گسترده آبزیان نبودیم.

ساکی با اشاره به کاهش آتش سوزی در هورالعظیم، و اینکه امسال آتش سوزی در تالاب به نسبت سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است، گفت:در شمال این تالاب یک فقره آتش سوزی رخ داد. و در جنوب هور نیز آتش سوزی محدود و در حد یک تا ۲ هکتار بوده است، اما نگرانی ما از آن است که بخش‌های خشک تالاب دچار آتش سوزی شود که در آن صورت احتمال گسترده شدن آن وجود دارد.

کاهش ورودی آب و تامین نشدن حقابه تالاب هورالعظیم، هر سال باعث مرگ و میر آبزیان و آتش سوزی متعدد در این تالاب می‌شود که با توجه به تاثیر منفی آن بر حیات تالاب و زیستمندان، کارشناسان بارها نسبت به تکرار آن هشدار داده‌اند.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت، در جنوب غربی کشور و در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است. این تالاب آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی در منطقه دچار خسارت شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار