تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۰۲۸۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش حجم مفید آب موجود در سدهای خوزستان / کسری نگران‌کننده آب در حوضه مارون
  مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حجم مفید آب موجود در سدهای استان حدود ۱۰.۸ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

علی شریفی در خصوص آخرین وضعیت سدهای خوزستان اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۲۲.۶ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است که این عدد در مقایسه با سال آبی گذشته ۵۰ درصد و نسبت به سال‌های نرمال ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بیشترین میزان کاهش ورودی آب مربوط به سد مارون است که بیش از ۲۸ درصد کاهش داشته و وضعیت مخزن این سد را در حالت نامناسب قرار داده است. این وضعیت باعث شده حوضه آبی مارون در مقایسه با سال گذشته ۲۸۰ میلیون مترمکعب کسری داشته باشد.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سد کرخه در مقایسه با سال آبی گذشته حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب وجود دارد و حجم مفید آب موجود در آن حدود ۳ میلیارد مترمکعب است. در سد دز، حجم مفید آب موجود در سد در حال حاضر حدود ۱.۷ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

شریفی ادامه داد: در حوضه سدهای کارون نیز در حال حاضر ۵.۱ میلیارد مترمکعب حجم مفید وجود دارد و این عدد در مقایسه با سال گذشته ۶۰۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حوضه‌های کرخه، دز و کارون تنش آبی خاصی وجود ندارد و تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف در حال انجام است و تنها نگرانی و دغدغه ما حوضه مارون است.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر حجم مفید موجود در سدهای استان حدود ۱۰.۸ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

شریفی گفت: پس از آبگیری مخازن در پایان اردیبهشت‌ماه امسال، بر اساس مصوبات شورای کشاورزی استان خوزستان خروجی مخازن سدها برای تامین آب مورد نیاز کشت‌های تابستانه افزایش یافت و از ابتدای خردادماه تاکنون حدود ۲.۷ میلیارد مترمکعب آب از سدهای خوزستان جهت مصارف مختلف پایین‌دست رهاسازی شده است.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان خوزستان و گرمای هوا و همچنین لزوم حفظ ذخایر استراتژیک سدها برای سال آبی آتی، از کشاورزان درخواست داریم نسبت به مصرف آب به صورت بهینه و رعایت الگوی کشت اقدام کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار