تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۰۳۸۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سازمان آب و برق خوزستان به شلتوک کاران حوضه مارون هشدار داد
  معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به افزایش بی‌رویه کشت تابستانه و احتمال عدم تامین آب مورد نیاز آن هشدار داد و گفت: با وجود اعلام ممنوعیت کشت شلتوک در حوضه رودخانه مارون، سه هزار هکتار زیر کشت این محصول رفته است.

فراز رابعی اظهار داشت: کشت وسیع شلتوک در حوضه مارون باعث شده است، شهرستان شادگان که در پایین دست این حوضه قرار دارد کمتر از نیمی از سهمیه آب کشت تابستانه خود را دریافت کند.

وی تصریح کرد: ۲۳ تیر ماه، ۷۰ مترمکعب برثانیه آب از سد مارون رهاسازی شده اما شادگان نتوانسته سهمیه خود را از این آب بگیرد.

رابعی با ابراز نگرانی از توسعه کشت تابستانه خارج از برنامه، افزود: بر اساس مصوبات شورای کشاورزی قرار بوده ۱۲۸ هزار هکتار کشت شلتوک در استان در حوضه‌های کرخه، دز و کارون انجام شود اما تا کنون در این سه حوضه ۱۵۲ هزار هکتار زیر کشت شلتوک رفته است.

وی اضافه کرد: در سه حوضه آبی کشت بیش از ۲۴ هزار هکتار شلتوک خارج از برنامه انجام شده که با ادامه این روند، امکان تامین آب مورد نیاز این محصولات وجود نخواهد داشت.

رابعی گفت: علاوه بر کشت وسیع شلتوک، سایر محصولات نیز خارج از برنامه کشت شده به طوری که مثلا در حوضه مارون که قرار بوده ۵۰ درصد محدودیت کشت ایجاد شود، تقریبا کشت تابستانه به صورت کامل انجام شده است.

به گفته وی این گزارش‌ها طبق آخرین پایش‌های انجام شده در دهه دوم تیر ماه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تصویربرداری به وسیله پهباد به دست آمده و به مقامات مسئول منتقل شده است تا برخورد لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی برای آب کشت تابستانه به صورتی است که امکان بارگذاری جدید در آن وجود ندارد و با افزایش کشت بی‌رویه و کمبود آب، کشاورزان متحمل خسارت خواهند شد بنابراین ضروری است همه دستگاه‌های مرتبط در سازمان آب و برق، جهاد کشاورزی، استانداری و فرمانداری‌ها و کشاورزان برای تحقق برنامه کشت تابستانه تلاش کنند.

رابعی اظهار داشت: تاکنون در سه حوضه کارون، دز و کرخه، خروجی آب از سدها مطابق برنامه عمل شده و در حوضه مارون نیز، بعد از تغییر برنامه اولیه، مطابق برنامه اصلاح شده خروجی ها تنظیم شده است، اما با افزایش بیش از اندازه سطح زیر کشت از بابت تامین آب نگرانی وجود دارد.

وی همچنین درباره اولویت‌های برنامه ریزی منابع آب توضیح داد: تامین آب مصارف غیر کشاورزی شامل شرب و بهداشت، محیط زیست و صنعت در اولویت نخست برنامه ریزی است، در مصارف کشاورزی نیز ابتدا کشت‌های دائم و بعد از آن زراعت در برنامه ریزی منابع آب لحاظ می‌شود.

بر اساس این گزارش، حاجی‌زاده مدیرکل سابق مدیریت بحران خوزستان از دی ماه پارسال، حوضه‌های مارون- جراحی و زهره را با توجه به میزان ورودی‌های آب، در شرایط هشدار اعلام کرده بود. این حوضه امسال با ۳۰ درصد خشکسالی مواجه است. بر همین اساس سازمان آب و برق خوزستان نیز ۱۴ اردیبهشت در اطلاعیه‌ای کشت شلتوک را در اراضی کشاورزی تحت پوشش حوضه‌های مارون - جراحی و زهره‌ - هندیجان ممنوع اعلام کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشت وسیع شلتوک در رامشیر و امیدیه در بالادست شادگان باعث شده که سهمیه آب این شهرستان تامین نشود. شادگان در جنوب خوزستان و انتهای حوضه مارون- جراحی قرار دارد که علاوه بر ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، ۱۲ هزار هکتار نخیلات آن به دلیل بی‌آبی در معرض نابودی است. این در حالیست که صبری‌پور سرپرست فرمانداری شادگان گفته است: این شهرستان با مشکل تامین آب کشاورزی مواجه و نیازمند رسیدگی فوری است.

اوایل خرداد ماه وزیر نیرو اعلام کرد که مجوز کشت شلتوک در خوزستان صادر شده است. متعاقب آن شورای کشاورزی خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹ - ۱۳۸۸ سطحی معادل ۱۲۸هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان برای کشت شلتوک را تصویب کرد. به گفته سید احمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تا ۲۱ تیر ماه، ۱۲۱هزار هکتار معادل ۹۰درصد برنامه کشت شلتوک در خوزستان انجام شده‌است و ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان ماه جاری زیر کشت این محصول قرار می‌گیرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار