تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۲۰۳۳۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبت زادآوری اکراس آفریقایی گونه کمیاب خاورمیانه در تالاب هورالعظیم
ثبت زادآوری اکراس آفریقایی گونه کمیاب خاورمیانه در تالاب هورالعظیم

 رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: زادآوری اکراس آفریقایی گونه کمیاب خاورمیانه در تالاب هورالعظیم توسط علی ‌سجاد جلالی محیط‌بان آبادانی مشاهده و ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان علی فتحی‌نیا سه‌شنبه اظهار داشت:اکراس‌ها پرندگان کنار آبزی هستند که در ایران سه گونه اکراس شامل اکراس سیاه ؛ اکراس آفریقایی و کفچه نوک در خوزستان قابل مشاهده است.

وی افزود: در پایش  پرندگان جوجه آور هورالعظیم  در تیرماه ۱۳۹۹ یک اکراس آفریقایی نابالغ و جوان که به تازگی آشیانه را ترک  کرده مشاهده شد که این یافته‌ای ارزشمند در خصوص حضوروجوجه آوری این گونه در تالاب هورالعظیم است .

فتحی‌نیا اظهار داشت: این پرندگان در تالاب هور العظیم مقیم هستند یعنی علاوه بر جمعیت مهاجرزمستان گذران، یک جمعیت هم کل سال در هور العظیم قابل مشاهده است که این اطلاعات یافته‌ ای جدید است و با پایش مستمر سالیانه این گونه‌ها مشخص شده است.

فتحی‌نیا بیان کرد: اکراس (ناز) آفریقایی با نام انگلیسی (African Sacred Ibis) و با نام علمی (Threskiomis aethiopicus) از گونه های کمیاب برای خاورمیانه است که در برخی استان‌های جنوب کشور به صورت سرگردان اما در استان خوزستان و تالاب هورالعظیم بصورت مقیم مشاهده می‌شود.

وی افزود:حضوراین گونه‌های ارزشمند بر غنای زیستی پرندگان هورالعظیم و خوزستان افزوده است و با توجه به کمیاب بودن اکراس آفریقایی وعلاقه محققان و پرنده‌نگرها حضور این گونه به صورت آزاد و رها و مشاهده زندگی طبیعی این گونه ارزش فراوانی دارد.

هور العظیم گنج تنوع زیستی پرندگان خوزستان و ایران است و برخی گونه های بسیار کمیاب خاورمیانه مانند سسک نیزار خوزی؛ غول حواصیل؛ باکلان مارگردن  و اکراس آفریقایی را در خود جای داده است .

حفاظت از این گنج زیستی و تامین حقابه منظم سالیانه و جلوگیری از تخریب زیستگاه و شکار مهمترین اقدامات حفاظتی برای این منطقه مهم زیستی می باشد.

خوزستان با دارا بودن بیش از ۳۸۰ گونه پرنده بهشت پرندگان ایران و خاورمیانه محسوب می شود و تالاب های خوزستان مانند تالاب هور العظیم ارزش فوق العاده جهانی دارد .

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار