تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۰۱۴۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بسیج امکانات خوزستان برای مهار آتش در خائیز
  استاندار خوزستان با اشاره به ادامه حریق در منطقه خائیز، گفت: تمام فرمانداران خوزستان از امروز امکانات‌شان را بسیج کنند تا در صورت لزوم، امکانات به سمت منطقه اعزام شود.

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (۱۱ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، خطاب به فرمانداران در خصوص همکاری با دستگاه‌های مختلف اظهار کرد: ما مشاهده کردیم که در آتش‌سوزی‌های رخ داده، همه مسئولان پای کار بودند. ممکن است در زمان انجام کار، افرادی از یکدیگر انتظار بیشتری داشته باشند و این موضوع طبیعی است اما با متهم کردن یکدیگر، زحمات، تلاش و کار یکدیگر را ضایع نکنید. متهم کردن یکدیگر صحیح نیست.

  وی با تاکید بر لزوم همکاری فرمانداران با دستگاه‌های متولی مهار آتش‌سوزی‌ها افزود: در چنین شرایطی نباید این مساله که چه کسی مسئول یا پشتیبان است، نمود پیدا کند. درست است که تخصص و مدیریت چنین کارهایی بر عهده اداره‌کل منابع طبیعی است اما فرمانداران، رؤسای شورای کمیته مدیریت بحران هر شهرستان هستند و قدرت بسیج امکانات شهرستان را دارند. در حالی که قدرت و توان مدیرکل یک اداره یا رئیس یک سازمان، در حد بسیج امکانات خود آن مجموعه است اما فرماندار در منطقه‌ حاکمیتی شهرستان خود می‌تواند همه امکانات را بسیج کند تا کار به سرانجام برسد.

استاندار خوزستان گفت: فرمانداران باید از منابع طبیعی حفاظت کنند؛ اگر از این منابع حفاظت نشود با تبعات پس از آن مواجه می‌شویم و مسائل دیگری خواهیم داشت. اقدامات مناسب، برکات بعدی و عدم اقدام، تبعات بعدی را در پی خواهد داشت.

شریعتی با اشاره به پدیده ریزگردها در خوزستان و بروز بیماری‌هایی ناشی از آن، گفت: سال‌های زیادی دچار خشکسالی بودیم و سهم حق‌آبه طبیعت را ندادیم؛ زمین مانند موجود زنده عمل و مقاومت می‌کند اما اگر بمیرد دیگر به هیچ محرکی واکنش نشان نمی‌دهد.

وی افزود: مشاهده کردیم که گرد و خاک، همه استان خوزستان را در بر گرفت و همه را درگیر کرد اما همه دست به دست هم دادیم و حدود ۳۰۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد را مدیریت کردیم، البته بارش خوبی نیز داشتیم که در این زمینه تاثیرگذار بوده است. بنابراین به هر موضوعی که توجه کنیم قطعا نتیجه حاصل می‌شود و اگر دست به دست هم دهیم مشکلات حل می‌شوند پس نباید دنبال مقصر باشیم.

استاندار خوزستان با اشاره به وقوع حریق در منطقه خائیز گفت: منطقه خائیز بین خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است اما اگر این دو استان بخواهند یکدیگر را مقصر کنند، با ادامه آتش‌سوزی سرمایه‌های مملکت از بین می‌رود. صحبت‌های منطقه‌ای به نوعی، فرهنگ و نگاه ما را زیر سوال می‌برد. آنچه اهمیت دارد، مهار آتش و حفظ سرمایه‌های خدادادی و در نتیجه کمتر آسیب دیدن منابع است.

وی گفت: وظایفی که بر عهده اداره‌کل منابع طبیعی گذاشته شده است با امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات آن همخوانی ندارد بنابراین اگر ما در زمان وقوع حوادث کمک نکنیم، مردم منطقه آسیب می‌بینند و در معرض خطر قرار می‌گیرند.

شریعتی تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران به هیچ وجه حق ندارند یکدیگر را متهم کنند و کسی را مقصر جلوه دهند. حتی اگر استان‌های همجوار نیز آن‌ها را مقصر عنوان کنند، جواب ندهند و تنها وظیفه‌شان را انجام دهند.

استاندار خوزستان با اشاره به وقوع دیگر آتش‌سوزی‌های اخیر در خوزستان، گفت: ما در یک روز همزمان در پنج نقطه خوزستان شاهد وقوع آتش‌سوزی بودیم. در منطقه خائیز تقریبا آتش کنترل شده بود اما با وزش باد و طوفان، دوباره آتش شعله‌ور شد. اکنون همه بسیج شده‌اند و در حال تلاش هستیم تا آتش مهار شود. در حال حاضر تنها در این منطقه درگیر هستیم.

شریعتی تصریح کرد: تمام فرمانداران خوزستان از امروز امکانات‌شان را بسیج کنند تا در صورت لزوم، امکانات به سمت منطقه اعزام شود. جمعیت هلال احمر نیز تا حد امکان پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد. امروز نیز یکی دو عملیات در این منطقه خواهند داشت. همه دستگاه‌های اجرایی که امکاناتی در دست دارند، باید امکانات خود را بسیج کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: فرماندار بهبهان امروز انتظار داشت که هلی‌کوپتر به سمت این منطقه اعزام شود. هوانیروز باید هماهنگی برای اعزام هلی‌کوپتر را انجام دهد تا این مساله حل شود.

وی با اشاره به در پیش رو بودن تابستانی گرم، بیان کرد: همه عوامل باید در آماده‌باش باشند و فرمانداران باید هر دو هفته یکبار جلسه کمیته مدیریت بحران را تشکیل بدهند و شرایط را بررسی کنند و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند. به منظور پیشگیری از حوادث باید در صورت لزوم امکانات مورد نیاز در مناطق آسیب‌پذیرتر مستقر شوند.

شریعتی با بیان اینکه هیچ عذری در این زمینه پذیرفته نیست، گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند همراه باشند و طبق دستور رئیس کمیته مدیریت بحران عمل کنند. دهیاران نیز باید بسیج شوند و تجهیزات مورد نیاز را خریداری و پس از آن، از تجهیزات خود نگهداری کنند.

استاندار خوزستان گفت: جهاد کشاورزی نیز می‌تواند بیمه زراعی کشاورزانی که موجب وقوع حریق می‌شوند و بی‌احتیاطی می‌کنند را حذف کند. در این زمینه با دادگستری صحبت می‌کنیم تا دادستانی اطلاعیه‌ای صادر کند.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار