تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۷۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کودکانه‌هایی با چاشنی فاضلاب/ غبار محرومیت بر چهره «سیاحی»
کوی سیاحی اهواز سال‌هاست که از کیفیت پایین خدمات شهری رنج می برد و کانال فاضلاب روباز خیابان فلاحی آن نیز به یک غده سرطانی مبدل شده و جان سه کودک را هم گرفته است.
کودکانه‌هایی با چاشنی فاضلاب/ غبار محرومیت بر چهره «سیاحی»

 کوثر کریمی: این جا سیاحی است، منطقه‌ای محروم در حاشیه غرب اهواز و خیابان‌های منطقه مزین به فاضلاب‌های سرگردان و زباله‌های رها شده است، شاید بهتر باشد به جای خیابان نام «استخر فاضلاب» را روی آن گذاشت. از هر خیابانی که گذر کنید صحنه‌های تکان‌دهنده به نمایش گذاشته می‌شود، از بازی کودکان در چاله‌های فاضلاب تا آب‌تنی کودکانی که به واسطه رها شدن در فاضلاب به قیمت بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی متولیان جمع‌آوری فاضلاب رنج بوی تعفن و بیماری را آن هم ارزان به جان می خرند.

بازی مرگ به قیمت ناچیز، هرچند کوی سیاحی سال‌هاست که در منتها الیه شمال غرب اهواز جای گرفته و اکنون در چارچوب طرح جامع شهری به حساب می‌آید اما انگار کوی سیاحی وصله ناجوری به تن اهواز به حساب می‌آید و طوری با آن رفتار می‌شود که انگار فرزند سر راهی یا ناخواسته است.

بالا زدگی و بیرون‌زدگی فاضلاب و سرازیر شدن آن در خیابان‌ها چنان صحنه‌های ناخوشایندی را در برابر دیدگان ساکنان آن رقم زده که حد و حساب ندارد اما ساکنان آن سال‌هاست که از سر ناچاری به این صحنه‌های ناخوشایند عادت کرده‌اند.

تجمع زباله‌های سرگردان و رها شده شهری در گوشه و کنار خیابان‌ها و جولان سگ‌های ولگرد، حیوانات وحشی، موش و حشرات موذی که عامل انتقال بیماری هستند، نقطه اوج ضعف خدمات‌رسانی مدیریت شهری در کوی سیاحی است.

به همه این مصائب باید نبود آب شرب با کیفیت و قطعی آب در اکثر ساعات روز را هم اضافه کرد. مشکلی که قدمتی به اندازه نصف عمر سیاحی دارد و ساکنان کوی سیاحی مجبورند آب را از سه‌چرخه‌هایی بخرند که حالا باید اسم آنها را آبفای سیار گذاشت.

این همه داستان کوی سیاحی اهواز است، تراژیکی‌ترین داستان و تراژدی ناتمام انسانی در منطقه‌ای که فاصله چندانی تا مناطق مرکزی شهر اهواز ندارد.

مصائب فاضلاب از مرگ کودکان تا ریزش خانه‌ها

صیوانی مرد ۶۰ ساله‌ای که ۳۵ سال قبل در کوی سیاحی ساکن شده و قدمت این منطقه را بالای ۴۵ سال عنوان می‌کند و می‌گوید: مشکلات این منطقه بسیار هستند که مادر آنها «فاضلاب» است، جوی روباز این خیابان باعث در محاصره فاضلاب مانده خانه‌ها شده که حتی منجر به ریزش خانه‌ها شده است.

او ادامه می‌دهد: سه سال قبل استاندار خوزستان وعده اجرای پروژه فاضلاب کوی سیاحی را داشت که حقیقتاً آن را به فال نیک گرفتیم و قرار بود یک ساله اجرا شود ولی بعد از سه سال تاکنون حتی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد نبودیم و مشکل اعتباری را برای عدم پیشرفت طرح اعلام می‌کنند.

این شهروند ساکن کوی سیاحی با گلایه از نبود سالن ورزشی و امکانات تفریحی برای جوانان یادآور می‌شود: منطقه‌ای وسیع که با کوی مندلی بالغ‌بر سه هزار نفر جمعیت داریم در حالی که برخی از شهرها خدمات و امکانات خوبی دارند ولی این دو منطقه ما امکانات یک روستا هم ندارند.

صیوانی با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر دولت به جای هزینه برای بزهکاران به تأمین علایق جوانان به خصوص در حوزه ورزش اهمیت بدهد، اضافه می‌کند: با تمام وجود از همه خواسته‌های اولیه خود گذشته‌ایم و تنها خواسته اصلی ما در حال حاضر حل مشکل فاضلاب است و خانواده‌ها بعد از پنج دقیقه بیرون رفتن فرزندان خود نگران غرق شدن آنها در کانال فاضلاب می‌شوند.

او با اشاره به فوت سه کودک در این کانال فاضلاب، گلایه می‌کند: نه شرکت آب و فاضلاب و نه شهرداری هیچ کدام مسئولیت فوت این کودکان را بر عهده نگرفتند و با مرگ اولین فرزند خانواده که نیم ساعت بعد جسد او از کانال فاضلاب بیرون آمد دیگر شیرازه خانواده از هم پاشید.

مسئولان به فکر کودکان باشند

مرد دیگری که ساکن کوی سیاحی است، می‌گوید: از سال ۷۰ ساکن این منطقه شده‌ام و دو سال قبل نوه یک سال و نیمه‌ام که از خانه بیرون آمده بود و با یک لحظه غفلت در این جوی روباز غرق و جان خود را از دست داد.

او با طرح این سوال که» چرا تاکنون کاری برای کوی سیاحی انجام نشده و شرکت فاضلاب و شهرداری مردم را پاس‌کاری می‌کنند؟» یادآور می‌شود: هر خانواده ساکن سیاحی یک شط لجن مقابل خانه دارد که همیشه باید مراقب کودکان باشیم تا غرق نشوند؛ این لجن و فاضلابی که در منطقه وجود دارد قطعاً باعث بروز بیماری وبا و حتی خطری برای ابتلای مردم به کرونا است.

این شهروند ساکن کوی سیاحی با اشاره به اینکه‌ای کاش مسئولان به فکر کودکان کوی سیاحی باشد، ادامه می‌دهد: مسئولان همه باید جوابگوی خداوند متعال باشند چرا که آنها در مقابل مردم مسئول هستند و باید مشکلات شهروندان را حل کنند.

برق و گاز نیز درد مردم است

امام جماعت مسجد امام موسی کاظم (ع) کوی سیاحی می‌گوید: این منطقه با وسعت بالا، جمعیت سه هزار نفری و قرار گرفتن در مرکز اهواز ولی متأسفانه از امکانات و خدمات‌رسانی محروم است.

رحیم عبیداوی با اشاره به عقب‌ماندگی منطقه می‌افزاید: نمی‌دانیم از کدام مشکل کوی سیاحی حرف بزنیم، از فاضلاب و قطعی برق تا نبود گاز کشی و آسفالت همه درد مردم این منطقه هستند که مهم‌ترین آن دفع فاضلاب است.

وی با گلایه از اینکه برخی مناطق اهواز حتی شاید دو تا سه بار آسفالت می‌شوند ولی مناطق محروم از جمله کوی سیاحی آسفالت قابل قبولی ندارد، بیان می‌کند: حتی برخی خیابان‌ها تاکنون آسفالت نشده‌اند و هرچقدر که فریاد زدیم ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

امام جماعت مسجد امام موسی کاظم (ع) کوی سیاحی عنوان می‌کند: مسئولان به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند. سه سال قبل وعده و وعید شنیدیم ولی متأسفانه در مناطق محروم شاهد تبعیض هستیم که مسئولان حاضر به خدمت‌رسانی به مردم ساکن در این مناطق نیستند.

عبیداوی بیان می‌کند: امام راحل فرمودند «خدمت به مردم عبادت است» ای کاش مسئولان با همین کلام امام راحل نسبت به مردم احساس مسئولیت بیشتری داشته و به قول و وعده‌های خود عمل کنند اما متأسفانه برخی از مسئولان فقط کاغذبازی و پاس‌کاری را بلد هستند.

وی انتقاد می‌کند: به استاندار خوزستان اعلام کردیم که یک دستور قطعی برای کار کردن به مسئولان صادر کنید تا پروژه را شروع کنند چون مردم این منطقه دیگر از قول بعضی مسئولان سیر و خسته شده‌اند و حتی اسم چوپان دروغگو را برای برخی از مسئولان استان به خصوص در شهرستان اهواز انتخاب کردیم چون خیلی از وعده‌ها را شنیدیم که عملی نشده‌اند.

امام جماعت مسجد امام موسی کاظم (ع) کوی سیاحی می‌گوید: از مسئولان ملی به خصوص ریاست قوه قضائیه درخواست داریم تا مشکلات و معضلات مردم را خودشان مستقیم پیگیری و به مناطق محروم و حاشیه‌نشین نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا این مشکلات و معضلات را برطرف کنند.

حل مشکل کانال فاضلاب کوی سیاحی

معاون عمرانی استاندار خوزستان  بیان می‌کند: مناطق حاشیه شهر اهواز به طرح جامع این شهر الحاق شده‌اند و دیگر هیچ مانع قانونی برای خدمات‌رسانی دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری وجود ندارد.

فاضل عبیات با تأکید بر لزوم حضور پررنگ‌تر شهرداری اهواز برای مدیریت پسماند با کیفیت در کوی سیاحی ادامه می‌دهد: طی چند روز اخیر با بازدیدهای انجام شده تصمیماتی مبنی بر اجرای شبکه فاضلاب برای کوی سیاحی و به خصوص خیابان فلاحی (دارای کانال یا جوی روباز فاضلاب) گرفته شد.

وی عنوان می‌کند: همچنین مقرر شده تا جهاد کشاورزی منبعی را برای تأمین آب شرب احشام و گاومیش‌های این منطقه در نظر داشته باشد تا دیگر از کانال فاضلاب برای این کار استفاده نکنند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در پایان می‌گوید: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با اصلاح کانال فاضلاب فعلی، تغییر محسوسی از ارائه خدمات برای مردم منطقه کوی سیاحی قابل لمس شود.

الحاق مناطق حاشیه با ۴۰ سال عقب‌ماندگی به طرح جامع

عضو شورای شهر اهواز  اظهار می‌کند: مناطق حاشیه شهر اهواز در طرح جامع دیده نشده بودند ولی اعضای شورای پنجم به دلیل آشنایی با شرایط منطقه و وضعیت مردم ساکن در این گونه مناطق برای قرار گرفتن آنها در طرح جامع شهری پیگیر شدند.

رحیم کعب عمیر با اشاره به الحاق مناطق کم برخوردار به طرح جامع شهر اهواز ادامه می‌دهد: با انجام این کار حجت بر ادارات خدمات دهنده تمام شده که در برنامه‌ریزی، مطالعات، طراحی و ردیف‌های اعتباری این مناطق را ببیند.

وی با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها و ادارات خدمات دهنده از جمله گاز، آب و فاضلاب، برق، بهداشت، آموزش و پرورش و شهرداری باید طرح‌های خود را برای این مناطق دارای عقب‌ماندگی ۳۰ تا ۴۰ ساله داشته باشند، در خصوص کوی سیاحی می‌گوید: حوزه غرب جاده خرمشهر شامل محلات مختلف از جمله سیاحی، مندلی، کروشات، سادات، گلدشت، گلبهار و ملاشیه است که به غیر از عین دو (آن هم با شبکه فاضلاب نصف و نیمه) به طور عمومی فاقد شبکه فاضلاب هستند.

عضو شورای شهر اهواز می‌افزاید: یک ماه قبل جلسه‌ای در دفتر تسهیلگری کوی سیاحی با حضور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز برگزار شد تا رسیدگی بیشتری به این منطقه داشته باشیم که اجرای طرح پنجشنبه و جمعه‌های جهادی برای اهالی شروع شده است هرچند که شهرداری متولی فاضلاب نیست اما به دنبال هدایت آب به سمت کانال چمران هستیم.

کعب عمیر با اشاره به اینکه لایروبی کانال باعث عمیق شدن آن و افزایش خطر غرق‌شدگی کودکان می‌شود، بیان می‌کند: مشکل گازرسانی به این منطقه نیز حل شده و شرکت گاز در حال تأمین زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گازرسانی است.

ظاهراً این طور به نظر می‌رسد که مسئولان اهوازی تا زخمی چرکین نشود و کارد به استخوان نرسد، عادت ندارند به وظایف خود عمل کنند و با توجه به اصلاح طرح جامع شهر اهواز و قرار گرفتن کوی سیاحی در محدوده شهری اهواز نهادهای متولی مثل شهرداری و آبفای استان هیچ بهانه‌ای برای عدم رسیدگی به مشکلات در کوی سیاحی ندارند.

علاوه بر این شاخص‌های رفاهی و فرهنگی و اجتماعی در آن منطقه باید تقویت شود تا مردم احساس رضایتمندی بیشتری داشته باشند، در غیر این صورت ناامنی و مهاجرت به سایر مناطق شهر پیامد منفی این محرومیت خواهد بود.

وجود زباله‌های سرگردان و رها شده و خطرات بهداشتی ناشی از آن برای سلامتی مردم ایجاب می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل زباله سر و سامان درستی بگیرد و همچنین آبفای استان نیز طبق گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان موظف به رسیدگی شده که مشکل فاضلاب این منطقه را حل کند و امیدواریم این کار نمایشی و مقطعی نباشد.

از طرفی آبفای استان باید مشکل آب آشامیدنی سالم و بهداشتی این منطقه را حل کند، قطعی مکرر آب و یا نداشتن آب در چند روز متوالی و پایین بودن فشار آب در ایام حساس کرونا و نیاز مردم به نظافت برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا حل مشکل را واجب می‌کند.

از طرفی با توجه به نوع کسب و کار مردم منطقه که دامدار و کشاورز هستند، جهاد کشاورزی استان موظف است هر چه زودتر برای تأمین آب دام اهالی منطقه چاره‌اندیشی کند.

نهادهای فرهنگی نیز باید در زمینه فرهنگی و اجتماعی به کمک مسئولان آمده و با توجه به بحث بهداشت انتظار می‌رود که دانشگاه علوم پزشکی اهواز نظارت جدی‌تری بر روند رسیدگی‌های بهداشتی و تقویت سرانه‌ها و شاخص‌های بهداشتی در کوی سیاحی و سایر مناطق حاشیه‌نشین داشته باشد.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار