تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۰۳۲۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"معابرخوری" در منطقه پیام‌آوران دزفول/تصاویر
 معابر عمومی در منطقه پیام آوران دزفول به سبب نبود نظارت کافی از سوی مالکان تصرف شده و به طوری که تردد مردم در این پیاده‌روها عملا غیرممکن شده است؛ شهرداری دزفول وعده داده به زودی همه این پیشروی‎ها پس گرفته می‌شود.

  تصرف معابر عمومی در شهرک‌ها و خیابان‌های تازه احداث شده دزفول، پدیده‌ای رو به فزونی است. به طوری که رفته‌رفته شاهد آب‌رفتن معابر و پیشروی حیاط‌ها در پیاده‌روها هستیم. در مناطق تازه‌ساز دزفول در سایه نبود نظارت، معابر به گذرگاهی تنگ تبدیل شدند که رفت و آمد به زور و با دشواری انجام می‌شود.

یکی از این مناطق در حال تصرف، منطقه به‌اصطلاح بالاشهر دزفول با نام "پیام‌آوران" است که صاحبان ملک در حال تجاوز به معابر عمومی و تصرف آنها هستند. پدیده "معبرخوری" در این منطقه به امری عادی تبدیل شده و برخی به خود اجازه می‌دهند که در حریم عمومی تجاوز و پیشروی کنند.

در این شرایط مردم مجبورند به جای استفاده از معابر عمومی از خیابان که محل تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها است، رفت و آمد داشته باشند؛ پیاده‌رویی که در اصطلاح شهری محلی برای راه رفتن و قدم زدن است به فرصتی برای تصرف و خانه‌سازی تبدیل شده است.

براساس مصوبه سال 1359 شورای انقلاب؛ فضاهای شهری پیاده‌ر‌وها و معابر در اختیار شهرداری‌ها است و طبق ماده 24قانون مدنی خیابان‌ها و پیاده‌روها جزء اموال عمومی بوده و کسی نمی‌تواند تصرفی به نفع خود در آنها انجام دهد. همچنین هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز سدمعبر و در قانون 55شهرداری تخلف شناخته شده است. برای همین به شهرداری اجازه داده شده که بدون دستور قضائی با این خاطیان برخورد و وارد عمل شود.

برخورد با ناقضان حقوق شهروندی در دستور کار قرار گیرد

در این باره خانم مستوی یکی از شهروندان دزفولی درباره تصرف معابر عمومی از سوی مالکان در منطقه پیام آوران دزفول، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مردم باید قانون‌مداری را ملاک رفتارهای اجتماعی خود کنند و با ناقضان حقوق شهروندی با جدیت برخورد شود.

وی با بیان اینکه رعایت قانون از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های حقوق شهروندی است افزود: رعایت قانون باید ملاک رفتارهای اجتماعی افراد قرار گیرد. شهروندان باید اصول و قواعد زندگی اجتماعی را رعایت کسی که در اجتماع زندگی می‌کند؛ تعهدات و مسئولیت‌های این زندگی اجتماعی را بپذیرد.

تخریب در دستور کار فرمانداری و شهرداری قرار گرفت

محمدعلی دوائی‌فر شهردار دزفول در این باره اظهار داشت: صاحبان مالکان منطقه پیام‌آوران هیچ حق و مالکیتی در این اراضی نداشته و فضای پیاده رو و همچنین فضای سبز این منطقه عمومی بوده و باید در اختیارعموم مردم باشد.

وی با بیان اینکه اخطاریه به تمام صاحبان این منطقه داده شده، افزود: برخی از این مالکان که درب انفرادی در فضای سبز نصب کرده‌ند اجازه درب‌نفررو نداشته‌اند قطعا شهرداری با تمام موانعی از جمله دیوارگذاری، فنس، درب‌نفررو و... که ایجاد کردند با قاطیت برخورد و تخریب خواهد کرد.

وی به طرح اجرایی در این منطقه اشاره کرد و گفت: فضای سبز این منطقه تخریب نخواهد شد و برای استفاده مردم گذاشته می‌شود و پیاده‌رویی حداقل با عرض 3متر در وسط فضا سبز احداث تا مردم بتوانند استفاده کنند؛ همچنین پیاده‌روهای تصرف‌شده پس گرفت می‌شود.

وی تصریح کرد: با آماده‌شدن شرایط اقدامات لازم نه تنها در منطقه پیام‌آوران بلکه در دیگر مناطق متخلف دزفول اجرا می‌شود.

علی فرهمندپور سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، در این باره در گفت و گو با خبرنگارتسنیم، اظهار داشت: تجاوز و تصرف معابر عمومی تخلف است. خیابان‌ها و پیاده‌روها جزو اموال عمومی بوده در این باره اقدامات لازم انجام شده است.

وی با اشاره به تصرف پیاده‌روها در منطقه پیام آوران دزفول گفت: مقدمات کار انجام شده است؛ اقدامات اجرایی کار در اسرع وقت انجام و قانون اجرا می‌شود.

در ادامه تصاویری از این منطقه مشاهده می‌کنید:


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار