تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۲۰۲۸۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان صمت خوزستان: افزایش قیمت نهاده‌ها عامل گرانی مرغ است
 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: علت افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در چند روز اخیر بالا رفتن قیمت نهاده‌ها است.

 امیرحسین نظری دوشنبه در ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای سازمان صمت این استان بیان کرد: قیمت نهاده ها از کیلویی ۴۰ هزار ریال به ۷۰ هزار ریال افزایش یافته است و همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ و درنهایت افزایش قیمت این کالا در بازار شده است.

وی گفت: در کنار افزایش قیمت نهاده کاهش میزان جوجه ریزی باعث بالا رفتن قیمت مرغ در بازار شده است.

نظری درادامه بیان کرد: انجمن صنفی مرغداران خواستار افزایش قیمت مرغ کشتار روز به کیلویی ۱۹۰ هزار ریال و مرغ منجمد کیلویی ۱۳۰ هزار ریال شده است.

رییس سازمان صمت خوزستان بیان کرد: افزایش قیمت نهاده ها و افزایش صادرات نیز باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تعدیل قیمت این کالا در بازار ،مرغ منجمد در حال توزیع است افزود: در حال حاضر برای کاهش قیمت تنها راه عرضه مرغ منجمد در بازار است.

نظری بیان کرد: برخورد بازرسان سازمان صمت با واحدهای تولیدی مرغ در استان هیچ تاثیری در تعدیل قیمت این کالا نخواهد داشت.

درادامه این نشست معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت استان نیز مهم ترین عامل افزایش قیمت مرغ در بازار را بالا رفتن قیمت نهاده ها دانست و بیان کرد:به دلیل رانت موجود در نهاده ها و اینکه نهاده ها به صورت انحصاری در دست یکسری افراد خاص است در بسیاری موارد برای تولید کنندگان کار تولید به صرفه نیست.

عبدالرحمان ناصریان افزود: انحصاری شدن نهاده در دست چند نفر مهم ترین عامل افزایش قیمت مرغ در استان خوزستان است .

 کولر برای مردم خوزستان یک کالای اساسی است

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان گفت: در گذشته کولر جزء کالاهای اساسی بود و برای واردات آن ارز دولتی تخصیص داده می شد اما در حال حاضر جزء کالاهای لوکس است و به دلیل اختصاص ندادن ارز نیمایی برای واردات آن قیمت این کالا بسیار افزایش یافته است.

ناصریان بیان کرد: کولر برای مردم خوزستان که در هوای بسیار گرم زندگی می کنند یک کالای اساسی و مورد نیاز است و باید برای رفاه حال مردم خوزستان در این بخش فکری شود.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه گمرک برای واردات کولر ۴۵ درصد است که این میزان دریافت تعرفه نیز در گران شدن کولر در بازار تاثیر گذار است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت استان افزود: تقلب در بحث کولر به اندازه ای افزایش یافته که حتی قاچاقچیان کولر نیز تمایلی به وارد کردن این کالا به کشور را ندارند.

ناصریان بیان کرد: درستاد تنظیم بازار کشور مصوب شده که به تولید کنندگان کالاهای خانگی تسهیلات پرداخت کنند و حمایت شوند تا با تولید کالای خانگی و عرضه آن در بازار قیمت این کالاها در بازار کاهش یابد.

واحدهای نانوایی بهانه ای برای کم فروشی ندارند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان نیز بیان کرد: با افزایش قیمت نان در استان در چند روز گذشته نانوایی ها هیچ بهانه ای برای کم فروشی ندارند.

بهرام جباری ادامه داد: هر نانوایی که تخلف کند سهمیه آرد آن کسر خواهد شد و یا پلمب می شود.

وی افزود: تا یک ماه آینده نیز قیمت گوشت قرمز به دلیل قاچاق دام سبک و افزایش قیمت خوراک دام افزایش خواهد یافت.

جباری ادامه داد: متاسفانه میزان قاچاق دام سبک به کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار زیاد است و همین موضوع روند قیمت دام را صعودی کرده است.

قیمت مرغ کشتار روز در بازار خوزستان  از کیلویی ۹۰ هزار ریال در یک ماه اخیر به کیلویی ۱۸۵ هزار ریال افزایش یافته است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار