تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۰۴۰۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز پروژه مطالعاتی میدان تنگ بیجار توسط محققان دانشگاه چمران اهواز
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به آغاز مطالعات پروژه بزرگ تنگ بیجار توسط این دانشگاه، گفت: اخیرا مطالعات پروژه بزرگ میدان گازی تنگ بیجار استان ایلام به دانشگاه سپرده شد و علاوه بر این، مطالعات میادین نفتی آسماری، کوپال و بنگستان نیز به پایان رسیده‌اند.

علی حقیقی  اظهار کرد: دانشگاه پروژه‌های مختلفی با سازمان‌های متفاوتی مانند آموزش و پرورش، سازمان آب و برق، شرکت آب و فاضلاب، سازمان زندان‌ها، صنعت نفت، فولاد و... دارد که بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها صنعتی هستند؛ از بین صنعت نیز ارتباط دانشگاه شهید چمران اهواز با نفت بیشتر است و علت اصلی آن نیز این است که به نظر می‌آید صنایع بزرگ به اهمیت کارهای پژوهشی و همکاری دانشگاه و صنعت پی برده‌اند. از طرفی دیگر برای این کار نیز بودجه بیشتری در صنایع در نظر گرفته شده است و علاقه‌مندی بیشتری به ارتباط با دانشگاه نشان داده‌اند. اما سازمان آب و برق خوزستان و صنعت نفت ارتباط بیشتری با دانشگاه‌ها گرفته‌اند.

وی افزود: از حدود هفت هشت سال گذشته، رویکرد وزیر نفت به این سمت بوده که مطالعات جامع میادین نفتی را به دانشگاه‌های داخل کشور بسپارند؛ به مطالعات میادین نفتی که از ابتدای اکتشاف تا نحوه استخراج و... است، پروژه‌های M. D. P. گفته می‌شود. این مطالعات سطح بسیار بالایی دارند و در سال‌های گذشته تنها توسط شرکت‌های روسی، فرانسوی و چینی انجام می‌شد اما کم‌کم با رویکردی که در وزارت نفت وجود داشت، به شرکت‌های داخلی و به ویژه دانشگاه‌های بزرگ کشور که دارای رشته نفت بودند، سپرده شد. بر این اساس مطالعات هر کدام از میادین مهم کشور به یکی از دانشگاه‌های بزرگ داخل کشور محول شد.  

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به آغاز مطالعات پروژه بزرگ تنگ بیجار توسط دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: اخیرا مطالعات پروژه بزرگ میدان گازی تنگ بیجار استان ایلام به دانشگاه سپرده شد و علاوه بر این مطالعات میادین نفتی آسماری، کوپال و بنگستان نیز به پایان رسیده‌اند.

حقیقی بیان کرد: برای انجام  پروژه‌های مهم نفت و گاز یک تیم متشکل از اعضای هیات علمی و کارشناسان نفت با توان علمی بومی تشکیل شد. پروژه‌های  M. D. P.بسیار کلان هستند و برای حفظ این ساختار و انجام پروژه‌ها، انجام پروژه‌های با کیفیت علمی بالا و دقیق اهمیت دارد؛ در انجام پروژه‌های ملی و بزرگ جای خطا کردن وجود ندارد. بنابراین برای انجام حرفه‌ای این پروژه‌ها و رقابت با شرکت‌های خارجی، پژوهشکده میادین و تجهیزات نفتی در دانشگاه تاسیس شد. هدف از تاسیس این پژوهشکده متمرکز کردن همه پروژه‌های مربوط به نفت است. همچنین هدف دوم استفاده از همه توان علمی دانشگاه است که بخشی از این توان علمی را دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار