تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۰۲۴۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رخت فرسودگی بر تن سرمایه ملی خرمشهر
ورزشگاه 15 هزار نفری نفت و گاز اروندان خرمشهر، پیش از رسیدن پنجمین سال احداث خود و پس از میزبانی از سه فینال جام حذفی، رو به فرسایش می‌رود.
 رخت فرسودگی بر تن سرمایه ملی خرمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، با تصمیم پالایشگاه نفت و گاز اروندان این بنگاه اقتصادی در راستای ادای مسئولیت اجتماعی خود به شهروندان خرمشهری یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری را در سال ۹۴ با هدف ترویج ورزش و حضور خرمشهر در ورزش قهرمانی تأسیس کرد.  

پس از آن بود که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تصمیم گرفت تا فینال جام حذفی فوتبال کشور را که با عنوان یادواره آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شد، در مکانی برگزار کند که جام آن با همین نام به تیم قهرمان اهدا می‌شد.

فدراسیون نیشینان به بهانه کمبود امکانات ورزشگاه، شرایط جوی منطقه و کیفیت زمین چمن برگزاری مجدد فینال این جام را در خرمشهر به حالت تعلیق در آورند

در سال ابتدایی بهره‌برداری از این ورزشگاه، نخستین مسابقه حساس پس از انقلاب در خرمشهر بین دو تیم استقلال و ذوب آهن در چارچوب فینال جام حذفی فوتبال کشور برگزار شد تا نماینده اصفهان، عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

این فینال دو بار دیگر در خرمشهر تکرار شد تا اینکه اتفاقات دو سال گذشته، باعث شد تا فدراسیون‌نیشینان به بهانه کمبود امکانات ورزشگاه، شرایط جوی منطقه و کیفیت زمین چمن برگزاری مجدد فینال این جام را در خرمشهر به حالت تعلیق در آورند.

مسئول وقت کمیته مسابقات سازمان لیگ در آخرین و قطعی‌ترین اظهار نظر خود در خصوص برگزاری جام حذفی در خرمشهر روز پنجم مهرماه سال ۹۷، گفت: فینال جام حذفی به دلیل گرما قطعاً در خرمشهر برگزار نخواهد شد.

سعید فتاحی با با توجه به اینکه لیگ برتر حدود ۵۰ روز به دلیل برگزاری جام ملت‌ها تعطیل است، لیگ این فصل دیرتر تمام می‌شود. حدوداً اوایل خردادماه لیگ تمام می‌شود و اگر بخواهیم فینال جام حذفی را بعد از پایان لیگ انجام دهیم، نمی‌توانیم در گرما در خرمشهر میزبان باشیم. 

این‌که فینال هر ساله در خرمشهر باشد به صورت یک مصوبه و قانون نبود و سازمان لیگ است که درخصوص میزبان فینال این رقابت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند

بر اساس این گزارش، مشخص بود که تجربیات سال گذشته فدراسیونی‌ها در فینال جام حذفی و رو به افول رفتن امکانات و زمین چمن این ورزشگاه دلیل اصلی عدم تمایل به برگزاری فینال این جام است، چرا که این مسابقه در همان شرایط آب و هوایی، ۱۰۰ کیلومتر دورتر در ورزشگاه تازه تأسیس شهدای فولاد خوزستان برگزار شد!

در همان برهه، رئیس هیأت فوتبال استان خوزستان و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، در خصوص لغو میزبان خرمشهر در فینال جام حذفی، گفت: این‌که فینال هر ساله در خرمشهر باشد به صورت یک مصوبه و قانون نبود و سازمان لیگ است که درخصوص میزبان فینال این رقابت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

عبدالکاظم طالقانی اظهار کرد:  زمانی که مقتدایی استاندار خوزستان بود، طی توافقی بین استانداری و رییس فدراسیون، قرار شد فینال جام حذفی برای گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و قدردانی بابت جانفشانی رزمندگان، در خرمشهر برگزار شود.

رییس هیات فوتبال خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا در سه سال اخیر که این مسابقه در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار شد، این میزبانی مزایایی برای فوتبال خوزستان داشت؟ گفت: هدف ما گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس بود که از این بابت این میزبانی برای ما ارزشمند بود. در این سه سال متوالی تیم‌های خوزستانی یک پای فینال نبودند و از این بابت چندان نتیجه‌ای برای فوتبال خوزستان نداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، در خلال سال‌های ابتدایی فعالیت این ورزشگاه، خرمشهر با یک تیم در لیگ دسته دوم فوتبال کشور شرکت کرد و که پس از موفقیت این تیم، این شهر صاحب یک نماینده در لیگ دسته اول شد که مشکلات عدیده‌ای در حیطه مدیریتی گریبان تیم کارون اروند خرمشهر را رفت و سرانجام، کار به انحلال این تیم کشید.

پس از این بود که ورزشگاه نفت و گاز اروندان به حال خود رها شد و تمام دستگاه‌هایی که به نوعی متولی و مؤسس آن بودند، از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کردند.

شرکت نفت و گاز اروندان که  بنا بر گفته مسؤولان خود، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این ورزشگاه هزینه کرده بود، آن را تنها هدیه‌ای به مردم این بوم عنوان کرد و زیر بار حفظ و نگهداری آن نرفت.

پیمانکار قبلی ورزشگاه را به دلیل اینکه در حفظ و نگهداری ورزشگاه موفق عمل نکرد؛ خلع ید و ورزشگاه به منطقه آزاد اروند تحویل دادیم

سرانجام، مقرر شد به دلیل فقدان ردیف بودجه کافی و مشخص در اداره ورزش و جوانان خرمشهر، هزینه‌های جاری و نگهداری این ورزشگاه توسط سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان خرمشهر در مهرماه سال ۹۶ در این باره گفت: پیمانکار قبلی ورزشگاه را به دلیل اینکه در حفظ و نگهداری ورزشگاه موفق عمل نکرد؛ خلع ید شد و ورزشگاه را به منطقه آزاد اروند تحویل دادیم. قرار شد زمین برای آماده سازی را اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان در اختیار قرار دهد و برگزاری مسابقات به‌عهده منطقه آزاد اروند باشد.

پیش از این در مراسم افتتاح ورزشگاه نفت و گاز اروندان، معاون وقت وزیر نفت امروز در مراسم تحویل این ورزشگاه گفت: تحویل ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر به اداره ورزش و جوانان خوزستان وزارت نفت با تغییر در سیاست‌های خود قصد دارد خدماتی را که تا چند سال پیش ویژه کارکنان صنعت نفت بود به مردم ارائه دهد.

علی کاردُر یادآور شد: با تحویل ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر به اداره ورزش و جوانان استان خوزستان در آینده نزدیک شاهد تحولی اساسی در رشته‌های ورزشی فوتبال و دو و میدانی در خرمشهر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت تصمیم دارد به دلیل بالا بودن هزینه‌های حفظ و نگهداری این ورزشگاه با اختصاص اعتباری به وزارت ورزش کمک کند.

در جانمایی این ورزشگاه تدبیر مناسبی صورت نگرفت و برای احداث آن از اقلیمی استفاده شد که از کمترین دسترسی و خدمات‌رسانی بهره‌مند شود

این ورزشگاه در یک اقلیم خشک و نسبتاً بیابانی واقع شده، اما به لحاظ جغرافیایی مکان نامناسبی برای ساخت یک ورزشگاه محسوب می‌شود و تنها می‌توان از آن به‌عنوان میزبان مسابقات بزرگ و رویداد مهم استفاده کرد.

نگرانی‌هایی که برای مواردی همچون تعمیر و نگهداری این ورزشگاه وجود داشت، سرانجام رنگ واقیعت به خود گرفت و این استادیوم زیبا که می‌توانست در فوتبال خرمشهر تحول ایجاده کرده و همچون گذشته نام این شهر را در فوتبال ایران بر سر زبان‌ها جاری سازد، در حال حاضر به سازه‌ای فرسوده تبدیل شده که دیوارهای آن نشست کرده، چمن آن به زمینی پر از خاشاک و گیاهان هرز بدل شده، محوطه آن جولانگاه سگ‌های ولگرد است، سکوهای آن در حال از بین رفتن، دیواره‌های داخلی، رختکن‌ها، درب‌ و پنجره‌ها نیاز به تعمیر اساسی دارند و صندلی‌های محل استقرار تماشاگران، زیر آفتاب سوزان خرمشهر، فرسوده، سست و شکننده شده است.

متأسفانه در جانمایی این ورزشگاه تدبیر مناسبی صورت نگرفت و برای احداث آن از اقلیمی استفاده شد که از کمترین میزان دسترسی و خدمات‌رسانی بهره‌مند است.

در حال حاضر این ورزشگاه دست کم به ۱۰ نیروی ثابت برای نگهداری نیاز دارد که در بخش‌های حراست، نگهداری از تأسیسات، حفظ چمن، نظافت و ... به کار گرفته شود و این افراد نیز، مسلماً به حقوق و مزایا نیاز دارند که با احتساب مبالغ و کسورات آن، بدون اینکه درآمدی داشته باشد برای متولی این سازه بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان در ماه هزینه در بر خواهد داشت که مطمئنا، نهادهای مسئول در ورزش منطقه چنین بودجه‌ای را برای پرداخت ندارند و بخش خصوصی هم حاضر به پذیرش آن نخواهد بود.

فقدان مرکز تصمیم‌گیری و سوء تدبیر، این سرمایه ملی را به سوی فرسایش سوق داد

ساخت این ورزشگاه گرچه برای هر شهری یک نیاز اساسی برای رفع نیاز در فضای ورزشی لازم است، اما بدون نیازسنجی صورت پذیرفته و می‌شد با این اعتبار، برای علاقه‌مندان به ورزش در این شهرستان، چند سالن چند منظوره مجهز در چند نقطه خرمشهر به همراه چند استخر برای شهروندان این شهر احداث کرد که متأسفانه، فقدان مرکز تصمیم‌گیری و سوء تدبیر، این سرمایه ملی را به سوی فرسایش سوق داد.

این موضوع به حال ورزش خرمشهر اجحافی بیش نیست که هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد که می‌شد ورزش این شهر را متحول کرد و رنگ شادابی به خرمشهر داد، حالا صرف ساخت ورزشگاهی شده که سالانه حتی یک مسابقه هم در آن برگزار نمی‌شود.

به همین منظور، مسئولان در خرمشهر با شناخت آسیب‌هایی که از قِبَل فرسایش این ورزشگاه، متوجه سرمایه‌های ورزشی این شهر است، نشستی تشکیل و فرماندار این شهرستان، نسبت به وضعیت این ورزشگاه انتقاد کرد.

اگر شورای ورزش درگیر مسائل جزئی باشد و از امور مهم و اساسی غافل شود خطایی نابخشودنی است

محمد حیدری در نشست شورای ورزش و جوانان خرمشهر اظهار کرد: سوء مدیریت در حوزه ورزش خرمشهر به سرمایه‌های ورزشی این شهرستان از جمله ورزشگاه ۱۵ هزار نفری مورد تایید  AFC و مجموعه ورزشی پنج هزار نفری تمرینی و بسیاری زمین های چمن استاندارد در خرمشهر خسارت وارد کرده است.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: اینکه شورای ورزش درگیر مسائل جزئی باشد و از امور مهم و اساسی غافل شود خطایی نابخشودنی است و شورای ورزش باید بیش از این فعال باشد، شورای ورزش خرمشهر باید برنامه و چشم اندازی داشته باشد  در این حوزه باید به یک هم اندیشی و فهم مشترک رسید و این فهم مشترک باید رضایت‌مندی همراه با حفظ اموال عمومی را به دنبال داشته باشد لذا  از امروز باید درباره اماکن ورزشی و موضوع جوانان به صورت جدی پرداخت.

مدیر توسعه اجتماعی و ورزش سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست، گفت: با توجه به تعهدات منطقه آزاد اروند تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی وظیفه منطقه آزاد است در این راستا اماکن ورزشی منطقه آزاد اروند در آبادان و خرمشهر در حد توان و بودجه‌ای که وجود داشت تعمیر و تجهیز شدند.

پیمان ادیبی ادامه داد: در این راستا یک موافقت‌نامه با اداره کل ورزش و جوانان خوزستان بسته شد و بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال برای تعمیر و نگهداری ورزشگاه شهید جهان آرای خرمشهر و ۵۷ میلیارد ریال برای مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری اروندان به منظور تأمین روشنایی و جاده دسترسی اختصاص داده شد که از این میزان ۱۸ میلیارد ریال علی‌الحساب به اداره کل استان خوزستان پرداخت شد.

پرداخت حقوق معوقه پرسنل ورزشگاه توسط منطقه آزاد اروند

وی با بیان اینکه در نهایت قرار شد مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری اروندان تحویل شهرداری خرمشهر شود، تصریح کرد: صورت‌جلسه‌ای مبنی بر پرداخت ۶ ماه هزینه‌ حفظ و نگهداری مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری نفت و گاز اروندان و پرداخت ۶ ماه دیگر از سوی منطقه آزاد اروند مصوب شد که به صورت کامل انجام گرفت.

مدیر امور ورزش و جوانان شهرداری خرمشهر نیز در این‌باره گفت: تمامی تأسیسات مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری خرمشهر که از سوی دولت هزینه شده به سرقت رفته و اگر این مجموعه نگهبان داشت این اموال به سرقت نمی‌رفت این در حالی است این مجموعه در تعهد منطقه آزاد اروند بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر، با تشریح کلی این موضوع، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: این ورزشگاه در تحویل اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند بود که این اداره از طریق سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت نفت و گاز اروندان در اوائل سال ۹۵ بودجه‌ای دریافت کردند که بر اساس آن، هزینه یک سال نگهداری از این ورزشگاه، پرداخت شد.

پیمانکار بابت این ورزشگاه ماهیانه ۴۷ میلیون تومان دریافت می‌کرد اما به اندازه ۱۰ میلیون تومان هم کار نمی‌کرد

غلامرضا خنفری ادامه داد: برای این کار یک پیمانکار مشخص شد که این پیمانکار به دلیل عملکرد ضعیف، پس از هفت ماه خلع ید شد و این ورزشگاه بدون نیروی نگهدارنده باقی ماند، در صورتی که هنگام تحویل آن به پیمانکار نیز، کار خاصی در زمینه نگهداری از آن انجام نمی‌شد و این پیمانکار بابت این ورزشگاه ماهیانه ۴۷ میلیون تومان نیز دریافت می‌کرد اما به اندازه ۱۰ میلیون تومان هم کار نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: در همین پروسه به منطقه آزاد اروند پیشنهاد دادیم که این ورزشگاه را در تحویل خود نگه دارد که این سازمان نیز در سال ۹۶ در صورتجلسه‌ای خطاب به استان اعلام کرد که تمامی اماکن ورزشی موجود در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر متعلق به این سازمان است.

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر افزود: پس از این موضوع، هزینه‌های نگهداری این ورزشگاه باعث شد تا سازمان منطقه آزاد اروند از زیر بار نگهداری از این ورزشگاه شانه خالی کرده و این موضوع باعث شد تا نیروهای شاغل در این ورزشگاه برای دریافت مطالبات خود مراجعه کنند و جلسات بسیاری نیز توسط فرماندار وقت برای پرداخت این مطالبات برگزار می‌شد.

خنفری یادآور شد: در نشست اخیر شورای ورزش خرمشهر که در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد، برای نخستین بار به صورتجلسه توجه شد که در آن قید شده بود اماکن در تحویل سازمان منطقه آزاد اروند است، حال مقرر شد که فرماندار خرمشهر با مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند برگزار کرده تا برای حل مشکلات این ورزشگاه تصمیم اساسی اتخاذ شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر اشاره کرد: این ورزشگاه ماهانه هزینه نگهداری بسیاری دارد که از عهده و توان اداره ورزش خارج است و  در نشستی با معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، پیشنهاد داده شد که موافقت تصویب سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری از این ورزشگاه گرفته شود.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و طرحی که از سوی طمیمیان ارائه شده است اجرایی شود، وضعیت حفظ و نگهداری استادیوم نفت و گاز خرمشهر از ورزشگاه آزادی تهران نیز بهتر خواهد شد، که بر اساس آن مجموعه دارای مدیر، حراست، متولی تأسیسات، نظافت و .. خواهد شد.

ابتدا قرار بود که مجموعه‌ای که احداث می‌شود در ورزشگاه شهید جهان‌آرا باشد

خنفری با انتقاد از جانمایی این ورزشگاه پیش از احداث و عدم کارشناسی برای تعیین محل احداث این استادیوم، گفت: نماینده و فرماندار وقت خرمشهر به همراه مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان و نماینده وزارت نفت نشستی را برگزار کردند که خروجی آن، احداث یک مجموعه ورزشی در خرمشهر بود.

 رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر ادامه داد: مقرر شده بود که مجموعه‌ای که احداث می‌شود در ورزشگاه شهید جهان‌آرا احداث و شامل یک زمین چمن تمرینی به همراه جایگاه تماشاگران احداث شود و تابلوی آن هنوز در این مکان نصب باقی مانده است. طرح این پروژه در این ورزشگاه موجود است، پس از آن مشخص شد که جانمایی ورزشگاه نفت و گاز با اعتبار مشخصی انجام شده و در مکان فعلی قرار بر احداث آن است.

وی با بیان اینکه مکان فعلی مناسب احداث ورزشگاه نیست، افزود: شاید تا ۴۰ سال دیگر بخشی از شهر در این مکان احداث شود تا به خرمشهر ملحق شود و تا آن زمان نیز فکر نمی‌کنم چیزی از این سازه باقی مانده باشد!

خنفری یادآور شد: من نمی دانم در آن زمان چه کسی این طرح را ارائه داد، ولی ۲۵ هکتار زمین در بین دو شهر آبادان و خرمشهر وجود دارد که متعلق به ما است و اگر همین مجموعه در منطقه علی مرتضی بین آبادان و خرمشهر و روبروی دانشگاه علوم و فنون دریایی احداث می‌شد، دو شهر آبادان و خرمشهر و تیم‌های منطقه می‌توانستند از آن استفاده کنند.

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر ادامه داد: به هر شکلی شده این ورزشگاه باید حفظ و نگهداری شود و برای منطقه آزاد اروند و استان خوزستان زشت است که ورزشگاه آن متروکه باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع پیگیری می‌شود که خرمشهر بار دیگر نمایندگانی در لیگ‌های سراسری داشته باشد یا خیر، گفت: در حال حاضر این پنج تیم در لیگ استان دارد و این نشان می‌دهد که فوتبال خرمشهر زنده است، ولی یک تیم مثل کارون اروند که آمد یک عرض اندامی صورت داد و سپس خاموش شد و رفت، باید کسی پیدا شود که دوباره آن را احیا کند.

خنفری خاطرنشان کرد: این تیم باید مدیریت خوبی بشود که با استفاده از جوانان بومی دو شهر آبادان و خرمشهر دوباره از لیگ دو شروع کند و به رده‌های بالاتر برود، همین حالا هم مدیریت آن اعلام آمادگی کرده که حاضر است که این تیم را به هر کسی که آمادگی اداره آن را داشته باشد، واگذار کند که این موضوع کمک مسئولان خرمشهر را می‌طلبد و به نظر من به جای اینکه در منطقه، خودزنی کنیم به دنبال این باشیم که برای پیشبرد ورزش و ارتقای شهری و منطقه بدون هیچ نیت بدی اتحاد فکری صورت دهیم.

اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان برای بحث واگذاری این ورزشگاه ورود کرد و آن را در تحت اختیار خود در آورد

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند نیز که کمتر از یکسال گذشته عهده‌دار این سمت شده است، با توضیح در خصوص وضعیت مالکیت و متولی این ورزشگاه، به فارس گفت:  احداث این ورزشگاه از محل اعتباری در حوزه نفت و شرکت نفت و گاز اروندان صورت گرفت که این بودجه باید در خرمشهر هزینه می‌شد.

احمدرضا ضرغامی ادامه داد: پس از آغاز به کار ساخت این ورزشگاه، اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان برای بحث واگذاری این ورزشگاه ورود کرد و آن را در مالکیت خود در آورد.

وی تصریح کرد: پس از آنکه اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند فعالیت خود را آغاز کرد، در املاکی که تحویل این اداره شد، این مجموعه ورزشی در فهرست تفاهم نامه ای که میان ادارات کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند و استان خوزستان منعقد شده بود، وجود نداشت. این تفاهم‌نامه شامل دو پیوست بود که نخست به حیطه کارکنان و پرسنل بود که بر اساس آن مصوب شد که اداره کل استان بخشی از مزایا و حقوق آنان را در اختیار گیرد و پیوست دوم نیز در خصوص اماکن ورزشی بود که تحویل منطقه آزاد اروند شده بود.

مقرر شد به صورت مشارکتی تمامی دستگاه‌های خرمشهر برای نگهداری و حفظ از این مجموعه وارد عمل شوند و سهم هر دستگاه نیز به ایشان ابلاغ گردید

ضرغامی عنوان کرد: این ورزشگاه گرچه در تحویل اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند نبود، اما به هر شکل در منطقه ما قرار داشت و وظیفه حفظ و نگهداری ان بر عهده ما بود. این مجموعه مشکلات بسیاری داشت که از جمله این موارد، عدم پرداخت حقوق بالغ بر ۱۸ ماه حقوق پرسنل بود که مطالبات معوقه پرسنل توسط منطقه آزاد اروند پرداخت شد در بحث تعمیر و نگهداری نیز منطقه آزاد بخش‌هایی همچون روشنایی و راه های دسترسی را به انجام رساند و اما بندهایی که در تفاهم‌نامه با اداره کل ورزش و جوانان خوزستان وجود داشت و در تعهدات این اداره در استان بود، محقق نشد که لازم به ذکر است درصد مشارکت منطقه آزاد اروند در این پروژه‌ها پرداخت شده بود اما تعهدات استان عملی نشد.

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند یادآور شد: چندین جلسه برگزار و صورتجلساتی نیز به امضا رسید که بر اساس آن؛ مقرر شد به صورت مشارکتی تمامی دستگاه‌های خرمشهر برای نگهداری و حفظ از این مجموعه وارد عمل شوند و سهم هر دستگاه نیز به ایشان ابلاغ گردید، به عنوان مثال، فضای سبز ورزشگاه بر عهده شهرداری، روشنایی شرکت برق، تأسیسات آبی بر عهده آبفا خرمشهر بود که با مرکزیت شورای این شهر قرار بر انجام بود که صورتجلسات آن نیز موجود است.

وی افزود: در آخرین نشستی که در این خصوص برگزار شد، صورتجلسه ای نشان داده شده بود که بر اساس آن، مشخص می‌کرد برای احیای این ورزشگاه، کارشناسان فنی اداره کل ورزش و جوانان استان حضور پیدا کرده و پس از بررسی آسیب‌های وارده، برآوردی را اعلام تا این اداره‌کل به‌صورت مشارکتی به همراه منطقه آزاد اروند معضلات موجود را رفع و ترمیم کنند.

ضرغامی با بیان اینکه در کل این ورزشگاه به گونه‌ای نیست که اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند و ادارات شهرستانی توان نگهداری از آن را داشته باشند، اظهار کرد: بخش ورزش بودجه‌ای برای این امور در اختیار ندارد و استادیوم نفت و گاز خرمشهر نیز نیازمند هزینه‌های نگهداری بالایی در طول ماه است و این مجموعه به دلیل موقعیت مکانی که دارد، توان سودآوری را از خود سلب کرده است، نگهداری این ورزشگاه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که یک عزم جمعی در شهرستان به وجود آید تا این مجموعه‌ای که مورد تأیید AFC را داراست، به صورت مشارکتی به مرکزیت ورزش و یا هر ارگان دیگری، حفظ و نگهداری شود تا از بین نرود.

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند اشاره کرد: مهمترین ضعف این مجموعه این است که هر کسی که این ورزشگاه را تحویل گیرد، سودآوری خاصی برای وی نخواهد داشت و به درآمد رساندن آن بسیار سخت است و این معضل بزرگی است که پیش از احداث آن؛ هیچ تفکر و برنامه ای در ورای سیاست پدید آوردن آن وجود نداشت و حتی مشورتی در خصوص جانمایی و کاربری آن با سیستم ورزش صورت نگرفت و اگر به جای این ورزشگاه، چند استخر و مجموعه ورزشی چند منظوره در داخل شهرستان برای مردم خرمشهر احداث می‌شد، نتایج بهتری داشت.

 ورزشگاه نفت و گاز اروندان در فهرست اماکن تحویلی به منطقه آزاد اروند وجود ندارد

وی افزود: در حال حاضر این اتفاق رخ داده و خرمشهر صاحب چنین سرمایه‌ای است که لازم است تمامی ارگان‌ها در کنار هم قرار گیرند، چون نگهداری صرف آن توسط دستگاه ورزش امکان‌پذیر نیست چون نه بودجه‌ای و نه نیرویی برای نگهداری از آن، برای این امور وجود دارد.

ضرغامی ادامه داد: به دلیل وجود این سازه در منطقه آزاد اروند، این سازمان بخش‌هایی همچون حقوق پرسنل این مجموعه را بر عهده گرفته است، اما در اماکن ورزشی که به اداره کل ورزش و جوانان منطقه تحویل داده شده است، این مجموعه جزو فهرست اماکن تحویلی نبوده است و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که متولی این مجموعه را مشخص کنیم، اما در نهایت بر آن هستیم که این ورزشگاه در اختیار ارگانی قرار گیرد که بتواند از آن نگهداری کند.

مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند یادآور شد: در صورتجلسه‌ای که پیش از این بین مدیران کل ورزش و جوانان استان و منطقه منعقد شده است، آمده که تمامی اماکن ورزشی تحویل منطقه آزاد شود، اما این صورتجلسه یک پیوست دارد که در آن فهرست اماکن ورزشی آبادان، خرمشهر و مینوشهر آورده شده‌اند که ورزشگاه نفت و گاز اروندان در این فهرست قید نشده است.

وی در خصوص اصرار رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر برای تحت مالکیت خواندن این ورزشگاه توسط منطقه آزاد اروند و لزوم تخصیص اعتباری از سوی این سازمان برای حفظ و نگهداری آن، خاطرنشان کرد: برای هنوز مشخص نیست که استان خوزستان این ورزشگاه را تحویل گرفته است یا خیر! اما بعید می‌دانم که یک ارگان هزینه هنگفتی برای نگهداری از این مجموعه اختصاص دهد چون این سرمایه بازگشت و سوددهی برای هیچکس نخواهد داشت و حتی مسابقه ای در آن برگزار نمی‌شود، فینال جام حذفی نیز که در سال یک بار برگزار می‌شد، از این شهر گرفته شد و عملاً استفاده‌ای از این ورزشگاه نمی‌شود که این هزینه‌ها در آن صورت گیرد.

  حیف است که این ورزشگاه زیبا، بدون استفاده در گرمای طاقت‌سوز خرمشهر رنگ فرسودگی به خود گیرد فوتبال این شهرستان در کوچه‌های داغ آسفالتی و زمین‌های فارغ از سبزی چمن دنبال شود و استعدادهای فراوان این خطه نیز بر باد برود.

شاید اگر استادیوم نفت و گاز اروندان در محیطی بین دو شهر آبادان و خرمشهر احداث می‌شد، می‌توانست با استفاده از ظرفیت فوتبال آبادان در کشور، ضمن کسب در آمد برای هزینه های نگهداری آن؛ از فرسودگی آن نیز جلوگیری شود و جوانان خرمشهری و آبادانی نیز از آن استفاده بهتری می‌کردند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار