تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۰۱۷۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا ؛ اضطراب و راه‌های غلبه بر آن
 مسوول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اضطراب و نگرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جامعه و راه‌های غلبه بر آن توضیحاتی ارایه داد.

 رضا دواساز ایرانی شامگاه یکشنبه در برنامه شب‌های کارون در سیمای خوزستان بیان کرد: اگر یک دانش آموز و یا دانشجو برای امتحان تا حدی اضطراب و نگرانی نداشته باشد از امتحان سربلند بیرون نمی‌آید ؛ در عین حال استرس و البته نگرانی بیش ازحد نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند پس در حد متوسط نیاز است.

وی افزود: بنابراین اگر در زمینه بیماری کرونا نگرانی نداشته باشیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنیم، دست‌ها را نمی‌شوییم و ماسک نمی‌زنیم اما نباید بیش از حد و افراطی باشد و بی تفاوتی نیز معنا ندارد.

مسوول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هنوز واکسن یا داروی بیماری کرونا کشف نشده و یا شدت این بیماری کم نشده لذا نگرانی از این بیماری همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: در پیمایش ملی کرونا که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفت ۹۵ درصد مردم آگاهی نسبت به انتقال بیماری و خود بیماری را داشتند اما درک خطر پذیری تا حدی پایین است که باعث کاهش نگرانی می‌شود.

دواساز ایرانی توضیح داد: از یافته‌های دیگر این پیمایش این بود که مورد اعتمادترین و مورد استفاده‌ترین اخبار کرونا مربوط به صدا و سیمای ملی است و اخبار غیرموثق بدون بررسی صحت و سقم باعث نگرانی و تشویش خاطر مردم می‌شود.

مسوول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: راهکارهای کاهش نگرانی برای افرادی که اضطراب بیش از حد دارند این است که به عنوان مثال ساعت نگرانی داشته باشند یعنی در طول شبانه روز یک ساعت وقت بگذارند و استرس‌های خود را بر روی کاغذ بنویسند و سعی کنند آنها را از خود دور کنند.

وی افزود: یا اینکه وقتی فکرتان به سمت نگرانی از این بیماری می رود فکرتان را عوض کنید و مثلا با یک دوست تلفنی صحبت کنید، ریلکسیشن یا آرام سازی انجام دهید و از دعا کردن، ورزش و بازی‌های ذهنی، جدول و حل معما کمک بگیرید.

استفاده از مهارت‌های فرزند پروری توسط والدین

دواساز ایرانی در ادامه در خصوص آموزش به کودکان گفت: در دوران کرونا والدین باید از مهارت‌های فرزند پروری بهره بگیرند.

مسوول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی اهواز ادامه داد: از جمله اینکه برای کودکان به ویژه در دوره پیش دبستانی و دبستانی یک بازی در نظربگیرند به گونه ای که هر کودکی که به صورتش کمتر دست بزند برنده است و بازی دیگر اینکه دست شستن بچه‌ها را به یک برنامه شادی و موزیکال تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: والدین الگوی بچه‌ها هستند پس ماسک و دستکش بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند و به بچه‌ها نیز یاد دهند.

برنامه مشاوره برای خانواده‌های داغدار

دواساز ایرانی اضافه کرد: برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را در بیماری کرونا از دست داده‌اند برنامه مشاوره سوگ از طریق مراکز خدمات جامع سلامت در نظر گرفته شده است که به صورت حضوری و تلفنی برگزار می‌شود؛ همچنین برنامه‌ای برای بیماران کرونایی قرنطینه که نیاز به خدمات روانشناسی دارند درنظر گرفته شده که به صورت فعال با آنها تماس می‌گیریم و اگر مشکلی داشته باشند از طریق روانشناسان خدمات می‌گیرند.

 مسوول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مردم باید سبک زندگی جدید را یاد گرفته و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز اعلام کرد: ۱۰ درصد از تمام مبتلایان و هفت درصد از آمار فوتی‌های کشور متعلق به خوزستان است.

به گفته احمد مشکورنیا  بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان  را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات بیان کرد.
وی تجمع خانوادگی در منازل را نقطه آسیب به لحاظ شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: افراد برای حضور در ادارات و سایر اماکن از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند اما این پروتکل‌های بهداشتی را در تجمعات خانوادگی رعایت نمی‌کنند.

خوزستان از یک‌ماه پیش به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار