تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۰۴۰۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا و وضعیت مبهم سال تحصیلی در خوزستان
وضعیت کلاس‌های حضوری هنوز مشخص نیست و برنامه‌های آموزش و پرورش برای ضدعفونی کردن کلاس‌ها و تأمین اقلام بهداشتی اعلام نشده است، همچنین مشخص نیست که اعتبارات لازم برای افزایش ضریب آمادگی مدارس چگونه تأمین می‌شود.
کرونا و وضعیت مبهم سال تحصیلی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته سبب ایجاد برخی از مشکلات در حوزه‌های مختلف شد، آموزش و پرورش از جمله بخش‌هایی بود که به‌صورت مستقیم تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و دانش آموزان برای ادامه سال تحصیلی با مشکل مواجه شدند.

وزارت آموزش و پرورش برای حل این بحران «پیام‌رسان شاد» را طراحی کرد، پیام‌رسانی که انتظار می‌رفت بخشی از مشکلات آموزشی را حل کند اما نبود دسترسی به این پیام‌رسان در بسیاری از نقاط روستایی سبب تشدید بحران‌های آموزشی شد.

ادامه روند شیوع کرونا در کشور سبب شد که بخشی از افکار عمومی به فکر تعطیلی مدارس و یافتن جایگزینی برای تحصیل دانش آموزان باشند اما رئیس جمهور با اعلام آغاز به کار و افتتاح کلاس‌های آموزش و پرورش در ۱۵ شهریور عنوان کرد: ممکن است نیاز باشد مدارس از اول یا هفتم شهریور باز باشند و دست آموزش و پرورش در این زمینه باز است اما ما مبنا را روز پانزدهم شهریورماه می‌گذاریم.

وی افزود: به وزارت آموزش و پرورش این اجازه داده شد که از ابتدای شهریور، به تناسب استان‌ها آموزش خود را آغاز کند. با توجه به اینکه ممکن است تصمیماتی در مورد تعطیلی یک روز در میان کلاس‌ها یا خلوت‌تر شدن کلاس‌ها گرفته شود، تعطیلی روزهای پنج‌شنبه هم حذف می‌شود.

 

نامناسب بودن شرایط برای بازگشایی مدارس 
صحبت‌های رئیس جمهوری درباره زمان بازگشایی کلاس‌های درس سبب واکنش برخی از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش شد، علی دحیمی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: مدیران خوزستانی هنوز درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس صحبت نکرده‌اند اما با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور، این انتظار می‌رود که کلاس‌های درس در نیمه نخست شهریور امسال به روی دانش آموزان باز شود.

وی می‌افزاید: نیمه نخست شهریور تا اواخر مهرماه معمولاً جزو ماه‌های گرم سال محسوب می‌شوند و برای خوزستانی که یک سوم کلاس‌های درسش فرسوده است و کمبود امکانات سرمایشی در آن سبب سخت شدن اوضاع برای دانش آموزان خواهد شد. 

این کارشناس بیان می‌کند: البته باید توجه کرد که کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند روشن بودن سیستم‌های سرمایشی سبب افزایش میزان ابتلا به کرونا می‌شود و باید دید که تمهیدات آموزش و پرورش در این زمینه چیست.

وی بیان می‌کند: علاوه بر این بخشی از کلاس‌های درس قرار است به صورت مجازی برگزار شود که این امر مستلزم دسترسی به اینترنت است، اما سوال این است که در این بحبوحه ابتلا به کرونا که میزان مصرف اینترنت افزایش یافته، شرکت‌های مخابراتی چرا اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت کرده‌اند؟

دحیمی می‌گوید: این را هم باید بدانیم که بخش زیادی از دانش آموزان ساکن در روستاهای خوزستان دسترسی ساده‌ای به اینترنت ندارند و این مسئله سبب سخت شدن آموزش در این نواحی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مجموع این شرایط نشان می‌دهد که تا 45 روز دیگر، کلاس‌های درس برای حضور دانش آموزان آماده نخواهند بود مگر اینکه شرکت‌های صنعتی به کمک آموزش و پرورش بیایند و با تأمین کمبودهای زیرساختی و حتی وسایل بهداشتی مانند ماسک و الکل برای بازگشایی به موقع مدارس اقدام کنند.


پیشنهادات برای آغاز سال جدید تحصیلی

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز می‌گوید: در نشستی که با حضور وزیر و معاونان آموزش و پرورش پیرامون آغاز سال تحصیلی آینده برگزار شد سه سناریو پیش‌بینی شد که با توجه به وضعیت کرونا شروع سال تحصیلی می‌تواند در سه بازه زمانی اول شهریور، نیمه شهریور یا اول مهر ماه باشد.

کوروش مودت می‌افزاید: از سوی دیگر بنا شد اگر وضعیت سفید باشد آموزش حضوری، اگر وضعیت زرد باشد، آموزش ترکیبی از حضوری و مجازی و اگر وضعیت قرمز باشد آموزش مجازی در شبکه شاد ادامه پیدا ‌کند.

وی پیوستن به شبکه مجازی شاد را بسیار مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی در سطح وزارت آموزش و پرورش در دست انجام است تا اگر در آغاز سال تحصیلی باز هم به آن نیاز شد دانش آموزان بتوانند بدون مشکلی از آن استفاده کنند.

 

مگر بچه‌هایمان را از سر راه آوردیم؟ 
یکی از شهروندان خوزستانی در این باره می‌گوید: ما برای حضور در محل کار مجبور هستیم چرا که رزق و روزی‌مان وابسته به آن است اما تضمین آموزش و پرورش برای حفظ سلامتی فرزندان‌مان چیست؟

وی می‌افزاید: آغاز سال تحصیلی جدید با شرایط اعلام شده سبب تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها می‌شود، از یک سو باید هزینه اینترنت را سه برابر گذشته پرداخت کنیم و از سوی دیگر در صورت برگزاری حضوری کلاس‌ها و محدودیت حضور افراد در سرویس مدرسه، طبیعتاً هزینه سرویس هم بیشتر از گذشته خواهد بود.

محمد جلالی می‌گوید: علاوه بر این‌ها باید به فکر تأمین اغذیه مناسب فرزندان‌مان باشیم تا با حضور در کلاس‌ها به کرونا مبتلا نشوند که همه این‌ها جزو هزینه‌های اضافی مالی است و باید استرس ناشی از حضور در کلاس‌ها را هم به جان بخریم. 

اقدامات لازم برای برگزاری کلاس‌های درس/ بایدها و نبایدهای آغاز سال تحصیلی 
یک استاد دانشگاه در این باره به فارس می‌گوید: در ترم زمستان عده زیادی از دانشجویان ترجیح دادند که در کلاس‌ها و امتحانات شرکت نکنند چرا که وضعیت سلامتی خود را مهم‌تر از وضعیت تحصیلی می‌دانند.

محمد بنی تمیم می‌افزاید: هرچند در یکی دو روز گذشته مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از بهبود وضعیت خوزستان خبر می‌دهند اما یادمان نرود که مسؤولان این دانشگاه در نخستین روز مرداد ماه گفته بودند که 19 شهرستان خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند. 

وی بیان می‌کند: یک نکته مهم که نباید از آن غفلت کرد، بحث امنیت غذایی در خوزستان است که بخش زیادی از شهروندان این استان در وضعیت ناامن غذایی قرار دارند، دولت باید به‌صورت مشخص اعلام کند که برنامه آنها برای افزایش ایمنی بدن دانش آموزان چیست.

بنی تمیم با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که نوجوانان در معرض ابتلا به کرونا نیستند، می‌گوید: با این وجود آمار مبتلایان کم سن و سال کم نیست و این مسئله نشان می‌دهد که این افراد هم در معرض خطر هستند و باید مراقب سلامتی آنها باشیم.

وی ادامه می‌دهد: بهترین راه برای برگزاری این کلاس‌ها، کلاس‌های مجازی است اما متأسفانه زیرساخت لازم در خوزستان فراهم نیست و این مسئله هم آموزش مجازی را به خطر می‌اندازد.

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: دولت در این زمینه باید یارانه‌ای برای مصرف اینترنت در نظر بگیرد چرا که در روزهای گذشته هزینه اینترنت دو تا سه برابر افزایش یافته است.

وی می‌گوید: خانواده‌ها نیز برای آغاز سال تحصیلی استرس زیادی را تحمل می‌کنند چرا که هزینه‌ها بالا رفته و حفظ سلامت فرزندان‌شان در برابر آینده تحصیلی آنها قرار گرفته که لازم است راهنمایی‌های لازم از سوی مشاوران و روانشناسان به والدین داده شود. همچنین آموزش‌های اجتماعی به دانش اموزان برای حفظ سلامتی باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.

  بیش از یک میلیون دانش آموز خوزستانی خود را برای آغاز سال تحصیلی آماده می‌کنند بدون آنکه بدانند چه آینده‌ای در انتظار آنها است.

وضعیت کلاس‌های حضوری هنوز مشخص نیست و برنامه‌های آموزش و پرورش برای ضدعفونی کردن کلاس‌ها و تأمین اقلام بهداشتی اعلام نشده است، همچنین مشخص نیست که اعتبارات لازم برای افزایش ضریب آمادگی مدارس چگونه تأمین می‌شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار