تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۰۳۱۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کار انباشت زباله های بیمارستانی در ایذه به شکایت زیست محیطی کشید
با وجود انباشت تکراری و ادامه‌دار زباله های عفونی و بیمارستانی در بیمارستان شهدای ایذه و بی‌توجهی‌های صورت گرفته نسبت به اخطاریه‌های زیست محیطی صادره، کار به شکایت از شبکه بهداشت و درمان کشیده شد.
کار انباشت زباله های بیمارستانی در ایذه به شکایت زیست محیطی کشید

 بحران زباله در این شهرستان  یک مساله جدید و عادی نیست و این مشکل از سال‌های دور تاکنون وجود داشته است و با توجه به عدم وجود محل جدید جهت دفع، این مشکل همچنان ادامه دارد.

سایت زباله‌های شهری پس از اعتراض اهالی روستاهای راسفند و نوترگی به استقرار غیر اصولی 30 ساله در این مناطق به تعطیلی کشیده شد و در پی تعلیق شهردار ایذه در آن زمان، با مصوبه مدیران وقت شهرستان این مکان برای مدتی کوتاه و چند ماهه به محلی در حاشیه شهر ایذه منتقل شد.

با توجه به اینکه اکثر زمین‌های خارج از شهر ایذه نیز در اختیار مالکان و کشاورزان قرار دارد، استفاده از اماکن تحت مدیریت منابع طبیعی در جوار این زمین‌ها با مشکل معارض روبه‌رو شده و این مساله به یک بحران جدی جهت جانمایی سایت جدید زباله در ایذه تبدیل شده است.

 با این وجود؛ بحران زباله فقط در حوزه شهری نبوده و بسیاری از روستاها هم با این مساله مواجه هستند. بدون شک عدم وجود مکان دفن پسماند شهری در ایذه به بخش‌های دیگر مانند خدمات، پزشکی و بهداشتی نیز سرایت کرده تا جایی که بحران انباشت زباله‌های عفونی، بیمارستانی و مطب‌های سطح شهر در ماه‌های اخیر به ویژه این ماه به مشکل تکراری تبدیل شد.

 این در حالی است که با توجه به بحرانی شدن وضعیت  زباله‌ها در بیمارستان شهدای ایذه برخی از پزشکان از عدم در جمع‌آوری زباله در مطب‌های خود خبر داده تا این مطب‌ها نیز محلی برای انباشت زباله‌ها باشند.

 نیازمند مکان دفن هستیم

  حسین شاهولی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه در رابطه با انباشت زباله‌ها در بیمارستان شهدا اظهار کرد: به دلیل عدم وجود مکان دفن زباله در شهرستان ایذه با مشکل مواجه هستیم و این در حالی است که در صورت مشخص شدن مکان دفن، ما کار آهک پاشی و امحا را انجام خواهیم داد.

 

 شبکه بهداشت پیمانکار زباله دارد

غلامحسین اسدی‌زاده شهردار ایذه در این رابطه اظهار کرد: مشکل دفن زباله‌های بیمارستانی در ایذه به شهرداری مرتبط نیست و شبکه بهداشت و درمان شهرستان از گذشته تا کنون جهت جمع‌آوری، امحا و دفن زباله‌های خود پیمانکار در اختیار گرفته است و انجام این کار باید توسط پیمانکار مربوطه صورت بگیرد.

 وی با بیان اینکه جمع‌آوری و دفع تمام زباله‌های بیمارستان و مطب‌های سطح شهر بر عهده پیمانکار شبکه بهداشت و درمان است افزود: به‌دلیل اینکه بحث زباله به میان آمده است عده‌ای بر این گمان هستند که شهرداری متولی آن است ولی طبق قانون مدیریت پسماند بیمارستانی و وجود پیمانکار مربوطه این کار باید توسط خود شبکه بهداشت و درمان به سرانجام برسد.


انباشت زباله های در محوطه بیمارستان شهدای ایذه

 

از شبکه بهداشت به دلیل نقض چند باره قوانین زیست محیطی شکایت کرده‌ایم

احمد امیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه با اشاره به انباشت چند‌باره زباله‌های بیمارستانی در بیمارستان شهدای ایذه اظهار کرد: مساله زباله‌های بیمارستانی که بین شهرداری و شبکه بهداشت مطرح است باید بین خود آنها حل شود.

 وی با بیان اینکه با توجه به ضرورت دفن زباله‌های بیمارستانی کار بی‌خطر‌سازی آن باید انجام شود افزود: هر چند که سایت فعلی دفن زباله شهری ایذه در حاشیه شهر ایذه غیرقانونی است، ولی با توجه به اهمیت سلامت شهروندان شبکه بهداشت باید کار انتقال زباله‌های بیمارستانی و عفونی خود را به این محل انجام دهد و عملیات دفن صورت بگیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه اضافه کرد: در طول ایام اخیر با وجود انباشت زباله در بیمارستان، شاهد سهل‌انگاری در دفن و امحای زباله‌های موجود بودیم و پیمانکار مربوطه کار بی‌خطرسازی را انجام نداد و با توجه به تخلفات موجود اخطاریه صادر شد و پس از صدور اخطاریه با توجه به بی‌اهمیتی صورت گرفته کار شکایت را انجام دادیم.

 امیری با بیان اینکه وقتی زباله عفونی امحا و سپس برای چندین هفته انباشت شود نمی‌توان انتظار رفع خطر آلودگی را داشت گفت:  مطابق ماده ۶۸ آیین‌نامه اجرایی؛ پسماندهای پزشکی بعد از بی‌خطرسازی باید مطابق ساز و کار پسماند عادی دفع شود و طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، اجرای این طرح باید با همکاری شهرداری انجام شود و بر این اساس لازم است که شبکه بهداشت و شهرداری در یک تفاهم‌نامه و همکاری این مشکل را برای همیشه پایان بدهند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار