تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۲۰۳۰۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضعف نظارت، فیتیله تولید مرغ در خوزستان را پایین می‌کشد؟
 رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری مرغ بدون توجه به افزایش هزینه‌های تولید گفت: هزینه تولید مرغ در سایه نبود نظارت در بخش نهاده‌ها افزایش و کنترل قیمت بدون نظارت بر سایربخش‌ها کمر تولیدکننده را می‌شکند.

محمدحسین زمانی‌راد اظهار داشت: در شرایطی که امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده است ولی در حوزه صنعت مرغ عکس قضیه در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: درحالی که صنف مرغداران صادقانه و با تمام توان دنبال تامین امنیت غذایی مردم هستند، متاسفانه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور در اقدامی بی سر و صدا و بدون حضور نمایندگان تولیدکننده قیمت مرغ را تعیین کردند.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان ادامه داد: متاسفانه در جلسه 4 تیرماه کارگروه ستاد تنظیم بازار برخلاف بندهای قانونی 4 ماده قانون کشوری و 7 اساس‌نامه سازمان حمایت و جدول آنالیز قیمت مرغ و همچنین بدون توجه به پیشنهادات جهادکشاورزی قیمت مرغ را مشخص و به کشور ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: در این تعیین قیمت، متضرر اصلی تولیدکننده است. متاسفانه دستگاه‌های نظارتی شأن نظارتی خود را رها و با ابزار تعیین قیمت تمام شده دنبال نظارت هستند. تاوان این نبود نظارت بر قیمت‌ها را تولید کننده مرغ می‌دهد.

زمانی‌راد بیان داشت: نبود نظارت سبب شده نهاده‌‎های موثر در تولید مرغ بیش از پیش افزایش قیمت داشته باشند. کنجاله سویا از 250 تومان به هفت هزار تومان رسیده و یا قیمت ذرت خوراکی برای مرغ به بالای 3 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت فشار زیادی به تولید کننده وارد می‌کند. نهادهای نظارتی به جای کنترل قیمت در این بخش به تولیدکننده فشار می‌آورند.

این تولیدکننده ادامه داد: افزایش قیمت فقط محدود به نهاده‌های طیور نبوده و در بخش ریز مغذی‌ها، دارو، کارگر، حمل و نقل  و سایر بخش‌ها قیمت‌ها بسیار افزایش یافته است.  نبود نظارت سبب شده قیمت جوجه به بالای 5 هزار تومان برسد.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان اظهار داشت: در سال گذشته به‌دلیل همین قیمت‌گذاری غیرواقعی تولید کننده مجبور شد مرغ تولیدی را 4 هزار تومان کمتر از قیمت تمام‌شده به بازار ارائه دهد. در همین شرایط کرونا در مرغداری  20 هزار واحدی در شب عید و در یک دوره تولیدی؛ تولیدکننده بیش از 150 میلیون تومان متضرر شد.

وی ادامه داد: نهادهای نظارتی به جای کنترل قیمت در بخش تولید‌کننده باید قیمت را در بخش نهاده‌ها کنترل کنند؛. انصاف نیست نبود نظارت در بخش‌های دیگر را تولیدکننده بدهد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار