تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۰۱۷۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نفت و گاز جز آلایندگی رهاوردی برای مردم خوزستان نداشته است
نماینده مردم مسجدسلیمان ، لالی، هفتگل و اندیکادر مجلس با انتقاد از قطعی آب و برق با توجه به گرمای هوا در استان خوزستان، گفت: پاسخ مسئولان مبنی بر جوابگو نبودن زیرساخت‌ها برای میزان حجم فشار مصرفی قانع کننده نیست.
  علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه، 18 خردادماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر حجم سدهای استان خوزستان بیش از 5 میلیارد متر مکعب است، گفت: رودخانه کارون نزدیک با سرعت 400 مترمکعب در ثانیه در حال گذشت است و تحت چند طرح انتقال آب و آلاینده‌های زیست محیطی دچار چالش های فراوان است.

ورناصری در ادامه با بیان اینکه طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون با حیات آینده خوزستان و چهارمحال بختیاری مرتبط است، عنوان کرد:کارون بخشی از زندگی حوزه انتخابیه است لذا خواهان شفافیت کامل وزارت نیرو درمورد این طرح هستیم؛ این تصمیم گیری ها اگر قرار است فقط برای جبران آب شرب از سر گرفته شود باید با اطلاع وکلای مردم استان خوزستان، چهارمحال بختیاری و با در نظر گرفتن صدمه ها به منابع محیط زیست و آبی استان خوزستان انجام شود.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکابا اشاره به اینکه 85 درصد انرژی برق‌آبی کشور در خوزستان و مسجدسلیمان تولید می شود، یادآور شد: شهروندان خوزستانی بار عظیم این مهم را به دوش می کشند اما هنوز گرما به 60 درجه نرسیده که آب و برق بر مردم اکثر شهرهای این استان قطع می شود و پاسخ مسئولان این است که زیرساخت‌ها جوابگوی حجم فشار مصرفی نیست.

ورناصری در ادامه خطاب به وزیر نفت گفت: گاز و نفت خوزستان به جز آلایندگی سود چندانی برای مردم این منطقه نداشته و تولید بیش از 80 درصد نفت و بیش از 16 درصد گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب فقط حدود 4 درصد اشتغال زایی برای مردم داشته است.

 نماینده مردم مسجدسلیمان،لالی،هفتگل واندیکادر مجلس یازدهم ادامه داد: محرومیت ساختاری امکانات تفریحی در مسجدسلیمان بسیار عمیق بوده و مردم به خصوص جوانان به تیم نفت مسجدسلیمان علاقه و تعصب خاصی دارند اما این تیم برای پرداخت های جاری خود با مشکلات فراوانی مواجه شده که نباید برای کاهش هزینه ها، مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در قبال مردم و ساکنین این مناطق، کمرنگ شود.

وی در ادامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: وضعیت نامشخص آموزش دهندگان و آموزشیاران قبل از سال 92 را رسیدگی کنید و نگذارید به این قشر خدوم و زحمتکش فشار وارد شود؛ امروز نیز عده ای از این افراد کنار درب مجلس اجتماع کرده و خواسته خود را مطرح کردند همچنین علت تعلل درباره عدم اجرای قانونی برای معلمان حق التدریسی باید بررسی شود.

ورناصری همچنین خطاب به وزیر جهاد کشاورزی درباره آتش سوزی های اخیر رشته کوه زاگرس عنوان کرد: این آتش سوزی ها به مردم منطقه و منابع جبران ناپذیر طبیعی خسارات عمده ای وارد کرده که لازم است برای این بحران، از قبل و هر ساله تدابیر لازم اتخاذ شود و اعتبار لازم جهت ایجاد و تجهیز پایگاه های اطفای حریق به خصوص در مناطق بحرانی، اختصاص بالگرد آب‌پاش و جذب نیروی جنگلبان جهت به کارگیری و حفاظت از مناطق بحرانی لازم است.

نماینده مردم مسجدسلیمان،لالی، هفتگل واندیکا در ادامه خطاب به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در سال 2020 اگر کرونا گریبان‌گیر جهان نمی شد، پیش بینی ها حاکی از عبور یک و نیم میلیارد گردشگر و چرخش میلیاردها دلار در اقتصاد جهانی بود.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وکمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: توریسم به عنوان پاک ترین صنعت جهان است که کشور ما در رده پنجمین کشور پرجاذبه دنیا قرار گرفته اما از ظرفیت های گردشگری حوزه انتخابیه مسجدسلیمان استفاده نمی شود و آثار شگرف تاریخی بدون محافظت و بهره برداری به حال خود رها شده که برای تحقق توصیه های عالمانه رهبر معظم انقلاب جهت کاهش وابستگی بودجه به نفت در توسعه اقتصادی، باید به این ظرفیت عظیم منطقه جهت تولید توجه شود.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار