تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۲۰۳۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش/ خوزستان، خرماپزان و کرونا...
  این روزها خوزستان گرم است؛ آفتاب که می‌تابد، حس گرما نه، احساس سوختگی می‌کنید؛ "خرماپزان" است، یعنی فصل بار آمدن رطب روی نخل. تحمل گرمای خوزستان در روزهای عادی هم بسیار سخت است چه برسد با ماسک در روزهای کرونایی.

  امسال هوای خوزستان دیرتر گرم شد و با خنکی اردیبهشت و گرمای ملایم خرداد مردم انتظار داشتند که امسال در طول تابستان هوا کمی بهتر باشد اما از نیمه دوم تیرماه به بعد بود که دما بالا رفت و در روز بیست و یکم همین ماه، از سوی سازمان جهانی هواشناسی امیدیه به عنوان گرم‌ترین شهر در مناطق مسکونی جهان با دمای ۵۰.۹ درجه سانتیگراد معرفی شد.

بنا بر پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خوزستان از ۲۸ تیرماه به بعد در چند روز متوالی، دمای خوزستان به بالای ۵۰ درجه هم می‌رسد؛ این پیش‌بینی، خوزستان را به تعطیلی کشاند.

به علت افزایش دما و رطوبت، به دستور استاندار خوزستان ادارات و بانک‌های ۲۲ شهرستان در استان خوزستان در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه این هفته تعطیل خواهند بود.

غروب شنبه در خیابان نادری اهواز شهروندان نفس‌زنان راه می‌روند. در قسمت ماشین‌روی خیابان، یک وانت آبی‌رنگ پر از قالب‌های یخ و بدون نایلون یا هر پوشش دیگری، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. دست‌فروشان و بعضی از مغازه‌داران بازار معمولا یخ مورد نیاز روزانه خود را برای رو به راه کردن آب تگری، از این وانتی‌ها می‌خرند، همان‌جا هم یخ‌ها را با چکش می‌شکنند و در کلمن‌هایشان می‌ریزند، در همین وضعیت شیوع ویروس کرونا.

یکی از دست‌فروشان اهوازی، صورتش را به سمت آسمان می‌گیرد و می‌گوید: "چقدر داغ است! سوختم. مردم تا حالا از ترس کرونا بیرون نمی‌آمدند حالا هم گرما اضافه شده. از صبح تا حالا ۱۰ هزار تومان فقط پول آب داده‌ام. هر چی کار می‌کنیم از دست می‌رود."

در خیابان سعدی نیز زن میانسالی که صورتش از گرما کبود شده، به همسرش کمک می‌کند تا وسایل مغازه‌شان را بچینند. ماسکش را کمی پایین می‌آورد تا نفسی بکشد. از شدت گرما نمی‌تواند به کار ادامه بدهد و می‌نشیند. دو سه لیوان آب یخ روی شالش می‌ریزد و کمی آب می‌نوشد اما به نظر می‌رسد این کارها تنها چند دقیقه حالش را بهتر می‌کند.

او می‌گوید: "قبلا در مغازه کارگر داشتیم و من به کمک شوهرم نمی‌آمدم اما بعد از عید که بازار خراب شد دیگر نتوانستیم حقوق کارگر را بدهیم، من هم گفتم به شوهرم کمک کنم."

در خیابان جعفری یکی دیگر از خیابان‌های مرکز شهر اهواز، دست‌فروشانی هستند که از حاشیه شهر به مرکز می‌آیند و ظهرها هم به خانه نمی‌روند. یکی از آنها می‌گوید: "ما دیگر به گرما عادت کرده‌ایم اما امروز خیلی گرم است."

بسیاری از این دست‌فروشان ماسک نزده‌اند و می‌گویند مگر با ماسک می‌توانیم نفس بکشیم؟!

یکی از زنان دست‌فروش خیابان جعفری می‌گوید: "امروز از گرما حالم خیلی بد شد. حس کردم دارم می‌میرم اما رفتم پیش یکی از مغازه‌دارها و جلوی باد کولر نشستم تا حالم کمی بهتر شد. بعدش هم ماسکم را درآوردم."

هر چند این روزها خیابان‌های اهواز خلوت‌تر هستند اما باز هم تعدادی از مردم، به مرکز شهر می‌آیند.

یکی از شهروندان اهوازی که ماسک زده اما هر چند ثانیه ماسکش را پایین می‌کشد، می‌گوید: "من اصلا بیرون نمی‌روم اما حالا مجبور شده‌ام. همیشه ماسک می‌زنم اما امروز اصلا نمی‌توانم ماسک را تحمل کنم."

یکی دیگر از شهروندان که برای مراجعه به مطب پزشک به مرکز شهر آمده است هم می‌گوید: "والله نمی‌دانیم چه کار کنیم. از یک طرف گرانی از یک طرف گرما. قبلا حداقل می‌توانستیم چند روز به مسافرت برویم اما حالا از این هم محروم هستیم. من اگر مجبور نبودم بیرون نمی‌آمدم. مرتب ماسک می‌زنم، امروز خفه شدم اما ماسک را تحمل کرده‌ام."

یکی از مغازه‌داران نیز می‌گوید: "شنیده‌ام می‌گویند وقتی کولر روشن است باید پنجره باز باشد تا ویروس کرونا در فضا نچرخد. من هم در را باز گذاشتم اما دارم می‌پزم. امروز صبح هیچ مشتری نداشتم و الان هم که فعلا هیچی. نمی‌دانیم چه کنیم."

یک راننده تاکسی هم که چفیه‌اش را خیس کرده و روی سرش گذاشته، عرق پیشانیش را با پشت دستش پاک می‌کند و می‌گوید: "هوا گرم و دم است. نمی‌توانم مرتب ماسک بزنم. من تنها وقتی مسافر دارم ماسک می‌زنم. وقتی می‌خواهم مسافر بزنم که نمی‌توانم با ماسک داد بزنم. حنجره‌ام پاره می‌شود و نفسم هم می‌گیرد."

یکی از دست‌فروشان که در کنار خیابان آب و آبمیوه می‌فروشد، می‌گوید: "تا چند روز پیش مردم می‌ترسیدند آب بخرند که کرونا نگیرند اما این روزها فروشم بد نیست. بالاخره مردم تشنه هستند و آب می‌خرند."

به گزارش ایسنا، بنا به گفته محمدامین زرگر رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در پی پیش‌بینی افزایش دما در خوزستان و احتمال گرمازدگی شهروندان، تمامی پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در این هفته در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  در هفته جاری احتمال وقوع دماهای بالای ۵۰ و حتی ۵۱ درجه سانتیگراد در مناطق غربی، شمالی و مرکز استان خوزستان وجود دارد.

وی افزود: در صورت وقوع چنین دمایی در یک روز، معمولا ساعات فعالیت ادارات کاهش می‌یابد اما اگر در یک هفته، چند روز دمای بالا رخ دهد؛ ادارات را تعطیل می‌کنند.

سبزه‌زاری بیان کرد: فعلا طبق مدل‌های هواشناسی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده (۵ و ۶ مردادماه) نیز در خوزستان دماهای ۵۰ و ۵۱ درجه خواهیم داشت.

وی هشدار داد: با وقوع چنین دماهایی احتمال وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در چنین شرایطی مردم تا حد امکان به ویژه در ساعات ظهر در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

به گزارش ایسنا، با افزایش دمای خوزستان و تجربه روزهای گرم در اولین ماه تابستان در روزهای اوج شیوع کرونا، استفاده از ماسک را برای مردم بسیار سخت کرده است. حالا که با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مداوم مسئولان بهداشتی، مردم به ماسک روی آورده‌اند نگرانی کنار گذاشتن این وسیله خودمراقبتی در خوزستان به دلیل  شدت گرما وجود دارد.

از طرف دیگر نیز در صورت بالا بودن موارد گرمازدگی و مراجعه بیماران گرمازده به مراکز درمانی، احتمال ابتلای این بیماران به کرونا نیز وجود دارد.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار