تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۰۲۷۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قصه پرغصه بی‌آبی در فاصله ۵۰متری رود کارون / مردم ‌"دغاغله" ‌‌اهواز روزگا‌ر سختی را می‌گذرانند
 پس از بروز حادثه غیزانیه در خردادماه، صدای تشنگی بسیاری از مردم خوزستان بلند شد تا نشان دهد تنها غیزانیه نیست که مشکل بی‌آبی دارد بلکه روستاهایی هستند که مردم آن‌ها با وجود کمترین فاصله از رودخانه‌ها آب آشامیدنی سالم ندارند.

  بخش غیزانیه اهواز خرداد ماه امسال پس از تشدید بی‌آبی در این منطقه و اعتراض مردم به این وضعیت، به صحنه و محل حضور و کمک‌رسانی گروه‌های جهادی و نیروهای دولتی تبدیل شد، جهادی که تا رفع کامل مشکل بی‌آبی منطقه ادامه دارد.

حضور جهادی برای رفع مشکل بی‌آبی غیزانیه محدود به فضای حقیقی نبود و فضای مجازی نیز به میدانی برای مطالبه خواسته بحق مردم غیزانیه تبدیل شد، گروه‌های مطالبه‌گر شعار "غیزانیه تنها نیست و تنها غیزانیه نیست" را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازنشر کردند.

در این بین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز با حضور در منطقه و فرستادن نمایندگانی برای سرکشی به سایر مناطقی که دچار تنش آب شرب هستند نسبت به رساندن صدای اعتراض مردم بی‌صدا به گوش مسئولان و پیگیری جهت رفع مشکلات‌شان وارد میدان جهاد شدند.

منطقه "دغاغله" در بخش مرکزی اهواز قرار دارد و روستاهای بسیاری کنار آن است که آن‌ها نیز با مشکل کمبود و نبود آب آشامیدنی سالم  روبه‌رو هستند. برای بازدید از این منطقه با نماینده ولی فقیه در خوزستان همراه شدیم تا از وضعیت گذران زندگی مردم در این شرایط نامساعد گزارشی تهیه کنیم.

نقش پررنگ سوءمدیریت‌ در تأمین آب شرب مردم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد در بازدید از روستای دغاغله و جسانیه بزرگ با بیان اینکه عمده مشکلات در حوزه آب‌رسانی پس از سیل فروردین 98 به وجود آمده است اظهار داشت: پس از سیل فروردین 98 مشکل کمبود آب در روستاها تشدید شده و مردم در برخی مناطق اصلاً آب ندارند.

وی با ابراز اینکه "شاهد بی‌آبی در نقاط مختلف خوزستان هستیم"، افزود: هنگامی‌که مشکل غیزانیه پیش آمد اعلام کردیم که تنها غیزانیه نیست و روستاهای متعددی در خوزستان وجود دارند که کم‌آب یا بی‌آب هستند و یا از آب بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: آب در برخی از روستاها به‌اندازه‌ای بی‌کیفیت است که فقط به‌درد آبیاری درختان و رفع تشنگی احشام می‌خورد. سوءمدیریت در استان خوزستان کار را به جایی رسانده که خانه‌ها در 50متری رودخانه کارون آب ندارند.

وی عنوان کرد: خوزستان به‌لحاظ منابع روزمینی و زیرزمینی جزو غنی‌ترین استان‌های کشور است اما امروز پس از گذشت 41 سال از انقلاب همچنان درگیر رفع مشکلات اولیه خود بوده و این مایه سرافکندگی است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تأکید کرد: نماینده ولی فقیه مسئولیت اجرایی ندارد اما به مردم قول می‌دهم موضوع بی‌آبی را تا رفع مشکل مردم از وزیر نیرو پیگیری کنم، امیدواریم سال آینده با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جوان و انقلابی شاهد رفع این مشکلات در خوزستان و سایر نقاط کشور باشیم.

آب خام رودخانه کارون مستقیم وارد لوله‌های آب خانه‌ها می‌شود

آب دو روستای دغاغله و جسانیه بزرگ با جمعیتی بیش از 12 هزار نفر از یک تصفیه‌خانه تأمین می‌شود که بیش از 10 سال می‌شود تصفیه‌خانه اعتباری برای لایروبی و توسعه دریافت نکرده است.

محمود آریا خاکی، مدیر آبفای روستایی اهواز دراین‌باره گفت: آب این تصفیه‌خانه به‌لحاظ کمی 35 درصد و به‌لحاظ کیفی 80 درصد مشکل دارد که با ورود به تابستان و کاهش دبی رودخانه کارون میزان کیفیت آن نیز کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: برای حل بخشی از مشکل کمّی این تصفیه‌خانه؛ حدود 1 کیلومتر خط جدید انتقال آب که 50 درصد کار آن نیز به پایان رسیده در حال انجام است و در روزهای آینده 50 درصد باقی‌مانده به‌سرعت انجام می‌شود.

مدیر آبفای روستایی اهواز ادامه داد: همچنین برای حل مشکل کیفی آب، 8 کیلومتر لوله 500 GRP برای انتقال بخشی از آب خط انتقال غدیر در نظر گرفته شده که در انتظار تأمین لوله‌های آن هستیم.

آریاخاکی بیان داشت: این تصفیه‌خانه؛ آب 13 روستا را تأمین می‌کند اما متأسفانه بیش از 10 سال است که اعتباری برای لایروبی و ارتقای پمپ‌ها در نظر گرفته نشده و نیازمند قرار گرفتن در طرح‌های فوریتی است.

حق مردم این نیست که کنار رودخانه کارون تشنه بمانند

فرهان غبیشاوی، رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان اهواز با حضور در این بازدید گفت: کارکنان آبفای روستایی مقصر نیستند؛ مسئولانی مقصرند که سال‌ها است برای توسعه تصفیه‌خانه اعتبار نمی‌دهند.

وی افزود: اگر مشکل مردم حل نشود بیم آن می‌رود که اتفاق غیزانیه دوباره در مسیر دغاغله و روستاهای اطراف آن تکرار شود.

غبیشاوی ادامه داد: روستاهای دهستان لامی با 25 هزار نفر جمعیت حدود 3 کیلومتر از اهواز فاصله دارند اما چه‌کسی باورش می‌شود که مردم این دهستان آب شرب سالم ندارند.

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان اهواز تصریح کرد: 50 کیلومتر خط لوله غدیر از بخش مرکزی اهواز رد شده است اما مردم روستاها همچنان تشنه هستند.

وی تأکید کرد: در صورت نبود آب، روستاییان با چه امیدی اقدام به توسعه روستا کنند و جلوی مهاجرت مردم به شهرها را بگیرند؟ حق این مردم نیست که 10 روز یک‌بار با تانکر آب‌رسانی شود و مردم در این مدت تشنه بمانند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار