تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۰۲۷۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شاخص بهره‌مندی روستاییان خوزستان از آب سالم ۷۰درصد است
قائم مقام شرکت آب‌وفاضلاب استان خوستان گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان خوزستان در چند سال گذشته سبب دسترسی ۱۲۲هزار و ۱۷۷ نفر از روستاییان این استان به آب شرب سالم و افزایش شاخص بهره‌مندی روستاییان خوزستان از آب سالم به ۷۰.۰۱درصد شد.

عادل حرباوی بیان کرد: ۱۲ پروژه آبرسانی روستایی نیمه تمام و جدید در مدت‌زمانی بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۹۸در استان خوزستان تکمیل شده‌است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های تکمیل شده باعث بهره‌مندی ۳۲۸ روستای خوزستان از آب شرب سالم شد افزود: در این مدت ۶۳۸ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب اجرا و کارگزاری شده‌است.

حرباوی گفت: حجم مخازن ذخیره آب احداث شده ۲۲هزار و ۱۰۰ مترمکعب است. شاخص کیفی و بهداشتی آب شرب نیز با اقدامات صورت گرفته از ۹۳ درصد به بیش از ۹۸ درصد افزایش یافته‌است.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته پنج آزمایشگاه آب شرب در استان خوزستان احداث و تجهیز شده و تعداد دستگاه‌های کلریناتور (کلرزنی ) نیز ۷۸ مورد افزایش یافته‌است.

قائم مقام شرکت آب‌وفاضلاب استان خوستان با اشاره به اینکه ۳۵ حوضچه پیش ته‌نشین و آب پاک مسقف شده‌است گفت: در سال‌های ۹۲ تا آذرماه سال ۹۸ مجموعا  ۸۴۰ روستای جدید به آب شرب سالم و پایدار تجهیز شدند که از این تعداد ۹۶ روستا با جمعیتی بالغ بر ۷۸هزار و ۴۴۵ نفر در سال ۹۲،  ۶۳ روستا با جمعیت ۳۸هزار و ۳۳۵ نفر در سال ۹۳ و ۲۲۰ روستا با جمعیت ۱۲۹هزار و ۳۲۷ نفری در سال ۹۴ بوده‌است.

وی افزود: همچنین ۱۹۶ روستا با جمعیت ۸۶هزار نفر در سال ۹۵، ۱۷۰ روستا با جمعیت ۷۹هزار و ۲۴۸ نفر در سال ۹۶، ۴۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۰هزار نفر در سال ۹۷ و ۵۵ روستا با جمعیت بیش از ۳۲هزار و ۴۷۳ نفر در سال ۹۸ به آب شرب سالم دسترسی پیدا کردند.

جشن بهره‎‌مندی روستاهای کارون به آب شرب

حرباوی گفت: در سال ۹۷ جشن بهره مندی تمام ۶۵ روستای شهرستان کارون از آب شرب پایدار و بهداشتی با حضور وزیر نیرو برگزار شد.

حرباوی افزود: ۲ پروژه شامل آبرسانی به ۱۱۱ روستای شهرستان اندیکا با جمعیت روستایی ۵۴ هزار نفر با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید همچنین فاز نخست پروژه آبرسانی به پنج روستای دهستان جفال شهرستان شادگان با جمعیت بالغ بر چهار هزار نفر افتتاح شد.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از پروژه آبرسانی شهدای جنگی شهرستان کارون با جمعیت ۱۲ هزار نفر با حضور معاون وزیر نیرو، بهره برداری از پروژه آبرسانی به ۱۸ روستای شلمچه با جمعیت بالغ بر ۳۷ هزار نفر و بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به روستاهای مسیر چمیان و کوی امام حسین (ع) جمعیت ۶ هزار نفر از دیگر پروژه‌های این مدت شرکت آبفار خوزستان بوده است.

به گفته حرباوی فاز نخست پروژه آب رسانی به پنج روستای دهستان هپرو از توابع شهرستان باغملک با جمعیت چهارهزار نفر، بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آبرسانی به روستاهای رودخانه حاشیه دز با جمعیت سه نفر و کلنگ‌زنی تامین آب شرب به ۱۴ روستای خرمشهر از طرح آبرسانی غدیر با جمعیت ۱۷ هزار نفر انجام شده است.

قائم مقام شرکت آبفای خوزستان بیان کرد: سه پروژه آبرسانی روستایی در آبید علی باز، درب علیا و امام محمد زید از  توابع شهرستان گتوند و چهار روستای بخش مرکزی با جمعیت ۱۵هزار و ۱۷۵ نفر کلنگ زنی شده است.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه آبرسانی ماهور برنجی - میدان شامل سه روستا با جمعیت ۲هزار و ۲۰ نفر درحال انجام است همچنین پروژه آبرسانی به ۲ روستای فاقد آب شهرستان باوی با جمعیت ۶۰۵ نفر به بهره برداری رسید.

حرباوی گفت: آغاز ساخت پروژه آبرسانی به روستاهای بخش لهبری شهرستان مسجدسلیمان شامل ۱۵ روستا و جمعیت ۲۸هزار نفر، پروژه آبرسانی به ۳۶ روستای بخش مرکزی شهرستان با جمعیت ۳۵ هزاری از دیگر پروژه های در دست اقدام است.  

وی ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه آبرسانی به هفت روستای شاوه‌ها شهرستان رامشیر، بهره برداری از پروژه آبرسانی آلبو مروح، بهره برداری از پروژه آبرسانی تاسیسات مدافعان حرم (دهلیز) شهرستان حمیدیه و بهره برداری از پروژه آبرسانی به شهرک امام رضا (ع) شهرستان اندیمشک از دیگر پروژه‌های انجام شده‌است.

کاهش تعداد تانکرهای سیار آبرسانی

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: پس از بهره برداری از پروژه های آبرسانی در یکساله گذشته در نقاط مختلف استان  خوزستان تعداد تانکرهای سیار آبرسانی از ۱۳۵ دستگاه به ۸۵ دستگاه کاهش یافته‌است.

وی ادامه داد: لایروبی و شستشوی بیش از ۷۰ درصد از حوضچه ها و مخازن ذخیره آب، اصلاح و بازسازی ۱۰ واحد از تصفیه خانه ها و فیلتر شنی، اصلاح و بازسازی دیزل ژنراتورها، اصلاح و تعویض ۲۱۰ دستگاه الکتروپمپ فرسوده ، الکترومکانیکال، ترانس و تابلو برق، حفر ۱۱ مورد چاه و اصلاح و بازسازی ۲۰ دستگاه دیزل ژنراتور از دیگر اقدامات در بخش تامین آب سالم و بهداشتی  در خوزستان بوده‌است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان هنوز ۷۰۰ روستای استان خوزستان مشکل تامین آب شرب دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار