تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۰۳۹۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واسطه ازدواج جوانان شدن چه پاداشی دارد؟/ دو اصل مهم در زندگی مشترک
ازدواج خوب می‌تواند خیر دنیا و آخرت را برای همسران به ارمغان بیاورد؛ به شرط آنکه برخی اصول در زندگی مشترک رعایت شود.‌
حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل سخنران و کارشناس مذهبی ، درباره ویژگی‌های ازدواج پسندیده اظهار کرد: در ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) چند نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه قبل از خواستگاری امیرالمومنین (ع) بسیاری از مشاهیر و ثروتمندان از دخت رسول خدا (ص) خواستگاری کردند و حتی برخی از این ثروتمندان مهریه‌های بالایی را پیشنهاد دادند، اما پیامبر (ص) هیچ کدام را نپذیرفت. درسی که از این موضوع می‌توان گرفت این نکته است که ملاک خواستگاری مال دنیا و شهرت نیست و ما نیز اگر مدعی پیروی از رسول خدا (ص) هستیم، باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

دو اصل مهم در استمرار زندگی مشترک چیست؟

اهمیت دادن به نظر دختران در ازدواج

وی به نکته مهم دیگری در باب ازدواج اشاره کرد و گفت: هنگامی که امام علی (ع) برای خواستگاری حضرت زهرا (س) پیشقدم شدند، حضرت رسول (ص) خطاب به امیرالمومنین فرمودند: صبر کن نزد او بروم و نظر او را جویا شوم. این کلام گویای این مطلب است که پدر در هر جایگاه مادی و معنوی که باشد، باز ملاک نظر دختر است که می‌خواهد با همسر خود یک عمر در آرامش و آسایش زندگی کند.

دو اصل مهم در استمرار زندگی مشترک چیست؟

نقش دعا در زندگی مشترک

حجت الاسلام کفیل ادامه داد: وقتی که بنا بر ازدواج امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) شد، پیامبر (ص) دست به دعا شدند و فرمودند: «اللهم بارک فیهما وبارک لهما فی بنائهما»؛ خدایا به فاطمه و علی و زندگی آن‌ها برکت بده. به این معنا که در زندگی مشترک بیشتر از نیاز به مسائل مادی، نیازمند پیوند و ارتباط با خداوند متعال هستیم، زیرا دعا آثار بسیار مهمی برایمان دارد و حتی در روایات به تاثیر آن در رد بلا‌های ناگهانی اشاره شده است.

این کارشناس مذهبی به چند ویژگی مهم دیگر از ازدواج آسمانی امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما السلام اشاره کرد و گفت: مسیر زندگی باید در کانال ارتباط با خداوند باشد تا همسران بتوانند به کمال خود در زندگی مشترک برسند؛ هنگامی که پیامبر (ص) به دختر خود می‌گویند، علی را چگونه یافتی و  از امام علی (ع) نیز می‌پرسند، فاطمه را چگونه یافتی؟ هردو جوابشان «بهترین کمک برای رسیدن به خدا» است. متاسفانه گاهی زن و مرد کمک کننده برای قرار گرفتن در مسیر شیطان می‌شوند؛ در صورتی که ازدواج برای رسیدن به قرب الی الله است.

دو اصل مهم در استمرار زندگی مشترک چیست؟

تهیه جهیزیه در اسلام با کیست؟

وی افزود: امیرالمومنین (ع) آنچه از ثروت دنیا داشت به میدان آورد و با تنها دارایی خود یعنی زره جهیزیه و مایحتاج زندگی را تهیه کردند؛ متاسفانه امروزه در کشور ما تهیه جهیزیه به گردن خانواده عروس است؛ در صورتی که در اسلام تهیه جهیزیه بر عهده خانواده پسر است و چه زیباست برای اینکه به خانواده‌ای فشار اقتصادی نیاید، خانواده‌ها دست به دست هم دهند و در تهیه جهیزیه به یکدیگر کمک کنند.

حجت الاسلام کفیل توضیح داد: ازدواج باید همراه با نگاه توحیدی باشد به عنوان مثال اگر امیرالمومنین (ع) در نماز به فرد فقیر انفاق کرد؛ وجود نازنین حضرت زهرا (س) نیز در شب عروسی انفاق یادشان نرفت. در نتیجه زندگی مشترکی که با توجه به دیگران آغاز شود،خداوند هم زن و شوهر را در تربیت فرزندان یاری می‌کند. خداوند در این باره در قرآن می فرماید:  «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا»؛ و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند!

سن مناسب ازدواج

وی در مورد سن مناسب ازدواج برای جوانان گفت: حاکمیت و خانواده ها باید برنامه ریزی کنند که جوانان در سن مناسب ازدواج کنند. مهم‌ترین دغدغه در جامعه باید ازدواج جوانان باشد. خداوند متعال همان‌گونه که سفارش به انجام عبادات مانند نماز و روزه می‌کند، در مقابل به ایجاد زمینه ازدواج به عنوان یک وظیفه شرعی و عرفی نیز اشاره دارد.

دو اصل مهم در استمرار زندگی مشترک چیست؟

پاداشی که خداوند برای معرفی دختر و پسر برای ازدواج می‌دهد

حجت الاسلام کفیل درباره معرفی دختران و پسران برای تشکیل زندگی مشترک به چند فضیلت اشاره کرد و افزود: شخصی که دختر و پسر را به هم می‌رساند، پنج جایگاه و فضیلت نزد خداوند دارد؛ اول اینکه رسول خدا (ص) می‌فرمایند: کسی که حرکت کند تا دختر و پسری به هم برسند، خداوند ثواب یک سال نماز و روزه به ازای هر قدم به او می‌دهد و در قیامت تاج پادشاهی بر سرش می‌گذارد. همچنین در روایات آمده است خداوند متعال هر که از صدیقین و خوبان را که دوست دارد، همنشینش می‌کند، در روز قیامت به او به نظر رحمت نگاه می‌کند و در سایه عرش خود قرارش می‌دهد.

دو اصل مهم در استمرار زندگی مشترک چیست؟

دو اصل مهم در زندگی مشترک

این کارشناس مذهبی به دو اصل مهم برای بقای زندگی اشاره کرد و گفت: هنگامی که زندگی مشترک شروع شد نیازمند دو اصل مودت و رحمت برای استمرار و بقاست. دلیل اختلافات و طلاق‌ها نبود این دو اصل است؛ مودت به معنای محبت همراه با عمل است یعنی در زندگی فقط نباید زبانی ابراز علاقه داشت و باید در عمل هم این علاقه را ابراز کرد و رحمت نیز یعنی توجه بدون توقع از همدیگر به این معنا که از هم توقع نداشته باشیم و در زندگی با خداوند معامله کنیم.

سه وظیفه همسران در زندگی مشترک

حجت الاسلام کفیل در پایان تصریح کرد: سه وظیفه‌ای که همسران در زندگی دارند، عشق به همسرداری، عمل به وظایف خود و مراقبت از تداوم زندگی است. ازدواج آنقدر در زندگی دنیا و آخرت تاثیرگذار است که حتی برکات ازدواج بعد از مرگ نیز بروز می‌کند، ولی متاسفانه مانع ازدواج در جامعه امروزی ما مسائل اقتصادی است که این موضوع با حضور مبلغین در بحث فرهنگ سازی ازدواج آسان باید برطرف شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار