تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۰۳۹۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۹ شهر خوزستان همچنان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند
  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی از میان ۲۷ شهر خوزستان ۱۹ شهر این استان همچنان در وضعیت پرخطر و خیلی ‌پرخطر کرونا قرار دارند.

دکتر محمد علوی  اظهار داشت: هنوز هیچ منطقه سفیدی از وجود ویروس کرونا در خوزستان وجود ندارد و تمام مناطق پرخطر هستند زیرا ویروس در تمام مناطق منتشر شده است.

وی افزود: از ۲ هفته اخیر موارد بیماری و بستری در استان خوزستان کاهش شده است و اکثر تخت‌ها و به ویژه آی ‌سی‌یوها تا حدی خالی شده‌اند و پس از هفت هفته سخت و نفس‌گیر کادر درمانی توانستند نفسی تازه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  ادامه داد: البته همچنان اوضاع شکننده است و نمی‌توان به کاهش اعداد و ارقام دلخوش بود. روز دوشنبه رکورد جانباختگان در کل کشور افزایشی بوده که نشان می‌دهد شرایطی کشور وضعیت مناسبی از نظر کرونا ندارد.

فعلا واکسن تولید نشده است ماسک بزنید

وی با بیان اینکه نباید به خبرهایی مبنی بر عرضه بزودی واکسن کرونا اعتماد کرد گفت:در این برهه زمانی واکسنی موجود نیست برای همین تنها  راهی که می‌تواند ما را در مقابل بیماری ایمن کند شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، توجه به پروتکل‌های بهداشتی و مهم‌تر از همه استفاده از ماسک است.

علوی  بیان کرد:‌ بهترین درمان و پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است اگر همه افراد در همه اماکن ماسک استفاده کنند می‌توان ‌در مقابل بیماری ایستادگی‌ کرد.

وی به تمهیداتی که برای ماه‌های پیش رو اندیشیده شده است نیز اشاره کرد و گفت: یک مساله بسیار نگران کننده برای ما ایام ماه محرم است،  پیش از آمدن عید فطر بارها هشدار دادیم که تجمع و دید و بازدید می‌تواند منجر به چه وضعیتی بشود و این اتفاق نیز به وقوع پیوست اکنون با فرا رسیدن محرم آیین سینه زنی، زنجیرزنی، روضه‌خوانی و عزاداری‌های دست جمعی  را خواهیم  داشت ما برای تمامی این وضعیت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم  و سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته مطالبی مبنی بر بسته شدن مرزهای شلمچه و چذابه در اربعین به گوش می‌رسد اما اگر مرز هم باز شد و بنا شد آیین اربعین انجام شود ما خود را آماده آن شرایط کرده‌ایم.

 علوی با اشاره به مثلث اجتماع، سلامت  و اقتصاد بیان کرد: این مثلث از ارکان مهم یک جامعه است اما بدون سلامت نمی‌توان اقتصاد پویا و جامعه فعال را داشت لذا اهم برنامه‌ریزی‌هایی که سلامت جامعه را تضمین می‌کند باید تدارک دیده شود.

وی بیماریابی را یکی از بهترین راه‌های کنترل بیماری عنوان کرد و گفت: اما این بیماریابی زمانی ارزشمند است که بتوانیم همزمان با یافتن بیمار بتوانیم آن را از جامعه جدا کنیم اوایل شیوع کرونا از افراد خواستند خودشان خود قرنطینگی انجام دهند  اما روند موفقی نبود و خیلی از افراد رعایت نکردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: به کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند و علایم خفیفی دارند توصیه می شود برای حفظ جان خود و عزیزانشان ، خود قرنطینگی را با حساسیت رعایت کنند.

وی با اشاره به تاثیر گرما بر کرونا بیان کرد:  گرما  موجب می‌شود مردم  به اماکن در بسته مراجعه کنند و همین امر موجب می‌شود میزان تماس بیشتر شود که بر افزایش موارد بیماری تاثیرگذار است اما مساله دیگر که مغفول مانده است ذرات این ویروس در دراپلت‌ها( ذرات بسیار کوچک ) به اندازه پنج تا ۱۰ میکرون است. ذرات ویروس کرونا سنگین هستند که در فاصله ۱.۸ متری رسوب می‌کنند اما گرما موجب می‌شود دارپلت‌ها تبخیر شوند و این تبخیر شدید موجب می‌شود اندازه دراپلت از پنج میکرون کمتر شده و همین امر موجب می‌شود به صورت ذراتی دربیایید که در فضا معلق شوند و به فواصل طولانی تری منتقل شوند لذا  در شرایط گرما انتقال هوا برد ویروس کرونا نیز رخ می‌دهد.

وی گفت: در ماه محرم که مردم برای عزاداری گرد هم می آیند این آلودگی که به صورت هوا برد است می تواند افراد بیشتری را درگیر کند و موجب افزایش موارد بیماری شود. 

به گزارش ایرنا، خوزستان بیش از ۲ ماه است که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد ۱۸ شهر خوزستان همچنان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز سه شنبه ۲۷۸ هزار و ۸۲۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۶۳۴ نفر رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار