تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۲۰۲۰۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیم بکسل فولادی و مقایسه کاربری انواع سیم بکسل
سیم بکسل فولادی و مقایسه کاربری انواع سیم بکسل
 سیم بکسل ها نقشی موثر در تمامی صنایع سنگین از احداث تا بهره برداری دارند. از حمل اجسام سنگین برای احداث و قرار دادن دکل ها و تیر های آهنی و فولادی گرفته تا اجرا و بهره برداری از سیم بکسل در مراحل مختلفی استفاده می شود. سیم بکسل یک سازه مکانیکی است که با وجود سادگی در کاربری پیچیدگی هایی در انواع دارد که سبب پیچیده شدن مراحل و محاسبات مرتبط با انتخاب سیم بکسل ها برای کاربری های صنعتی می شود. بطور کلی سیم بکسل ها را از گرید های مختلف فولادی تولید می کنند و یا از گرید های استنلس استیل که هر یک مشخصات مکانیکی ویژه ای دارند.

در صورتیکه شرایط محیطی برای استفاده از سیم بکسل فراهم باشد همواره اولین انتخاب برای کاربری در تمامی صنایع سیم بکسل فولادی است چرا که هم قیمت مناسب تری نسبت به سیم بکسل استیل دارد و هم قابلیت های مکانیکی مناسب تر شامل مقاومت کششی و تنسایل بالاتر، سختی سطحی مناسب تر، مقاومت حرارتی بهتر و در کل خواص مکانیکی ارجحتری دارد. اما همیشه شرایط کار برای استفاده از سیم بکسل فولادی مناسب نیست و این امر به سبب ضعف شیمیایی فولاد در از دست دادن الکترون های سطحی و اکسید شدن می باشد. اکسید شدن و یا زنگ زدن سیم بکسل فولادی که در تماس با نافلزاتی با قابلیت بالای الکتروگیری مانند آب، رطوبت، کلرید ها و اسید ها اتفاق می افتد سبب کاهش مقاومت کششی و تغییر ماهیت سیم بکسل فولادی شده و عملکرد آن را بالاخص برای پروسه لیفتینگ مختل می کند. از این رو یا سیم بکسل های فولادی را بصورت آبکاری شده استفاده می کنند و یا در شرایط آب و هوایی و محیطی خاص بالاجبار از سیم بکسل استیل که دارای مقاومت کششی کمتری است و قیمت بالاتری دارد استفاده می کنند.

مقایسه سیم بکسل استیل و فولادی

از آنجایی که سیم بکسل استیل در صنایع دارای کاربری محدود تری نسبت به سیم بکسل های فولادی است در انواع و بافت های محدودتر و در سایز های محدودتری و اغلب تا 12 میلیمتر در بازار موجود می باشد. سیم بکسل استیل با استفاده از وجود عناصر فلزی فعالی چون کرون و نیکل که اغلب با درصد های 18 و 8 درصد در ساختار خود دارند قابلیت الکترون دهی بالایی در برابر خورنده ها داشته و بدون نیاز به آبکاری سطحی در برابر زنگ زدگی مقاومت می کنند. البته مقاومت سیم بکسل استیل بیشتر در برابر خورنده های ضعیفی چون آب و رطوبت است و در برابر آب املاح دار دریا و اسید های رقیق و غلیظ دچار زنگ زدگی می شود. شایان ذکر است حتی در تماس با آب نیز سیم بکسل استیل دچار زنگ زدگی می شود اما سرعت این فرایند بسیار اندک بوده بگونه ای که به ازای هر 100 سال تنها 0.4 میلیمتر از سطح سیم بکسل استیل زنگ خواهد زد. در زیر به بررسی انواع و ساختار های سیم بکسل استیل می پردازیم.

  1. سیم بکسل استیل 316 نگیر ساختار 7X7 پر مصرف ترین نوع سیم بکسل استیل می باشد که اغلب در سایز های کوچک زیر 8 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد و بصورت ساده و یا روکش دار عرضه می شود. نوع بافت این سیم بکسل استیل استاندارد با مفتول های قطر برابر می باشد و گرید 316 استیل نه تنها در برابر میدان مغناطیسی هیچ عکس العملی ندارد بلکه با دارا بودن 2% از عنصر فلزی و با ارزش مولیبدنیوم خواص ضد زنگ بالاتری بلاخص در محیط های کلریدی دارد.
  2. سیم بکسل استیل بگیر ساختار 7X7 گرید 304 که دارای قیمت مناسب تری نسبت به سیم بکسل استیل 316 به دلیل نبود عنصر مولیبدنیوم در ساختار می باشد و در سایز های مختلف تا 12 میلیمتر نیز در بازار موجود است. مقاومت سیم بکسل استیل 304 از نظر خواص مکانیکی با گرید 316 برابر و تنها تفاوت آنها در مقاومت محیطی و در برابر میدان مغناطیسی است.
  3. سیم بکسل استیل 304 ساختار 6X19 که اغلب برای سیم هایی با سایز بیشتر از 6 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. نوع بافت این سیم بکسل استیل نیز استاندارد با قطر مفتول برابر در طول سیم بکسل می باشد. تنسایل مقاومت کششی این سیم بکسل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و بدین معناست که در حالت کششی به ازای هر میلیمتر مربع از سطح مقطع وزن 157 کیلوگرم را در مرحله شکست و جداسازی مفتول ها از یکدیگر تحمل می کند.

سیم بکسل فولادی گالوانیزه سرد به هیچ وجه از نظر مقاومت محیطی در مقایسه با سیم بکسل استیل قرار نمی گیرد چرا که مقاومت محیطی آنها تنها بصورت سطحی و طی فرایندی کم دما و حدود 260 درجه بوجود آمده است. از طرفی سیم بکسل فولادی گالوانیزه گرم طی فرایندی در دمای بالا و حدود 600 درجه آبکاری می شود که طی آن عنصر زینک به دورن سطح فلز نفوذ کرده و مقاومت محیطی بسیار بالاتری را فراهم می آورد بگونه ای که حتی بر اثر خراش سطحی مفتول سیم بکسل نیز خواص ضد زنگ آن حفظ می شود.

متعلقات و اتصالات اسلینگ سیم بکسل

صنایع بسیار گسترده ای از سیم بکسل برای مصارف مختلف استفاده می کنند بگونه ای که امروزه در روش های مدرن دکوراسیون حتی از سیم بکسل ها برای ایجاد پله ها و نرده ها بالاخص از سیم بکسل استیل استفاده می شود. در کاربری های صنعتی که برای اهداف لیفتینگ صورت می پذیرد از سیم بکسل ها در کنار زنجیر لیفتینگ و تسمه های حمل بار و اسلینگ برای لیفتینگ بار همراه با متعلقات مختلفی استفاده می شود. گرید و متریال بکار گرفته شده در تولید اتصالات سیم بکسل اغلب از نوع متریال سیم بکسل می باشد بدین معنا که برای اتصال سیم بکسل فولادی از اتصالات فولادی و برای اتصال سیم بکسل استیل از اتصالات استیل استفاده می شود. اتصالات فولادی سیم بکسل را اغلب از گرید G80 که دارای سطح بالایی از کربن در ساختار خود است و تنسایل مقاومتی و سختی سطحی مناسبی نیز دارد استفاده می کنند دقیقا همان گریدی که در تولید اغلب زنجیر های بار مانند زنجیر بار متصل به جرثقیل برقی استفاده می شود. از اتصالات پر کاربرد سیم بکسل ها می توان به انواع قلاب، شگل، مهارکش، بست سیم بکسل، حلقه فولادی، گوشواره، سوکت و بوش ها اشاره نمود. در اغلب موارد اتصاالت سیم بکسل را در تولید اسلینگ سیم بکسل استفاده می کنند که ابزاری برای لیفتینگ می باشد.

اسلینگ سیم بکسل هم بصورت تک شاخه و هم به صورت چند شاخه برای اتصال و لیفتینگ بار با جرثقیل یا تاورکرین مورد استفاده قرار می گیرد. اسلینگ های سیم بکسل از پرس سیم بکسل مغز فولادی از نوع نتاب با ساختار 19X7 و یا با پرس سیم بکسل های مغز فولادی 6 استرندی یعنی 6X36, 6X37 تولید می شوند. روش های مختلفی برای ایجاد اسلینگ سیم بکسل وجود دارد که پرس سیم بکسل با بوش و گوشواره، سوکت زنی سر سیم بکسل همراه با وایر لاک و گیس بافت سیم بکسل ها از روش های عمومی ایجاد اسلینگ سیم بکسل محسوب می شوند.

:
:
:
آخرین اخبار