تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۰۱۸۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سازمان آب و برق خوزستان کشت شلتوک را ممنوع کرد
رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان گفت: با وجود رفع ممنوعیت کشت شلتوک توسط دولت اما سازمان آب و برق خوزستان کشت شلتوک را در شبکه‌های آبیاری( کانال های بتنی) ممنوع کرده است.
 حسین مرمضی با اشاره به ممنوعیت کشت شلتوک در شبکه‌های آبیاری( کانال های بتنی) توسط سازمان آب و برق خوزستان، اظهار کرد: با وجود رفع ممنوعیت کشت شلتوک توسط دولت قطعاً ممنوعیت یا محدویت کشت نابودی کشاورزی و معیشت هزاران خانوار کشاورز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: از سوی مسئولان سازمان آب و برق خوزستان بعضاً اظهاراتی مبنی بر اینکه دلیل ممنوعیت یا محدود نمودن کشت و زرع  با هدف لایروبی و عدم کشش زهکش اصلی عنوان شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان با طرح این سوال مبنی بر اینکه چرا با گذشت بیش از ۲۵ سال از احداث زهکش‌ شبکه‌های آبیاری سازمان آب و برق تاکنون نسبت به لایروبی اساسی زهکش‌ها اقدام نشده است، بیان کرد: در صورت نصب پمپاژ در خروجی زهکش و رفع موانع با لایروبی سطحی و غیر اساسی قطعاً مشکل موجود مرتفع خواهد شد.

مرمضی گفت: با توجه به بافت اراضی کشاورزی منطقه اکثر اراضی کشاورزی  به جز کشت شلتوک و گندم به سختی می توانند کشت دیگری انجام دهند.

وی افزود: در صورت قبول محدویت‌های سازمان آب و برق برای ما مشخص شود چه نوع کشتی در این اراضی قابلیت کشت و برای کشاورزان سود دهی دارد، بدون تضمین خرید محصول از کشاورزان قطعاً کشاورزان رغبیتی برای انجام کشت نخواهند داشت.

مرمضی با بیان اینکه در اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرا و میلیاردها تومان در این اراضی هزینه شده است، عنوان کرد: سازمان آب و‌برق به دلیل ضعف ساختاری در مدیریت دقیقاً در نقطه  مقابل فرمایشات مقام معظم رهبری که با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده عمل می‌کند.

  اوایل خردادماه امسال هیات وزیران با هدف ایجاد زمینه بهره‌وری حداکثری از منابع آب و خاک کشور و استفاده از ظرفیت بالقوه بوجود آمده منابع آبی در استان خوزستان جهت تأمین بخش عمده نیاز کشور به محصول برنج، با اصلاح مصوبه مربوط به ممنوعیت کشت برنج خارج از استان های گیلان و مازندران و الحاق یک تبصره به آن موافقت کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار